سلامت نیوز : امکان تشخیص برخی بیماری ها از قبیل استعداد ابتلا به سرطان، دیابت و دیگر بیماری ها به کمک روش PGD امکانپذیر است و می توان از همان ابتدا نسبت به حذف رویان هایی که زمینه ابتلا به بیماری سرطان و دیگر بیماری های مشابه را دارند، اقدام کرد. این در حالیست که بر اساس قوانین، اجازه سقط برای بیماری هایی که جنین پس از تولد و در بزرگسالی به آن مبتلا خواهد شد، صادر نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ رئیس مرکز سلولی صارم گفت: به کمک روش تشخیص بیماری های ژنتیکی جنین پیش از لانه گزینی (PGD) می توان آمار سقط جنین های مبتلا به بیماری های ژنتیکی را کاهش داد.

ابوطالب صارمی با اعلام این خبر افزود: PGD یکی از شیوه های جدید تشخیص پیش از شروع بارداری است که امکان حذف جنین های معلول و انتقال جنین های سالم را به رحم مادر برای آغاز یک بارداری با اطمینان از سلامت فرزند فراهم می آورد.

وی تصریح کرد: تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی شکلی از تشخیص پیش از تولد زودهنگام است که هدف آن کاهش خطر انتقال اختلالات ژنتیکی به واسطه تشخیص آن اختلال در سطح جنین چند سلولی در مراحل اولیه تشکیل با کمک تکنولوژی کمک باروری است.

صارمی با اشاره به ارسال لایحه اجباری شدن مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج به دولت گفت: توفیق این طرح در گرو توسعه مراکز ارایه خدمات تشخیص بیماری های ژنتیکی است.

وی اضافه کرد: هر چند این اقدام، گام موثری در جهت کاهش معلولیت ها در جامعه است، مادام که مراکز تشخیص بیماری های ژنتیکی در کشور توسعه نیابند، این طرح توفیق چندانی نخواهد یافت.

رئیس مرکز سلولی صارم ادامه داد: زمانی این طرح با موفقیت روبرو خواهد شد که با فرهنگ سازی مناسب در جامعه، افرادی که در مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج به آنان گفته می شود که فرزندانشان مستعد ابتلا به بیماری های ژنتیک است، برای انجام آزمایش های ژنتیک از انگیزه های لازم برخوردار باشند در غیر این صورت انجام مشاوره ژنتیک اجباری به تنهایی راهگشا نخواهد بود.

مهرداد نوروزی نیا، رئیس بخش مولکولی دپارتمان ژنتیك بیمارستان فوق تخصصی صارم در مورد ضرورت مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج نیز گفت: حتی در صورت داشتن احتمال ابتلا به فرزندان معلول، مشاور زوج های مراجعه کننده را از ازدواج با یکدیگر منع نمی کند بلکه با هشدار نسبت به تولد فرزندان معلول انجام آزمایش های ژنتیکی را به آنان توصیه می کند.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به اختلالات ژنتیکی دو راه حل وجود دارد، یادآور شد: تشخیص پیش از تولد، یکی از این راه هاست که پس از آنکه مشخص شد، جنین مبتلا به اختلالات ژنتیکی مانند بتاتالاسمی، ناشنوایی، سندرم ایکس شکننده، نقص مرکب در سیستم ایمنی و به طور کلی بیماری هایی است که نوزاد را دچار معلولیت می کند، می توان نسبت به ختم حاملگی (سقط) اقدام کرد.

وی تصریح کرد: به دلیل آنکه سقط با استرس و نگرانی والدین همراه است و تبعات جسمانی و روانی بسیاری برای زوج ها دارد، طی سال های اخیر با تشخیص پیش از لانه گزینی (PGD) می توان با انتخاب جنین ها (رویان ها)ی سالم و حذف جنین های دارای نقص و اختلال ژنتیک، نسبت به یک بارداری ایمن امیدوار بود.

به گفته نوروزی نیا، امکان تشخیص برخی بیماری ها از قبیل استعداد ابتلا به سرطان، دیابت و دیگر بیماری ها به کمک روش PGD امکانپذیر است و می توان از همان ابتدا نسبت به حذف رویان هایی که زمینه ابتلا به بیماری سرطان و دیگر بیماری های مشابه را دارند، اقدام کرد. این در حالیست که در صورت بارداری فرد و سپس تشخیص احتمال ابتلای جنین به بیماری های فوق، اجازه سقط برای بیماری هایی که جنین پس از تولد و در بزرگسالی به آن مبتلا خواهد شد، صادر نمی شود.

وی ادامه داد: از دیگر کاربردهای PGD، تشخیص جنسیت نوزاد پیش از بارداری است که این تعیین جنسیت با دو هدف جلوگیری از انتقال بیماری های ژنتیکی وابسته به جنس و یا انتخاب فرزند با جنسیت دلخواه برای تعادل تعداد دختر و پسر در یک خانواده مورد استفاده قرار می گیرد.

بیمارستان فوق تخصصی صارم از اولین مراکز ارایه دهنده خدمات تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی مولکولی است که از اسفند ماه سال 1389 تاکنون اقدام به ارایه خدمات تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی در زمینه تعیین جنسیت و تشخیص اختلالات تک ژنی از قبیل بتا تالاسمی، دیستروفی عضلانی دوشن، موکوپلی ساکاریدوز نوع 4، سندرم ایکس شکننده، ناشنوایی، ادرار شربت افرا، تعیین گروه خونی و نقص مرکب در سیستم ایمنی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha