سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 67146

سلامت نیوز  : ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در بدن انسان 5 عضو حیاتی وجود دارند که عبارتند از: مغز، قلب، ریه، کلیه و کبد و کبد در این بین کارهای اساسی بدن را انجام می‌دهد از جمله سنتز پروتئین آلبومین، سنتز انواع هورمون، متابولیزه کردن اغلب داروها، سم زدایی، ذخیره قند خون و سنتز تمام فاکتورهای انعقادی خون به جز فاکتور 8 .

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان مسئولیتهای کلیدی کبد گفت: وقتی کبد دچار ناهنجاری می‌شود. در قسمتهای مختلف بدن به مشکل برمی‌خوریم، به طور مثال  اگر فاکتور انعقادی ساخته نشود دچارخونریزی و خونمردگی می‌شویم ،اگر قند اضافه ذخیره نشود در مواقع گرسنگی مغز دچارکمبود گلوکز می‌شود.

ابراهیمی دریانی گفت: اگر آلبومین کم شود دچار ورم در ناحیه شکم و پا می‌شویم  و اگر کبد دچار اختلال شود سنتز داروها در کبد انجام نمی‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بر اثر مصرف خیلی مواد به خصوص پروتئین، سم آمونیاک در بدن تولید می‌شود . این سم در کبد تبدیل به اوره شده و از راه کلیه دفع می‌شود حال در نظر بگیرید اگر دچار اختلال کبد شویم این آمونیاک چه می‌شود؟ فرد دچار خواب آلودگی می‌شود تمرکزش را از دست می‌دهد حتی ممکن است به کما برود و دچار اغماء کبدی شود.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد گفت: متأسفانه شایع‌ترین بیماری کبدی ،کبدچرب است که به علت افزایش آنزیم‌های کبدی و رسوب چربی در بافت کبد ایجاد می شود.

ابراهیمی دریانی بابیان این مطلب که  70 درصد مبتلایان به کبد چرب افراد چاق هستند گفت:کبدچرب درمان دارویی خاصی ندارد و مهمترین درمان کبد چرب کاهش وزن و انجام حرکات ورزشی است.

وی ادامه داد: متأسفانه رژیم‌های شدیدی که بیشتر دخترها می‌گیرند و بیش از نیم کیلو در هفته، وزن خود را کاهش می‌دهند نیز باعث ایجاد کبدچرب می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار داد: متأسفانه بیمارانی که کبد چرب دارند در دراز مدت بیماریشان دیگر به کبد محدود نمی‌شود بلکه به بیماری‌های قلبی ـ عروقی یا تصلب شرایین عروق و سکته مغزی و قلبی منتهی می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با بیان این مطلب که 30 درصد نوجوانان ما چاق هستند به پدر و مادرها توصیه کردکه بچه‌ها را از نوجوانی به خوردن سبزی و میوه‌ عادت دهند و سعی کنند مصرف مواد بی‌خاصیت و چربی زا مثل پفک، شیرینی، چیپس، نوشابه، چربی حیوانی، کره، زرده تخم‌مرغ و فست‌فودها را تا حد امکان از برنامه غذایی فرزندانشان کمتر کنند تا در آینده این عزیزان جزو بیماران کبدی نشوند.

ابراهیمی دریانی گفت: کبد چرب معمولاً علامت ندارد، درد ندارد و برای تشخیص آن باید سونوگرافی انجام داد تامیزان رسوب چربی درکبد دیده شود و راه دیگر انجام آزمایش خون و اندازه‌گیری تست‌های کبدی SGPT و SGOT است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha