سلامت نیوز : عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری خواستار تغییراتی در نسخه 02 پزشک خانواده شد و تاکید کرد: تنها اعضای تیم سلامت خانواده می‌توانند این طرح را به درستی پیش ببرند.

شمس‌الدین شمس در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اعمال تغییرات و بازنگری نسخه 02 در طرح پزشک خانواده، درباره جایگاه پرستاران در این طرح عنوان کرد: قطعا لازم است ابتدا عنوان طرح «پزشک خانواده» به «تیم سلامت خانواده» تغییر یابد.

وی به وجود نگرش درمان محور در این طرح اشاره کرد و گفت: پزشک خانواده محدود به درمان، تجویز دارو و نسخه‌نویسی شده است. بایستی پیشگیری، غربالگری، بیماریابی و جلوگیری از ایجاد بیماری را در سطوح اولیه درمان به طور جدی مورد توجه قرار داد تا اینگونه نباشد که بیمار به مطب پزشک مراجعه کند و داروی رایگان دریافت کند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه رایگان شدن دارو هزینه‌های کلانی را بر اقتصاد نظام سلامت تحمیل می‌کند، اظهار کرد: با اصل طرح پزشک خانواده مخالف نیستیم، اما با اجرای این شیوه، پزشک خانواده راه به جایی نخواهد برد.

شمس ادامه داد: اجرای آزمایشی این طرح در سه استان ناموفق بود. برای رفع مشکلات مربوط به حوزه سلامت، بایستی تیم سلامت بتدریج در برخی مناطق با جمعیت محدود با یکدیگر مشارکت کنند و این پایلوت با محور«سلامت‌نگری» و بعد «درمان‌نگری» اجرا شود و پس از مشخص شدن نتایج و اعلام آن به مردم و گروه پزشکی این زمینه را فراهم کنند تا مردم برای شرکت در طرح پزشک خانواده راغب شوند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پرستار، پزشک، ماما، کارشناس بهداشت خانواده، کارشناس بهداشت محیط و ... که در امر سلامت دخیل هستند، اعضای تیم سلامت را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: بویژه باید گروه‌هایی که در سطح اول ارائه خدمات می‌کنند، بیشتر در اجرای این طرح درگیر شوند. تنها اعضای تیم سلامت خانواده می‌توانند این طرح را به درستی پیش ببرند.

وی ضمن تاکید بر لزوم تعریف یک جایگاه مشخص و روشن برای پرستاران در این طرح گفت: بانیان نظام سلامت اجازه بدهند پرستاران دیدگاه‌های خود را مطرح کنند. علاوه بر این در تقسیم درآمدهای حاصله نیز تجدیدنظر کنند و این گونه نباشد که 80 درصد درآمد مربوط به پزشک باشد و 20 درصد باقی مانده به مابقی گروه سلامت تعلق یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha