سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳
کد خبر: 67192
سلامت نیوز : شیرین‌ترین لحظه زندگی مشترك برای هر زن و مردی تولد فرزند است. زن و مرد وقتی احساس می‌كنند در نقش پدر و مادر قرار گرفته‌اند، داشتن فرزند سالم را بهترین موهبت الهی می‌دانند كه خداوند به آنها هدیه كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ از این رو برای كاهش خطرات احتمالی در نوزادان باید به دوران بارداری توجه خاص داشت. شرایط مادر برای سپری كردن این 9 ماه بارداری نیاز به توجه اطرافیان به‌ویژه همسر دارد. برخی زنان به دلیل مشكلات دوران بارداری قبل از به پایان رساندن 40 هفتگی، نوزادان نارسی را به دنیا می‌آورند كه این نوزادان نارس دچار مشكلاتی در ارگان‌های بدن هستند.

مقوله تشنج یكی از بحث‌های مهم متخصصان درباره تولد نوزادان نارس است و بی‌توجهی به این مهم، نوزاد را با مشكلات عدیده‌ای در آینده رو به رو می‌سازد.

مشكلات نوزادان نارس
دكتر مسعود امیدیان فوق تخصص نوزادان با اشاره به توجه داشتن نسبت به حركات غیرعادی در نوزادان نارس می‌گوید: گاهی اوقات این حركات غیر عادی در دستان و پا‌های نوزادان نارس باعث تشنج می‌شود كه نیاز به بررسی و درمان فوق تخصصی دارد.تشنج در نوزادان نارس به این علت است كه مغز و رشته‌های عصبی به تكامل نرسیده و اغلب نوع تشنج در این نوزادان با افراد بالغ متفاوت است. تشنج در این نوزادان ممكن است با علایمی مانند منبسط و منقبض شدن ارگان‌های بدن، ملچ ملچ كردن، خیره شدن به یك نقطه و حالت غیر طبیعی چشم تظاهر پیدا كند.

وی در ادامه به شایع‌ترین تشنج در نوزادان نارس اشاره می‌كند و می‌افزاید: تشنج سابتل شایع‌ترین تشنج در نوزادان نارس به شمار می‌رود و با آپنه، پلك زدن، انحراف تونیك چشم‌ها، حركات بی هدف و حركات پازدن تظاهر پیدا می‌كند.این تشنج در پره ترم‌ها(زایمان‌هایی که جنین پس از ٢٠ هفتگی کامل بارداری و قبل از تکمیل ٣٧ هفتگی بارداری متولد می‌شود) شایعتر است. در این حالت از تشنج در نوزادان علایمی به شكل واضح وجود ندارد و فقط تنفس نوزادان دچار مشكل می‌شود. برخی والدین در نوزادان نارس با علایمی مانند تغییر رنگ پوست و كبودی مخاط دهان مواجه می‌شوند كه این رنگ پریدگی در مخاط دهان نوزادان یك شكل دیگر از تشنج است كه در این مرحله مخاط دهان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این فوق تخصص نوزادان بیان می‌كند: یكی دیگر از اشكال این بیماری، تشنج حركاتی به شمار می‌رود.در این نوع تشنج دستان و پاهای نوزادان حالت پدالینگ پیدا می‌كند و این حركات غیر طبیعی در دست‌ها، پاها و انگشتان بیشتر قابل مشاهده است. این بیماری علل فراوانی دارد. یكی از علل مهم تشنج در این نوزادان، نارسایی تمام سیستم بدن است و چون این نوزادان نارس متولد می‌شوند سیستم بدنشان مانند مغز، قلب، عروق و كلیه دچار نارسایی است.

همچنین نارسایی در سیستم گوارش باعث می‌شود تاهنگام تغذیه شان با شیر دچار مشكل شوند و كمتر شیر بخورند. از این رو اغلب این نوزادان دچار كاهش میزان قند خون و كلسیم می‌شوند و این كمبود قند و كلسیم تشنج را به وجود می‌آورد. همچنین ضعف در سیستم ایمنی این نوزادان آن‌ها را مستعد انواع عفونت‌ها می‌كند، این عفونت‌ها علامت واضحی ندارند حتی علایمی مانند تب و سرفه در آن‌ها تظاهر پیدا نمی‌كند و این عفونت‌ها موجب بروز تشنج می‌شود.

دكتر امیدیان با بیان این مطلب كه سیستم عروق این نوزادان دچار مشكل است، ادامه می‌دهد: سیستم عروق نوزادان نارس تشكیل شده است اما رگ‌های آن‌ها خصوصاً عروق مغزی بادوام نبوده و مستعد خونریزی‌های داخل مغزی هستند كه این خونریزی‌ها باعث تشنج می‌شود. نوزادان نارس اغلب در كمتر از 37 هفته و 7 روز متولد می‌شوند. بنابراین عواملی مانند عفونت‌ها، فشار خون بالا، ضربه‌های وارد شده به شكم، استرس و فشارهای روانی و داشتن سابقه زایمان زودرس در مادران باعث تولد چنین نوزادانی می‌شود. هر چه نوزادان نارس‌تر باشند احتمال تشنج در آن‌ها بیشتر است. معمولاً در نوزادان كمتر از 32 و 34 هفته این احتمال بالاتر می‌رود. برخی كودكان در پروسه تولد دچار خفگی زایمان می‌شوند كه احتمال تشنج در هفته‌های اول و دوم تولد در آن‌ها بیشتر است.

شرایط مطلوب محیط
این فوق تخصص نوزادان درباره درجه حرارت و رطوبت محیط معتقد است: درجه حرارت و رطوبت محیط باید متناسب با شرایط نوزادان نارس باشد، هر چه این نوزادان نارس‌تر باشند محیط باید مرطوب‌تر و درجه حرارت بالاتر باشد. چون پوست بدنشان نازك است و حرارت و آب بیشتری را از دست می‌دهند از این رو بهتر است محیط برای آن‌ها گرم و مرطوب باشد.دستگاه مخصوص انكوباتور این شرایط را برای نوزادان فراهم می‌آورد.همچنین به والدین توصیه می‌شود سر، دستان و پاهای نوزادان را با كلاه، دستكش و جوراب بپوشانند تا كمتر در معرض هوا قرار داشته باشند.

دكتر امیدیان می‌افزاید: این نوزادان در آینده مستعد مشكلات بیشتری می‌شوند، معلولیت‌های حركتی خفیف و شدید ممكن است در آن‌ها تظاهر پیدا كند همچنین آن‌ها در انجام حركات ظریف، یادگیری و محاسبات ریاضی دچار مشكل می‌شوند و باید از لحاظ شنوایی و بینایی مورد ارزیابی قرار گیرند. معمولاً اگر تشنج در روزهای اول تولد رخ دهد آسیب‌های وارد شده به سلول‌های مغزی و ایجاد اختلالات ذهنی و حركتی افزایش پیدا می‌كند. این متخصص با اشاره به این‌كه مرگ‌و‌میر ناشی‌از تشنج در نوزادان نارس در سال‌ها و دهه‌های گذشته زیاد بود می‌افزاید: امروزه با پیشرفت علم و دستگاه‌های پزشكی میزان مرگ و میرها در كودكان نارس به حداقل رسیده است اما متأسفانه هنوز معلولیت‌های ذهنی و حركتی ناشی از تشنج تا حد زیادی وجود دارد.از این رو به والدین توصیه می‌شود هر حركت غیر طبیعی در نوزادان نارس را با اهمیت برشمرده و به پزشك متخصص در این حیطه مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha