سلامت نیوز :بابک دین‌پرست در سی و نهمین جلسه کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد افزود: در عرصه مقابله با ورود و توزیع مواد مخدر، ضرورت دارد که در فرآیند برخورد با سه مقوله "ورود مواد مخدر به کشور" ، "خروج مواد مخدر با منشاء تولید خارجی از کشور" و مهمتر از همه "توزیع مواد مخدر و روانگردان در سطح کشور"، تفاوت قائل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با بیان این موضوع که تهدیدات ناشی از مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی، روانگردان‌ها و محرک‌ها به یک میزان نیست، تأکید کرد: با درک این واقعیت غیرقابل انکار، ضرورت دارد که دستگاه‌های فعال در حوزه مقابله نیز، فعالیت‌های خود را بر اساس میزان خطرات و آسیب‌های ناشی از توزیع و مصرف انواع مواد مخدر و روانگردان تنظیم و اجرا کنند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: باید تهدیدات ناشی از مواد مخدر صنعتی (پرخطر) و مواد مخدر سنتی (سبک) در کشور به خوبی مشخص و ضمن بررسی علل افزایش مصرف مواد محرک در بین جوانان و زنان، چگونگی تغییر الگوی مصرف مواد پرخطر به مواد کم خطرتر، شناسایی شوند.

وی تأکید کرد: برای مقابله جدی‌تر و ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاق، به‌عنوان شریان حیاتی قاچاقچیان و همچنین شناسایی و دستگیری عوامل اصلی قاچاق، باید شیوه‌های نوین مبارزه با مواد مخدر، همچون "کنترل دلیوری" (حمل تحت نظارت) و "مقابله با پولشوئی" در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

دین‌پرست با اشاره به برنامه جدید ستاد برای بازنگری سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد در کشور افزود: بر اساس این سند پنجساله باید تا پایان سال 94 ، 40 درصد از جمعیت سالم جامعه تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار گیرند.

وی ادامه داد: در روند بازنگری سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، تلاش خواهد شد که به موازات تقویت برنامه‌های ضروری برای مصون سازی جامعه، برنامه‌های جدیدی در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در آستانه دومین سال اجرای این سند، در متن سند پیشگیری اولیه از اعتیاد گنجانده شود.

وی گفت: طبق گزارش‌های دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، بیش از 200 میلیون نفر از جمعیت بزرگسال دنیا مواد مخدر مصرف می‌کنند و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست، لذا باید روش‌های جلوگیری از تغییر الگوی مصرف از مواد کم خطر به مواد پرخطر در کشور مشخص شود تا اولویت‌های مقابله با مواد مخدر نیز بر همان اساس تبیین شوند.

وی افزود: همچنین نگرش جامعه به موضوع مواد مخدر باید تغییر کند و نگاه علمی و منطقی، جایگزین نگرش‌های سنتی و احساسی شود و ظرفیت‌های موجود به کنترل عوارض مهلک ناشی از اعتیاد معطوف شود.

دین‌پرست در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برخی ویژگی‌های بیماری اعتیاد و مبتلایان به این بیماری بیان داشت: این بیماری مزمن و عود شونده، دارای دو مرحله کاملاً متفاوت از هم است. در مرحله نخست که دوره طلایی بیماری محسوب می‌شود، فرد معتاد به دلیل لذت خاصی که از مصرف مواد نصیبش می‌شود، اساساً تمایلی به قطع مصرف ندارد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم یا دوره‌ای نیز که فرد معتاد به آخر خط رسیده، چنانچه تمایل به ترک داشته باشد، غالباً قادر به این کار نیست و برخلاف دیگر بیماری‌های مهلک که توجه بستگان و اطرافیان با نزدیک شدن بیمار به پایان خط بیشتر می‌شود، در این مرحله تقریباً حمایت بستگان و اطرافیان خود را از دست می‌دهد.

وی به بخشی از اقدامات حوزه کاهش تقاضا اشاره کرد و گفت: ایجاد مراکز درمان نگهدارنده با متادون (MMT)، برنامه‌ریزی برای ورود بخشی از معتادان به چرخه درمان با تنتور اپیوم و توسعه مراکز DIC (گذری)، گسترش مراکز هشتگانه موضوع ماده (15) و همچنین راه‌اندازی مراکز موضوع ماده (16) را از جمله اقدامات مهم دستگاه‌های ذی‌ربط ستاد، به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد برشمرد.

دین پرست گفت: کاهش 28 درصدی مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در هفت ماهه امسال به نسبت سال گذشته و همچنین تغییر الگوی شیوع ایدز از طریق اعتیاد تزریقی به‌عنوان مهمترین عامل شیوع این بیماری را، به‌عنوان شاخصه‌های مهم ارزیابی موفقیت دستگاه‌های متولی دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در آیین‌نامه ماده 15 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، 8 نوع مرکز درمانی مجاز اعم از بستری، میان مدت، سرپایی، گذری و غیره تعریف شده که افراد وابسته به سوء مصرف مواد موظف هستند برای درمان خود به یکی از این مراکز مراجعه کنند.

وی افزود: در غیر این صورت باید بر اساس آیین نامه ابلاغی ماده 16 قانون، با حکم قاضی به مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب منتقل شده و تحت نظارت دقیق و مدیریت گروه‌های متخصص درمانگر، تحت درمان قرار گیرند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم و در دست اجرای حوزه درمان معتادان، ایجاد مراکز سلامت محور یا پلیس‌مدار است. در این مراکز معتادانی که شرایط درمان در مراکز ماده 15 یا اولویت‌ها و شاخص‌های فعلی مراکز ماده 16 را ندارند، به مراکز خاصی با عنوان سلامت محور مراجعه و توسط تیم درمانی مجرب، تحت درمان و بهبودی قرار می‌گیرند که به زودی و ظرف 10 روز آینده نظرات اعضای کمیته جمع‌آوری و نتیجه امر در قالب دستورالعمل مشخصی ابلاغ می‌شود.

وی همچنین با اشاره به مأموریت جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ساماندهی مراکز غیرمجاز و مراکز درمانی متخلف گفت: تا پایان امسال، مراکز فعال به اصول استاندارد نزدیک و مجوزهای قانونی برای فعالیت دریافت خواهند کرد و در غیر این صورت، قطعاً تعطیل می‌شوند.

در این جلسه نمایندگان ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی و جمعی از درمانگران حوزه اعتیاد حضور داشتند و نظرات خود را در خصوص مباحث جلسه ارائه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha