سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۵
کد خبر: 67197

سالانه افراد بسیاری بدلیل حمله کروناری، پیش از رسیدن به بیمارستان یا در بخش اورژانس می میرند . بسیاری از این مرگها با عملکرد سریع قابل پیشگیری می باشند .

سلامت نیوز :بیماریهای قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر می باشند . در حدود نیمی از مرگهای ناشی از بیماریهای قلبی عروقی مربوط به بیماری های کرونری قلبی از جمله حمله قلبی می باشند .
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اموزش قلب تهران سالانه افراد بسیاری بدلیل حمله کروناری، پیش از رسیدن به بیمارستان یا در بخش اورژانس می میرند . بسیاری از این مرگها با عملکرد سریع قابل پیشگیری می باشند .
برخی ازحملات قلبی، ناگهانی و شدید می باشند . اما اکثر آنها به آهستگی آغاز می شوند و با درد یا ناراحتی خفیفی همراه هستند .
مشابه مردان ، شایعترین علامت حمله قلبی در خانم ها ، درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی در آن می باشد . ولی خانم ها نسبت به آقایان برخی ازعلایم دیگر بویژه تنگی نفس ، تهوع یا استفراغ و دردفک یا دردپشت را بیشتر تجربه می کنند .
 
 
 
اگر مشکوک به حمله قلبی شدم چه کار باید بکنم ؟
 بیش از پنج دقیقه تا درخواست کمک صبر نکنید . با 115 یا مراکز اورژانس پزشکی محلی مانند مراکز آمبولانس تماس بگیرید .
فورا به بیمارستان مراجعه کنید .
 اگر شما فردی هستید که دچار علایم شده اید و دسترسی به مراکز اورژانس پزشکی ندارید ، از فردی بخواهید که فورا شما را به بیمارستان برساند . خودتان رانندگی نکنید مگر آنکه واقعاهیچ راه دیگری نداشته باشید .
 
 
 
چه کار دیگری می توانم انجام دهم ؟
 اگر احیای قلبی و ریوی ضروری بوده وآموزش های مناسب را دیده اید ، می توانید تا رسیدن کمک ،عمل CPR (تنفس دهان به دهان وفشار بر قفسه سینه ) را بر روی قربانی که دچار ایست تنفسی شده و از هوش رفته است را انجام دهید .
پیش ازرخ دادن وضعیت اورژانس بررسی کنید که کدامیک از بیمارستان های منطقه شما، خدمات 24 ساعته قلبی را ارائه می دهند . همچنین لیستی از شماره تلفنهای اضطراری را در کنار تلفن خود قرار داده و همواره همراه خودتان داشته باشید .از هم اکنون این اقدامات را انجام دهید .
 
 
 
چرا افراد به میزان کافی سریع واکنش نشان نمی دهند ؟
نیمی از افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، قبل از درخواست کمک بیش از 2 ساعت صبر می کنند . بسیاری از افراد از بیان «علایم اشتباه» احساس خجالت می کنند . برخی دیگرمی ترسند که دچار حمله قلبی شده باشند وسعی می کنند به خود دلداری بدهند که دچار حمله قلبی نشده اند . هر چنددرک این احساسات ساده است اما عمل به آنها بسیار خطرناک می باشند .
اگر شما یا یکی از نزدیکانتان دچار علایم حمله قلبی شده اید، با 115 تماس بگیرید و فورا درخواست کمک کنید .
 
 
 
چگونه می توانم از حمله قلبی پیشگیری کنم ؟
 سیگار نکشید و از افرادسیگاری دوری کنید.
 در صورت بالا بودن کلسترول خونتان ،آنرا تحت درمان قرار دهید .
 غذاهای حاوی مقادیر پایینی از چربی اشباع، چربی ترانس، کلسترول و نمک را مصرف کنید.
 از لحاظ جسمانی فعال باشید .
 وزن خود را کنترل نمایید .
 چکاپ پزشکی را به شکل منظم انجام دهید .
 داروهای خود را طبق دستورپزشک مصرف کنید .
در صورتیکه دچار دیابت (بیماری قند خون) هستید، قند خون خود را کنترل کنید .
 
 
 
چگونه می توانم بیشتر یاد بگیرم ؟
با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .
شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha