سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 67159
سلامت نیوز : سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: محور برنامه پزشک خانواده طبابت بر پایه طب عمومی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد حسن طریقت منفرد با اشاره به اینکه محور و ساقه اصلی طبابت، طب عمومی است و بیان اینکه متأسفانه جایگاه واقعی طب عمومی در کشور از بین رفته است، گفت: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با محوریت طب عمومی به دنبال صیانت از سلامت مردم است.

وی با اشاره به اینکه در تمامی کشورها در بحث بهداشت و درمان به دنبال هزینه کرد منابع محدود برای خواسته‌های نامحدود هستند، اظهار داشت: از آنجا که دنیا از یک طرف با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش هزینه‌های درمان روبرو ست و از سوی دیگر کنترل کار پزشک که به واقع بر بالین بیمار کار اجتهادی انجام می دهد، صرفاً با بخشنامه امکان پذیر نیست، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان ابزاری برای کنترل رابطه اقتصادی بیمار و پزشک مدّ نظر قرار گرفته است.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در برنامه پزشک خانواده، پزشک عمومی به پزشک خانواده تبدیل می شود و سلامت شهروندان بدون در نظر گرفتن سن و جنس، مذهب، قومیّت، ثروت و موارد دیگر، تحت نظارت بیمه ها به عنوان تأمین کننده های منابع مالی حفظ می شود.

دکتر طریقت منفرد با بیان اینکه پزشک خانواده عامل جدّی اجرای مراقبت های اولیه بهداشتی در جامعه است، گفت: اجرای این برنامه از روزهای اول شروع دولت نهم مدّ نظر بوده است که البته به دلایلی این کار به طور کامل انجام نشد.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اظهار امیدواری در موفقیِت اجرای مدل جدید برنامه پزشک خانواده ادامه داد: در استان قزوین این برنامه به شکل صحیح اجرا خواهد شد و بسترسازی فرهنگی این برنامه به ویژه از سوی رسانه‌ها بسیار حیاتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha