سلامت نیوز : یک متخصص قلب وعروق، گرفتگی کرونر قلب بر اثر رسوب چربی در درازمدت را علت اصلی ایجاد سکته قلبی عنوان کرد.

دکتر مصطفی بهره‌مند در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: رسوب بافت چربی در رگها بر اثر عواملی همچون فشار خون بالا، دیابت، کشیدن سیگار و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و چربی بالا موجب خواهد شد تا پلاک‌های آرترواسکلروز (رسوب بافت چربی) در درون رگ‌ها تشکیل شود.

به گفته این متخصص قلب و عروق، تشکیل این پلاکها در هر فرد 30 تا 40 سال طول می‌کشد و بعد از این مدت به دلایل ناشناخته‌ای پلاک تشکیل شده پاره شده و به علت ناصاف شدن سطح آن، پلاکت و لخته‌های خون بر روی آن رسوب پیدا می‌کند که این رسوبات، موجب مسدود شدن کامل رگ شده و حمله قلبی را در فرد ایجاد می‌کند.

وی بهره‌مند حجم بالای پلاک تشکیل شده، میزان چربی آن، نازک شدن لایه روی پلاک و میزان استرس‌های عصبی وارد شده بر هر فرد را از جمله دلایل احتمالی پارگی پلاک‌های تشکیل شده در رگها عنوان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با بیان اینکه علت پارگی پلاک‌های تشکیل شده هنوز به درستی شناخته نشده است، بهترین راه حل را در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی را پیشگیری از تشکیل پلاک در رگ‌ها عنوان و اظهار داشت: از طریق کنترل عوامل اصلی ذکر شده در تشکیل پلاک، می توان از حمله قلبی به راحتی جلوگیری کرد.

به گفته این متخصص قلب و عروق، مصرف داروهای ضد چربی می‌تواند چربی خون را پایین آورده و از تشکیل پلاک جلوگیری و یا پلاکهای تشکیل شده را کوچک کرده و از طرف دیگر مانع پاره شدن پلاک تشکیل شده گردد.

بهره مند افزود: مصرف آسپرین نیز می تواند از تجمع پلاکت و لخته‌های خون بر روی پلاک جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha