فرماندار بجنورد گفت: دفن غیربهداشتی زباله‌ها، آب آشامیدنی این شهر را در معرض آلودگی قرار داده است.

دفن غیربهداشتی زباله سلامت آب بجنورد را تهدید می‌كند

غلامحسین آرام روز چهارشنبه در نشست شورای اداری این شهرستان افزود:
هم‌اكنون بخشی از زباله‌های شهر در فاصله یك كیلومتری شهر بجنورد در منطقه علی‌آباد به صورت غیربهداشتی دفن می‌شود.

وی اضافه كرد: در صورت افزایش میزان بارندگی احتمال نفوذ این آلودگیها به آب آشامیدنی بجنورد وجود دارد كه تاكنون شهرداری برای دفن بهداشتی زباله‌ها اقدام اساسی انجام نداده است.

او همچنین فعالیت واحد سنگ شكن شهر بجنورد را از دیگر واحدهای آلاینده شهر دانست و گفت: كارخانه سنگ شكن شهرداری كه در یك كیلومتری شهر فعالیت دارد موجب آلودگی شهر بجنورد شده است.

وی افزود: این واحد تولیدی به دلیل نیاز استان به صورت سه نوبته فعال است كه این میزان آلودگیها را بیشتر می‌كند.

او گفت: علاوه بر آن دو واحد دیگر سنگ شكن نیز در داخل شهر فعالیت دارند كه موجب آلودگی هوای بجنورد شده‌اند.

فرماندار بجنورد افزود: این شهر به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی كه دور تا دور توسط كوهها محصور شده، امكانی برای خروج این آلودگیها را ندارد و همین مساله موجب شده كه سلامت مردم در معرض خطر قرار گیرد.

وی همچنین از نحوه سوزاندن زباله‌های بیمارستانی در این شهر انتقاد كرد و گفت: این زباله‌ها به‌صورت غیربهداشتی سوزانده می‌شود كه‌باید برای جلوگیری از این اقدام، اداره‌كل محیط زیست استان اقدامی اساسی انجام دهد.

روزانه در استان خراسان شمالی ‪ ۴۵۰‬تن زباله خانگی تولید می‌شود كه یكسوم این زباله‌ها مربوط به شهر بجنورد، مركز این استان است.

مدیركل اداره محیط زیست خراسان شمالی نیز گفت: كارخانه سیمان بجنورد واحد آلاینده محیط زیست در این استان شناخته شده است.

محسن شهریاری افزود: با پیگیری محیط زیست خراسان شمالی این واحد از سوی دستگاه قضایی به دلیل آلودن محیط زیست محكوم شده است.

وی اضافه كرد: به كارخانه سیمان بجنورد برای رفع آلودگی كنونی شش ماه مهلت داده شده است.

او گفت: در صورتی كه كارخانه سیمان بجنورد نتواند در این مدت نسبت به رفع آلودگی با بهره‌گیری از فیلترینگ اقدام كند، قطعا پس از اتمام مهلت تعیین شده تعطیل خواهد شد.

مدیركل محیط زیست خراسان شمالی در مورد واحدهای سنگ‌شكن‌و آسفالت شهرداری بجنورد هم گفت: هم‌اكنون سه واحد سنگ شكن در شهر بجنورد فعالیت دارند كه هر سه واحد به عنوان واحدهای آلاینده شناخته شده‌اند.

وی ادامه داد: محیط زیست شش ماه به این واحدها برای رفع آلودگی مهلت داده كه در صورت عدم اقدام از فعالیت آنها جلوگیری خواهد كرد.

او اضافه كرد: شهرداری بجنورد دستگاه‌های جدید سنگ شكن و آسفالت خریداری كرده كه به زودی با نصب و راه‌اندازی دستگاههای جدید از آلودگی هوا جلوگیری خواهد شد.

وی در مورد دفن غیربهداشتی زباله نیز گفت: شهرداری بجنورد به دنبال نصب دستگاه كمپوست زباله در منطقه قشلاق در پنج كیلومتری شهر است كه‌اعتبار لازم برای خرید این دستگاه تامین شده است.

او توضیح داد: با نصب دستگاه كمپوست، مشكل زباله شهری بجنورد نیز مرتفع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha