سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 67144

سلامت نیوز : رابرت ماردینی صبح امروز در کارگاه مراقبت‌های درمانی در معرض خطر که با حضور نمایندگان 12 جمعیت ملی هلال‌احمر و صلیب‌سرخ در هتل اولین برگزار شد اظهار داشت: پزشکان با وجود تمام مشقت‌های موجود مانند حملات مکرر زندانی شدن به دلیل مداوای مبارزان دشمن باز هم کماکان در تلاش برای مداوای زخمیان ناشی از درگیری‌هایی که در سراسر دنیا رخ می‌دهد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه بیشترین حوادثی که به نوعی حقوق بیماران را در برخورداری از مراقبت‌های درمانی با مشکل مواجه می‌کند گزارش نمی‌شود افزود: گستردگی چنین مشکلی در جنگ‌ها و شرایط خشونت‌آمیز هشداری برای دنیا است.

وی گفت: در برخی موارد بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها مستقیماً مورد حمله قرار می‌گیرد که در نهایت بیماران و کارکنان مراقبت‌های درمانی در این راستا کشته یا زخمی می‌شوند همچنین در منازعات از دسترسی آمبولانس‌ها به افرادی زخمی ممانعت می‌شود تا جایی که برای ساعت‌ها آمبولانس‌ها را در ایست‌های بازرسی معطل می‌کنند.

به گفته رئیس عملیات کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در خاور نزدیک و میانه مبارزانی که بعضاً درصددند تا مانع از مداوای دشمنان زخمی خود شوند کارکنان درمانی را مورد آزار و اذیت و حتی تهدید قرار می‌دهند.

وی گفت: تا جایی که از دسترسی سازمان‌های بشردوستانه از جمله کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به جمعیت متأثر از درگیری‌ها که نیاز به کمک‌های درمانی دارند جلوگیری می‌کنند و بی‌حرمتی به جایگاه بی طرف کارکنان مراقبت‌های درمانی بیش از اندازه رایج شده است.

ماردینی با اشاره به اینکه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خشونت‌هایی را که علیه کارکنان مراقبت‌های درمانی طی دو سال و نیم از سال 2008 میلادی در 16 کشور دنیا تحمیل و بررسی کرده‌ است افزود: این مطالعه نشان می‌دهد اگر چه تعداد حوادث ثبت شده بسیار قابل توجه است اما فقط مانند نوک یک کوه یخ است که بخش اعظم آن در زیر آب پنهان است.

وی اذعان داشت: در عین حال ناامنی‌هایی که به واسطه درگیری یا خشونت به وجود می‌آید به راحتی قابل اندازه‌گیری نیست و در نهایت موجب تبعات دیگری مانند ترک نیروهای درمانی از محل زندگی یا کار خود می‌شود به عنوان مثال در عراق در سال‌های بین 2003 تا 2006 ، 18 هزار پزشک از مجموع 34 هزار پزشک عراقی از این کشور گریخته‌اند.

ماردینی تصریح کرد: همچنین ناامنی ناشی از درگیری در افغانستان و پاکستان مانع از واکسیناسیون صدها هزار کودک در برابر بیماری فلج‌اطفال شده است. که این اختلالات می‌تواند به اندازه حملات آشکار برای تمام بیماران و زخمیان مرگبار باشد.

وی عدم رعایت گسترده قوانین بین‌المللی صلیب‌سرخ را توسط گروه‌های مسلح و طرفین درگیری یکی دیگر از معضلات امداد‌رسانی در دنیا اعلام کرد و گفت: این موضوعی است که به توجه فوری بین‌المللی نیاز دارد و تا هنگامی که نشان‌های حمایتی به طور علنی نادیده گرفته می‌شود اقدامات حفاظتی فیزیکی مانند استفاده از کیسه‌های شن و نوارچسب‌های ضد انفجار بمب روی شیشه‌ها تأثیر چندانی ندارد.

وی چالش اصلی این حوزه را یافتن راهکاری برای پیشگیری از وقوع خشونت‌ها دانست و افزود: هزینه‌های هولناک انسانی خشونت علیه مراقبت‌های درمانی افزایش یافته و باید با اطلاع‌رسانی مناسب در تمام دنیا فرهنگ مسئولیت‌پذیری در این بین گسترش یابد.

ماردینی خطاب به قانونگذاران و محاکم ملی اظهار داشت: باید دولت‌ها مسئولیت‌های خود را نسبت به این امر برای وضع قوانین مناسب داخل کشور به درستی انجام دهند و مسئولیت کیفری افرادی را که حقوق بین‌المللی بشردوستانه را نقض می‌کنند به رسمیت شناسند و در عمل این قوانین را اجرایی کنند.

رئیس عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاور نزدیک و میانه تأکید کرد: ارائه مراقبت‌های درمانی صرفاً بر پایه نیازهای بشردوستانه است و نه در راستای هدف دیگری که این امر نیازمند اثبات صریح اصل بی‌غرضی است.

وی تأکید کرد: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ طرح چهار ساله‌ای را در دستور کار خود قرار داد تا روند دسترسی به مراقبت‌های درمانی را در جریان درگیری‌های مسلحانه و دیگر شرایط اضطراری برای مجروحان و بیماران بهبود بخشد و در این راستا مصوبه فراگیری با عنوان مراقبت‌های درمانی در معرض خطر در سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر در ژنو به تصویب رسید و در این راستا تا به حال اقدامات جدی انجام شده است.

ماردینی با اظهار تأسف از اینکه خبرهای خوب همواره مانع رسیدن خبرهای بد نمی‌شود گفت: اطلاعات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سال 2012 حاکی از آن است که میزان بالایی از حوادث خشونت‌آمیز بر کارکنان بومی مراقبت‌های درمانی اثر گذاشته است و از میان کسانی که در چنین حوادثی گرفتار شده‌اند 25 درصد کشته یا مجروح شده‌اند.

کارگاه آموزشی مراقبت‌های درمانی در معرض خطر با حضور نمایندگان 12 جمعیت ملی هلال‌احمر و صلیب‌سرخ از سراسر دنیا صبح امروز به میزبانی جمعیت هلال‌احمر ایران در هتل اوین برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha