سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 67119

در دوران بارداری زنان دچار احساسات متغیر و متنوعی می شوند که ممکن است درک آن برای اطرافیان مشکل باشد ولی همسر و اطرافیان زنان باردار باید احساسات او را بپذیرند و به او در فرآیند مادر شدن کمک کنند.

16 اصل در حمایت عاطفی زنان باردار

سلامت نیوز : تغییر در روابط اجتماعی از جمله تغییرات دوران بارداری است که کیفیت آن می تواند بر سلامت روان زنان باردار اثر پابرجا و مهمی بگذارد. در دوران بارداری زنان دچار احساسات متغیر و متنوعی می شوند که ممکن است درک آن برای اطرافیان مشکل باشد ولی همسر و اطرافیان زنان باردار باید احساسات او را بپذیرند و به او در فرآیند مادر شدن کمک کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ برای اعضای خانواده و دوستان مهم است که به این امر توجه کنند که مادران در دوره بارداری و پس از زایمان به حمایت نیاز دارند. تحقیقات متعددی نشان داده است که حمایت عاطفی اطرافیان از زنان باردار در پیشگیری از مشکلات روحی و روانی دوران بارداری و پس از زایمان بسیار موثر است. این هفته روی سخن ما با اطرافیان زنان باردار از جمله دوستان، خانواده و خانواده همسر مادران باردار است.

۱) در صورتی که همسر زن باردار نمی تواند او را در معاینات پزشکی همراهی کند بهتر است یک یا چند نفر از اعضای خانواده حتما همراه او باشند.

۲) بهترین هدیه به زنان باردار در این دوران آرامش است. بهتر است از هر گونه بحث و جدل هرچند کوچک با آنان پرهیز کنید.

۳) در طول هفته زمانی را با مادر باردار بگذرانید و به احساسات و درددل های او گوش دهید. به خاطر داشته باشید که شنونده خوب کسی است که بدون قضاوت و نصیحت به حرف های طرف مقابل گوش دهد و در صورتی که گوینده از او نظرخواهی کرد عقیده خود را بیان کند.

۴) فراموش نکنید که دوران بارداری هر زنی با زن دیگر متفاوت است و هر زنی ممکن است در دوران بارداری خود علائم مختلفی داشته باشد پس اگر مادر باردار دچار علائم مختلف و شدیدی باشد دلیل بر بزرگنمایی او از این شرایط نیست.

۵) از تجارب ناخوشایند خود یا دیگران از دوران بارداری در حضور زنان باردار صحبت نکنید.

۶) زنان باردار به دلیل روحیه حساسی که در این دوران دارند به توجه و محبت نیازمندند. پس بیشتر به او تلفن کنید یا سر بزنید یا کارهایی هرچند کوچک انجام دهید که نشان دهنده محبت شما باشد مثلا در منزل تان برای او جشن کوچکی برگزار کنید.

۷) با توجه به شرایط جسمانی زنان باردار در این دوران ممکن است آنان در انجام کارهای خانه دچار مشکل شوند. به او پیشنهاد کمک در انجام دادن کارهای منزل را بدهید یا گاهی برای او غذا ببرید بدون این که در مقابل توقعی داشته باشید.

۸) اگر مادران باردار فرزندان دیگری نیز دارند می توانید گاهی اوقات از آن ها مراقبت کنید تا او بتواند استراحت کند.

۹) قبل از رفتن به منزل زن باردار از او بپرسید آیا آمادگی پذیرش مهمان را دارد یاخیر و در این دوران از زنان باردار انتظار پذیرایی مفصل و برگزار کردن مهمانی های بزرگ، نداشته باشید.

۱۰) اگر زنان باردار شاغل اند ولی به دلیل بارداری در مرخصی هستند ممکن است از این که در خانه بمانند احساس انزوا کنند. به آن ها پیشنهاد رفتن به گردش، خرید یا مهمانی بدهید.

۱۱) به تصمیمات زنان باردار درباره نوع زایمان، نوع وسایلی که برای نوزاد خود انتخاب می کنند و همچنین به انتخاب اسم نوزاد از سوی آنان احترام بگذارید.

۱۲) روزانه زمانی را با زن باردار به پیاده روی بروید و در صورتی که تمایل داشته باشد او را در خرید وسایل نوزاد همراهی کنید.

۱۳) علاقه مند نبودن اطرافیان زن باردار درباره بارداری آن ها می تواند تاثیر نامطلوبی بر او بگذارد. پس بهتر است از مادر باردار حمایت کنید هرچند که با بارداری او موافق نیستید.

۱۴) به وضعیت جسمانی و سلامتی او بیشتر از وضعیت فرزندشان اهمیت دهید. بعضی از زنان در این دوران فکر می کنند که فقط به سلامتی جنین اهمیت داده می شود.

۱۵) کتاب هایی درباره مراقبت های دوران بارداری و یا تربیت فرزند به او هدیه دهید.

۱۶) چنانچه قبل از تولد نوزاد، اعضای خانواده و برخی از دوستان نزدیک مادر باردار درباره این که چگونه می توانند در مراقبت از نوزاد به وی کمک کنند بحث و گفت وگو داشته باشند ،از میزان اضطراب او در دوران بارداری کاسته خواهد شد.

همسران زنان باردار نیز در این دوران فشار بیشتری را تحمل می کنند و بیشتر از گذشته به حمایت و کمک نیاز دارند. بعضی از مردان نمی توانند از اطرافیانشان درخواست کمک کنند و تمام بار را تنهایی به دوش می کشند.

بهتر است شما به او پیشنهاد کمک دهید و از او حمایت کنید. این پیشنهاد می تواند هم مادی و هم معنوی باشد. و سخن آخر این که طوری رفتار کنید که مادر باردار وهمسرش عشق و حمایت شما را درک کنند نه این که فکر کنند شما تنها قصد دخالت یا نصیحت دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha