سلامت نیوز : مصطفی قاسمی در گفت‌وگو با فارس افزود: با توجه به اینکه پروسه پیوند کلیه و هر پیوند عضوی زمان خاصی را لازم دارد برای انجام آزمایش‌های پزشکی فرد اهدا کننده و گیرنده باید به شرایط لازم برای پیوند برسند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از بیماران در نوبت پیوند به سر می‌برند و برای انجام آزمایش‌های لازم در بیمارستان به مدت 10 تا 15 روز و گاهی حتی به دلیل شرایط روحی تا یک ماه تحت مراقبت‌های ویژه هستند.

قاسمی ادامه داد: پروسه زمان‌بر پیوند متوجه پزشکان نیز می‌شود چرا که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و سفرهای علمی برخی از این پزشکان،بخش پیوند کلیه در مراکز بیمارستانی تعطیل می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: وظیفه انجمن این است که اقدامات لازم را تا پشت در اتاق عمل برای پیوند انجام ‌دهد و بقیه شرایط به بیمارستان‌ها مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها از ابتدای اسفند تا 15 فروردین عملیات پیوند کلیه انجام نمی‌شود تا شرایط لازم فراهم شود.

قاسمی تأکید کرد: در ایام نوروز به دلیل تعطیلی، بیماران فقط دیالیز انجام می‌شود و بیماری که در لیست پیوند کلیه قرار دارد رها شده و عمل آن متوقف می‌شود.

وی افزود: تعطیل ایام نوروز به نفع بیماران است چرا که پزشکان متخصص در ایام نوروز به شدت کمیاب می‌شوند و مشکل جدی در ایام تعطیل کمبود فوق متخصصان در مراکز درمانی است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی در مورد بیماران دیالیزی نیز گفت: این بیماران در ایام تعطیل به دلیل کمبود تخت دیالیز و مراکز ویژه بیماران دیالیزی با مشکل مواجه می‌شوند.

قاسمی گفت: بیماران دیالیزی معمولاً در این ایام در نوبت دیالیز به سر می‌برند و گاهی از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنند.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال حدود 300 بیمار دیالیزی از کرج برای انجام دیالیز به تهران روانه می‌شوند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: بنابراین هماهنگی‌های لازم برای بیماران دیالیزی که در ایام تعطیل نوروز به شهرستان‌ها سفر می‌کنند انجام شده و با مراکز دانشگاهی و دفاتر انجمن کلیه مقدمات انجام دیالیز برای بیماران در سفر انجام گرفته است تا از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: البته ممکن است امکانات برای همه بیماران دیالیزی کافی نباشد چرا که بیماران در شهرستان‌ها نیز با مشکل تخت دیالیز مواجه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha