در نشست خبری روز جهانی سلامت مردان، دبیر انجمن علمی اورولوژی ایران از شیوع بیشتر مرگ زودرس در میان مردان خبر داد و عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی ایران نیز نیمی از ناباروری ها در کشور را مردانه اعلام کرد. همچنین مشاور انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز در این نشست از کمبود 3000 دستگاه دیالیز در کشور خبر داد.

مرگ زودرس در مردان شایع تر است /  نیمی از ناباروری ها در کشور مردانه است /  کمبود سه هزار دستگاه دیالیز در کشور
سلامت نیوز: در نشست خبری روز جهانی سلامت مردان، دبیر انجمن علمی اورولوژی ایران از شیوع بیشتر مرگ زودرس در میان مردان خبر داد و عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی ایران نیز نیمی از ناباروری ها در کشور را مردانه اعلام کرد. همچنین مشاور انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز در این نشست از کمبود 3000 دستگاه دیالیز در کشور خبر داد.

سید جلیل حسینی عضو هیات مدیره انجمن علمی اورولوژی، در نشست خبری «روز سلامت مردان» گفت: شروع پایه گذاری روز جهانی سلامت مردان در کشورمان از سال 85 بود که در این سال اولین پنج شنبه اسفند ماه، روز ملی سلامت مردان با هدف ارتقای نگرش و اطلاعات مردم از بیماری های خطیر کم علامت مردان، نامگذاری شد.

وی ادامه داد: از آن زمان بیش از 70 درصد اورولوژیست های کشور قبول کردند در این روز به صورت رایگان همکاری داشته باشند.در دو سال گذشته وزارت بهداشت این روز را تبدیل به هفته سلامت مردان کرد و هر روز این هفته به یکی از ابعاد سلامت مردان با توجه به بار بیماری ها اختصاص داده شد.

مشاور عالی انجمن اورولوژی ایران خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته مردم بیماری های خود را با درصد زیادی می شناسند و مطالب مختلفی به آنها در خصوص بیماری ها منتقل می شود و با اولین علایم به پزشک مراجعه می کنند که با 30 درصد اطلاعات با پزشک برای ادامه درمان مشورت می کنند ولی متاسفانه در کشور ما با مراجعه دیررس بیماران مواجه هستیم.

این عضو هیات مدیره انجمن علمی اورولوژی تاکید کرد: اگر مردم زودتر برای درمان بیماری خود مراجعه کنند می توانیم جامعه سالم تری داشته باشیم لذا از منظر این روز برای آگاهی بخشی مردم استفاده می کنیم.

مرگ زودرس در مردان شایع تر است


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه این نشست دکتر عباس بصیری دبیر انجمن علمی اورولوژی ایران، با بیان اینکه مرگ زودرس در میان مردان شایع تر از زنان است گفت: ولی 50 درصد از مرگ های زودرس در مردان قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: میزان اقدام به خودکشی زنان در جوامع غربی بیشتر است اما خودکشی مردان 4 برابر موفق تر از زنان است.

دکتر بصیری افزود: بیماری های نظیر سکته قلبی، دیابت، فشارخون و سرطان ها در میان مردان در تمام جوامع دنیا شایع تر از زنان است به این دلیل که معمولا مردان در معرض شغل های پرخطر هستند و بیشتر از زنان با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و روحیه خشن تر و تهاجمی تری دارند و احساس مردانه اشان به آنها اجازه نمی دهد که در مورد بیماری اشان صحبت کنند.

مردان کمتر به فکر سلامتی خود هستند

دکتر بصیری افزود: معمولا مردان در تمام دنیا خصوصا در کشور ما در مراحل پیشرفته تری از بیماری به پزشک مراجعه می کنند در حالی که زنان بیشتر اهل پیشگیری از ابتلا به بیماری هستند. مردان کمتر به فکر سلامتی خود هستند که این فرهنگ بسیار غلطی است.

وی تاکید کرد: روز سلامت مردان در حقیقت روز سلامت خانواده است و اگر مرد خانه سالم باشد خانواده تامین است.

افزایش شیوع سرطان پروستات در کشور


دبیر انجمن علمی اورولوژی ایران گفت: بزرگ شدن پروستات بیماری مختص به مردان است که التهابات و عفونت های آن مردان را بسیار درگیر می کند. این بیماری بعد از 50 سالگی شایع است که البته 20 درصد موارد تظاهر پیدا می کند. ابتلا به سرطان پروستات در کشور ما کمتر است اما شیوع آن بتدریج در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه سرطان مثانه در مردان یک تا سه برابر بیشتر است گفت: شیوع بیماری ها در حوزه کلیه و مجاری ادراری در مردان بیشتر است لذا  تغییر عادت های ادراری نظیر مشاهده خون در ادرار و سوزش های ادراری بسیار مهم است و مردان باید دفع ادرار 3 تا 4 بار بیشتر در نیمه شب را جدی بگیرند.

دکتر بصیری گفت: تهوع، استفراغ، بی اشتهایی و اضطراب از علایم عمومی این بیماری است که مردان آن را عادی تلقی می کنند و زمانی به پزشک مراجعه می کنند که دیر شده است.

170 میلیون مراجعه پزشکی در سال مربوط به مردان است


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه نشست خبری روز جهانی سلامت مردان، دکتر محمدرضا نوروزی با بیان اینکه هر فرد ایرانی 5 بار مراجعه پزشکی سرپایی در سال دارد گفت: در مجموع می‌توان گفت میزان مراجعات ایرانیان به صورت سرپایی به پزشک در سال به 350 میلیون مرتبه می‌رسد که اگر نصف این جمعیت را مردان تصور کنیم حدود 170 میلیون مراجعه پزشکی در سال مربوط به مردان است که اکثرا به دلیل علامتی که در آنها بروز پیدا کرده است به پزشک مراجعه می کنند که می تواند این مراجعات از بیماری های ساده تا پیشرفته باشد.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد علایمی که نشان از بیماری های خطرناک خصوصا در دستگاه تناسلی دارد باعث می شود مردان دیرتر به پزشک مراجعه کنند. در مورد پسران، در کودکی مادران به خوبی آنها را به نزد پزشک می برند اما زمانی که به سن بلوغ می رسند دیگر نه خود آنها و نه والدینشان به پزشک مراجعه نمی کنند.

نیمی از ناباروری ها در کشور مردانه است


دکتر نوروزی با بیان اینکه علیرغم بار زیاد مراجعات پزشکی سالیانه، مراجعات پزشکی مفید کم است تاکید کرد: بیش از نیمی از بیماران مبتلا به سرطان های دستگاه تناسلی زمانی به پزشک مراجعه می کنند که امکان درمان آنها کم است یا در بیماری های شایع دیگری مانند ناباروری ها که 15 درصد زوج های جوان را تشکیل می دهد نیمی از آن علت مردانه دارد و ناباروری مردان در غالب بیماری هایی نهفته است که اگر در نواجوانی مراجعه می کردند به راحتی قابل تشخیص بودند.

ناتوانی جنسی یکی از پنج علت شایع طلاق در کشور


وی گفت: یکی از پنج علت اول شایع طلاق در کشور ناتوانی جنسی است که که با یک مشاوره و اطلاع رسانی قبل از ازدواج قابل تشخیص بوده است. حدود یک میلیون ازدواج در سال داریم ولی طلاق در شهرهای بزرگ مثل تهران افزایش پیدا کرده است که در پس علت آن بیماری های جسمی و روحی مثل ناباروری و ناتوانی جنسی وجود دارد.

این عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی ایران تاکید کرد: بحث سلامت و سلامت محوری، توجه دادن جامعه به سمت اتفاقاتی است که ممکن است سلامت را به مخاطره اندازد.

وی گفت: از هر 2 نفر اعم از زن یا مرد، یک نفر در زندگی خود با اختلالات ادراری مواجه می شود.

بزرگی پروستات شایع ترین بیماری کهنسالی

دکتر نوروزی گفت: شایع ترین بیماری مردان در کهنسالی، بزرگی خوش خیم پروستات است که هزینه های هنگفتی برای آن می شود.

وی گفت: روز جهانی سلامت مردان برای اولین بار از سال 1994 در آمریکا مطرح شد که این طرح چندین سال بعد در سال 2006 در کشورمان مطرح شد.

نوروزی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در روز جهانی سلامت مردان، محور سلامت را به صورت چند بعدی نگاه کنیم و از بروز بیماری ها پیشگیری کنیم.

مسوول برگزاری مراسم روز سلامت ملی مردان گفت: شعار روز جهانی سلامت مردان «با خودمراقبتی برنده باشیم» است و اینکه یک مرد چگونه زندگی سالمی داشته باشد و چه عادت هایی داشته باشد و به افراد یاد دهیم چگونه از خود مراقبت کنند تا سالم باشند.

وی ادامه داد: انجمن اورولوژی ایران با کمک انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با 160 شعبه در کشور سعی به پیشگیری از بروز بیماری های شایع دارد و در تهران 40 خانه سلامت شهرداری با اعضای اورولوژیست انجمن خدمات آموزشی رایگانی را در روز جهانی سلامت مردان ارائه می دهند.

ارائه خدمات رایگان مشاوره ای و معاینه ای


دکتر نوروزی تاکید کرد: تکیه ما در حیطه سازمان های علمی مثل انجمن اورولوژی این است که پیش از درمان، روش های سالم زندگی کردن و نشانه های بیماری ها را آموزش دهیم و آموزش را محور کار خود در خانه های سلامت قرار دهیم. یکی از محورها این است که خدمات رایگان در مطب های پزشکان داوطلب و خانه های سلامت در هفته سلامت ارائه دهیم که خدمات مشاوره ای و معاینه ای به صورت رایگان انجام خواهد گرفت که در این راستا وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز همراه ما هستند.

ابتلای بیماران بستری در بیمارستان به نارسایی کلیوی


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه این نشست داریوش آرمان، مشاور انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: براساس آمار سایت فدراسیون جهانی کلیه، بررسی ها نشان می دهد از هر بیمار بستری شده در بیمارستان بین 5 تا 15 درصد دچار نارسایی های کلیوی می شوند و هرچند ظواهر نشان می دهد 90 درصد بیماران سالم از بیمارستان مرخص می شوند اما نمی دانند که کلیه هایشان آسیب دیده است.

وی ادامه داد: وقتی فردی 5 بار دچار بیماری سختی می شود می توان گفت که کلیه های وی 90 درصد کارکرد خود را از دست داده است.

آرمان گفت: در یک مطالعه در انگلیس نشان داده شده اگر نارسایی حاد کلیه زودتر تشخیص داده میشد شاید 12 هزار نفر در سال فوت نمی کردند.

وی خاطرنشان کرد: ما 450 بخش دیالیز در کشور داریم که جوابگوی مشکلات بیماران دیالیزی نیست و اگر از این بیماری پیشگیری کنیم نیازی به بخش های بیشتری نداریم اما هر سال با چالش کمبود دستگاه های دیالیز مواجه هستیم.

نبود آمار دقیق از بیماران پیوند کلیه

معاون ارتباطات و امور بین الملل انجمن بیماران کلیوی ادامه داد: 22 هزار پیوند کلیه فعال در کشور داریم که 31هزار و 850 پیوند کلیه در کشور ثبت شده است و این اختلافات مربوط به این است که بخشی از کلیه های پیوندی پس زده شده و بیمار به دیالیز برگشته است و بخش دیگری از بیماران پیوندی فوت کرده اند اما آمار دقیقی در این مورد نداریم که این یکی از ضعف های کشور است.

کمبود سه هزار دستگاه دیالیز در کشور


وی گفت: 3500 دستگاه دیالیز فعال در کشور داریم که دست کم 3000 دستگاه دیالیز کم داریم .

وی با بیان اینکه 16 مرکز پیوند کلیه در تهران داریم گفت: مراکز پیوند کلیه در تبریز، ارومیه، رشت، کرمانشاه و اهواز دایر شده است که پزشکان اورولوژیست حضور فعالی در این مراکز دارند.

افزایش پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی

داریوش آرمان خاطرنشان کرد: ما در سال 68 یک مورد پیوند کلیه از یک بیمار مرگ مغزی در کشور داشتیم که این آمار در سال 78 به 14 مورد، در سال 88 به 396 مورد و در سال 90 به 763 مورد رسیده است که جهش قابل توجهی در پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی در چند سال اخیر داشته ایم.

وی گفت: از مردم می خواهیم که یک آزمایش خون و آزمایش ساده ادرار برای اطلاع از سلامت کلیه خود بدهند که مراکز درمانی ما آماده هستند در روز جهانی سلامت مردان این آزمایش را به صورت رایگان انجام دهند.

فرسوده بودن دستگاه های دیالیز

معاون ارتباطات و امور بین الملل انجمن بیماران کلیوی گفت: امروز استانداردهای تخت های دیالیز در تمام جهان بین 5 تا 7 سال است در حالی که ما دستگاه های دیالیز 20 تا 25 ساله در کشور داریم که مسئولین وزارت بهداشت باید توجه جدی به این امر داشته باشند.

پیدا کردن تخت های دیالیزی چالش جدی بیماران

وی تاکید کرد: امروزه چالش جدی بیماران دیالیزی در کشورمان پیدا کردن تخت دیالیز در بیمارستان ها است که با پیشگیری می توانیم از رسیدن بیماران کلیوی به این مرحله جلوگیری کنیم و یا پروسه دیالیزی شدن را در آنها به تاخیر اندازیم.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha