سلامت نیوز :  ابوالحسن فقیه پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی مراقبت‌های بهداشتی در معرض خطر که با حضور نمایندگان 12 جمعیت ملی هلال‌احمر و صلیب سرخ از سراسر دنیا به میزبانی تهران برگزار شد اظهار داشت: مراقبت‌های درمانی در معرض خطر از مسائل مهم در امدادرسانی تلقی می‌شود که به دلیل اهمیت آن از کنفرانس بین‌المللی 2011 تاکنون در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه حمله به کارکنان، تأسیسات و مسائل حمل‌ونقل درمانی در درگیری‌ها و منازعات سبب می‌شود تا میلیون‌ها نفر در اقصی نقاط دنیا هنگامی که بیشترین نیاز را به این گونه مراقبت‌ها دارند از آنها محروم بشوند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم تأکید بر جایگاه حقوقی کارکنان امدادی و پزشکی در اسناد بین‌المللی بشردوستانه این مهم در مخاصمات مسلحانه و درگیری‌ها رعایت نمی‌شود و در حوادث اخیر کارکنان صلیب سرخ و هلال‌احمر قربانیان اصلی حملات به تجهیزات، تأسیسات و پرسنل درمانی هستند.

فقیه با اشاره به حوادث ماههای اخیر در منطقه خاورمیانه گفت: پرستاران و پزشکان بحرینی به جرم انجام وظیفه انسانی و حرفه‌ای خود به مجروحان ناآرامی‌های اخیر بازداشت، محاکمه و زندان شده‌اند حتی داوطلبان و نیروهای هلال‌احمر سوریه نیز در سخت‌ترین روزهای کاری خود از ایمنی برخوردار نیستند و هدف گروه‌های مسلح قرار می‌گیرند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان کشته شدن دبیر کل هلال‌احمر سوریه را یکی دیگر از شواهد نقض حقوق خدمات بشردوستانه عنوان کرد و گفت: این اتفاق در حالی رخ داد که خودروی عبدالرزاق جبیرو با علامت حفاظت شده هلال‌احمر مشخص شده بود.

فقیه اذعان داشت: جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر با حضور در مراسم پرخطر در کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان و عراق و حتی کشورهای سومالی، دارفور سودان به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و امدادی پرداخته و بر اهمیت این موضوع بسیار واقف است.

وی به بازداشت هیئتی از مدیران هلال‌احمر ایران در لیبی اشاره کرد و گفت: ۶ ماه پیش این هیئت برای ارائه خدمات امدادی به لیبی اعزام شده بود که در آنجا توسط گروه‌های مسلح ربوده و 69 روز در اسارت بود. اگر چه این حادثه با آزادی اعضای هیئت ایرانی به پایان رسید اما این امر گواهی روشن بر این مدعاست که مراقبت‌های بهداشتی در خطر جدی قرار دارد و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

فقیه حمایت دولت‌ها، نیروهای مسلح کشورها و جمعیت‌های ملی را برای جلوگیری از نقض حقوق کارهای درمانی و امدادی اساسی برشمرد و گفت: امیدواریم با برگزاری چنین نشست‌هایی راهکاری اساسی برای تضمین احترام به مراقبت‌های درمانی هنگام درگیری‌ها و مخاصمات مسلحانه پیدا شود.

کارگاه آموزشی مراقبت‌های بهداشتی در معرض خطر هنگام جنگ‌ها امروز به میزبانی جمعیت هلال‌احمر ایران با حضور نمایندگان 12 جمعیت ملی هلال‌احمر و صلیب سرخ در سراسر دنیا در هتل اوین برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha