سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 67126
سلامت نیوز : طرح پزشك خانواده هنوز به‌طور كامل در كشور اجرایی نشده است و تا به نتیجه رسیدن آن راه طولانی در پیش داریم. كمبود اعتبار مهم‌ترین مشكل پیش روی این طرح است. پزشك خانواده امسال در حالی در چند استان اجرایی شده كه بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده بود،این در حالی است كه قرار بود برای اجرایی شدن این طرح 6 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شود تا پزشك خانواده در زمان اجرایی شدن با مشكلی مواجه نشود اما اختصاص ندادن این بودجه باعث شد تا طرح پزشك خانواده كه روی آن تبلیغات زیادی انجام شد نتواند به درستی روی ریل درمان حركت كند و در همان ابتدای راه با مشكلات زیادی مواجه شد. ناگفته پیداست تا زمانی كه اعتبار مناسبی به طرح پزشك خانواده اختصاص نیابد قابلیت اجرا پیدا نخواهد كرد و در ادامه راه با مشكلات عدیده‌ای مواجه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ قرار بود دولت 6 هزار میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص دهد تا در اختیار بیمارستان‌های دولتی قرار بگیرد تا بیمارانی كه در نظام ارجاع به این مراكز مراجعه می‌كنند هزینه‌ای پرداخت نكنند. بر اساس نسخه 02 این طرح نیز در صورتی كه بیمارانی خارج از نظام ارجاع به مراكز درمانی مراجعه می‌كردند از آنها هزینه فرانشیز درمان دریافت می‌شد، اما به دلیل اینكه اعتبارات لازم این طرح پرداخت نشد، پزشك خانواده نیز پیشرفت چندانی نكرد و مردم همچنان ناچارند هزینه‌های بالای درمانی را از جیب خودشان پرداخت كنند. از سوی دیگر یكی از مشكلات اساسی در نظام درمان این است كه پزشكان نمی‌توانند نوع بیماری را تشخیص دهند و بیمار پس از گذراندن زمانی طولانی در درمان و نتیجه نگرفتن نهایتا به این نتیجه می‌رسد كه در انتخاب پزشك اشتباه كرده است، ولی زمانی كه پزشك خانواده اجرایی شود تشخیص بیماری برعهده پزشك خانواده است و بیمار متوجه می‌شود كه برای درمان كامل بیمارانی باید به كدام متخصص مراجعه كند.

متاسفانه در كشور ما مردم درباره اینكه چه زمانی باید به پزشك مراجعه كنند و چه خواستی از پزشك معالج خود داشته باشند، بی‌اطلاع یا كم‌اطلاع هستند. اختصاص اعتبار ویژه در بودجه سال آینده می‌تواند بهترین تضمین برای اجرای كامل طرح پزشك خانواده باشد، اما مشكلی كه در نظام بهداشت و درمان كشورمان وجود دارد این است كه منابعی كه در حوزه سلامت هزینه می‌شود در مقایسه با دیگر كشورها چندان زیاد نیست و به همین دلیل است كه گفته می‌شود دولت باید اعتبارات این طرح را هر چه سریع‌تر اختصاص دهد چرا كه اجرایی شدن درست این طرح باعث مدیریت خدمات درمانی در كشور می‌شود. در این صورت مراجعات مستقیم مردم به پزشكان متخصص در صورتی میسر می‌شود كه به نظام ارجاع سوق داده شوند كه در این حالت پرداخت‌ها نیز كمتر می‌شود اما در صورتی كه مراجعه به پزشكان متخصص از راهی غیر از نظام ارجاع باشد پرداخت هزینه‌ها از جیب خودشان خواهد بود. مشكل اساسی اینجاست كه مجلس برای اختصاص اعتبار به بخش سلامت با مشكلات زیادی مواجه است و حوزه سلامت اولویت دولت هنگام بودجه‌ریزی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha