سلامت نیوز : سید شهاب‌الدین صدر امروز در کارگاه آموزشی مراقبتهای درمانی در معرض خطر که با حضور نمایندگان 12 جمعیت ملی صلیب سرخ و هلال احمر در هتل اوین تهران برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که برگزاری چنین نشست‌هایی در کاهش مشکلات برای نیروهای درمانی هنگام امدادرسانی در جنگ‌ها مؤثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی صیانت از جان ارائه‌دهندگان خدمات درمانی را هنگام منازعات و درگیری‌ها یکی از نکات حائز اهمیت دانست و گفت: در همین راستا سازمان نظام پزشکی نامه‌ای را به بان کی‌مون رئیس کل سازمان ملل ارسال کرد که تاکنون نیز نتایج خوبی در پی داشته است.

صدر با تأکید بر اینکه هم اکنون نگرانی کشورهای مختلف این است که افرادی که در عرصه سلامت خدمت می‌کنند در 3 مقطع قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران در معرض تهدید قرار دارند.

وی تأکید کرد: به عنوان مثال شاهد بازداشت شدن و تهدید کادر درمانی کشور بحرین به دلیل ارائه خدمات درمانی به مصدومان و محرومان حرکت‌های اخیر بوده‌ایم و پزشکان در کشورهای مختلف تکلیفشان را در این مواقع نمی‌دانند.

صدر نقش جمعیت‌های هلال احمر را در این میان پررنگ دانست و گفت: جمعیت‌های هلال احمر می‌توانند با همکاری صلیب سرخ جهانی مصوبات مطلوبی را برای رفع نگرانی‌های موجود و اجرایی شدن آن داشته باشند.

صدر تأکید کرد: در عین حال جامعه پزشکی در هر کشور نیازمند آموزش‌های مراقبتی و امنیتی برای حفظ سلامت افرادی که در حوزه درمانی خدمت می‌کنند، است.

وی توجیه سیاستگذاران در عرصه‌های ملی و بین‌المللی را یکی دیگر از راهکارها دانست و گفت: سیاستگذاران در هر کشور می‌توانند با تصویب یکسری از نکات اساسی جلوی اتفاقاتی را که برای نیروهای درمانی و امدادی هنگام منازعات می‌افتد را بگیرند و در عین حال سازمان صلیب سرخ جهانی باید در درگیری‌ها بی‌طرف باشد و هر حادثه‌ای که جان کادر درمانی را به خطر می‌اندازد ثبت و منعکس کند اگر چه ممکن است هر کشوری جهت‌های سیاسی خاص خود را داشته باشد.

وی گفت: از طرفی همکاری نزدیک با مراکز دانشگاهی و پژوهشی در عرصه‌های صنعت برای ورود ابزار لازم در عرصه امداد بسیار تأثیرگذار است تا بتوانیم پوشش‌های حفاظتی روز را در اختیار نیروهای امدادی قرار دهیم تا افراد هنگام خطر آسیب کمتری ببینند.

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: باید خط قرمزی برای گروه‌های متخاصم مشخص شود تا آن را به رسمیت بشناسند و هنگام جنگ و حوادث مختلف به راحتی به جان امدادگران و گروه‌های درمانی و مراقبتی تعرض نکنند.

وی از انعقاد تفاهمنامه‌ای بین سازمان صلیب سرخ و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: با انعقاد این تفاهمنامه آموزش‌های لازم برای مواقع بحران به همکاران جامعه پزشکی داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha