سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پزشکی ضمن ارائه راهکارهایی برای حفاظت از جان ارائه کنندگان خدمات سلامت در زمان مخاصمات مسلحانه، گفت: آموزش‌های مردمی باید طوری باشد که حفظ حریم کادر درمانی به یک فرهنگ تبدیل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛  دکتر سیدشهاب الدین صدر صبح امروز در کارگاه مراقبت‌های درمانی در معرض خطر با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی در سال 90 طی نامه‌ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در ارتباط با مشکلات صیانت از جان ارائه دهندگان خدمات درمانی ابراز نگرانی کرده است، گفت: در این گزارش آمده است افرادی که در عرصه سلامت خدمت می‌کنند، در مواقع مختلفی ممکن است در معرض تهدید قرار گیرند که این مسئله نگرانی‌هایی را بوجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه ارائه کنندگان خدمات درمانی در عرصه سلامت باید در سه مقطع (قبل از بحران، حین بحران، بعد از بحران) مورد حفاظت قرار گیرند، ادامه داد: به دنبال حرکت‌های مردمی در بحرین، همکاران پزشک بازداشت شدند و این نگرانی در عرصه جهانی به وجود آمد که از این پس تکلیف پزشکان در مواقع بحران چیست؟

صدر بمباران یکی از بیمارستان‌ها در لیبی را یکی دیگر از دلایل انتشار این گزارش و نامه به بان کی مون عنوان کرد و گفت: البته این مسئله در جلسات و نشست‌های هم اندیشی مورد توجه قرار گرفته است. اما اگر این مسئله از سوی هلال احمر و صلیب سرخ جهانی پیگیری شود، می‌توانیم برای نشست جهانی سال 2015 به نتایج مطلوب‌تری دست یابیم.

وی با بیان اینکه به دلیل حجم زیاد پزشکان در این حوزه صیانت از جان و سلامتی آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: باید به مسائلی همچون ارائه آموزش‌های مراقبتی به افراد و ارائه کنندگان خدمات در عرصه سلامت توجه کرد.

وی توجیه سیاست‌گذاران بین‌المللی نسبت به وضع قوانین و مقررات تامین کننده امنیت افراد در عرصه سلامت را یکی دیگر از مسائل مورد تاکید عنوان کرد و گفت: صلیب سرخ می‌تواند همکاری نزدیکی با مراکز دانشگاهی و پژوهشگران در عرصه صنعت و تکنولوژی داشته باشد که این مهم می‌تواند در راستای ساخت، تهیه وسایل نقل و انتقال و پوشش‌های حفاظتی مناسب اجرایی شود.

صدر آموزش همگانی مردم، ارائه کنندگان خدمات سلامتی و حتی گروه‌های متخاصم را یکی از اقدامات مهم در راستای تامین امنیت ارائه کنندگان خدمات سلامت عنوان کرد و گفت: این آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که تعرض به جان ارائه کنندگان خدمات در عرصه سلامت به خط قرمز تبدیل شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه به امضای تفاهم نامه‌ای میان سازمان صلیب سرخ و نظام پزشکی در راستای برگزاری کارگاه مراقبت‌های درمانی در مخاصمات مسلحانه اشاره کرد و گفت: این آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که حفظ شان و حریم ارائه کنندگان خدمات در عرصه سلامت به فرهنگ بدل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha