چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰
سلامت نیوز : نبود پاسگاه پلیس و ناایمن بودن محور قم –گرمسار كم بود، این بار نبود ایستگاه آتش‌نشانی در این محور، برگ تازه‌ای بر پرونده سیاه آن افزوده است. پیش‌بینی نكردن ایستگاه آتش‌نشانی و دیر رسیدن ماموران این سازمان به صحنه تصادفات سبب شده تا از زمان افتتاح این طرح ناقص تاكنون 6 خودرو با 12 سرنشین آن به‌طور كامل در آتش بسوزند و 7 نفر نیز بر اثر سوختگی دچار مصدومیت شوند. این همه ماجرا نیست. به نظر می‌رسد همچنان آمار كشته‌شدگان در این محور ناایمن كه از زمان افتتاح آن در بهار سال گذشته همواره مورد انتقاد صاحبنظران بوده، ادامه دارد. در حالی كه جانشین فرمانده پلیس راه كشور در گفت‌وگو با تهران امروز تعداد كشته‌شدگان تا تیرماه امسال را 51 نفر اعلام كرده بود، گزارش منتشر شده توسط پزشكی‌قانونی قم نشان می‌دهد تا پایان آذرماه امسال 46 نفر بر اثر تصادف در این محور كشته‌شده‌اند. این در حالی است كه پیش از این فرماندهان پلیس راه كشور بارها این جاده را «تهدید» نامیده و نسبت به خطرات آن هشدار داده اند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ تلفات این جاده طی یك‌سال گذشته تا آنجا بوده است كه پلیس از آبان‌ماه سال گذشته تردد تریلی‌ها را در این جاده ممنوع كرده است. از آنجا كه این جاده بدون تجهیزات لازم افتتاح شد، همزمان با بارش و برف و باران در فصل سرما، همچنین با آغاز فصل تابستان و شروع مسافرت‌های تابستانی آمار بالای تصادفات، زنگ خطر را به صدا درآورد و البته در مقاطعی نیز ممنوعیت تردد ماشین‌های سنگین در جاده اعمال شد. فرماندهان پلیس بارها نسبت به بازگشایی مجدد این راه اصلی و خطراتی كه جان مردم را تهدید می‌كند، هشدار داده‌اند. چندی پیش سرهنگ محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس راه كشور از غیر استاندارد بودن این جاده خبر داد و با اعلام مخالفت پلیس با بازگشایی آن به‌طور غیرمستقیم از حوادثی كه جان مردم را تهدید می‌كند، اعلام برائت كرد.

او با برشمردن نواقص جاده قم- گرمسار گفت: «سال گذشته شاهد افزایش تلفات در این جاده بودیم چرا كه این جاده نواقص بسیاری دارد و ما از ابتدا با بازگشایی آن تا رفع نواقص مخالف بودیم.» اما «غلامرضا كاتب» نماینده گرمسار، ممنوعیت تردد را تنها پاك كردن صورت مسئله می‌داند. او به تهران امروز می‌گوید: «مردم10-15 سال منتظر احداث این جاده بودند و برای ساخت آن میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری شده است؛ چرا باید بسته شود؟ راه‌حل این است كه مسئولان وارد عمل شده و این جاده را به‌طور صحیح مورد بهره‌برداری قرار دهند چراكه ممنوعیت تردد در این جاده پاك كردن صورت مسئله است.» هرچند این راهكار، راهكاری كوتاه مدت است اما در كمال تعجب پس از بازگشایی جاده باز هم تغییری در ایمنی جاده، جانمایی پاسگاه پلیس، ایستگاه آتش‌نشانی و...دیده نشد. غلامرضا كاتب ادامه می‌دهد: «این محور نه شانه خاكی دارد، نه علائم راهنمایی و رانندگی!»

افتتاح طرحی نیمه‌كاره

كمی پس از آنكه محمود احمدی‌نژاد در سفری غیررسمی به قم، 3 طرح نیمه‌كاره را افتتاح كرد تا برای همیشه افتتاح آنها را در كارنامه كاری خود به همراه داشته باشد، سردار احمدی‌مقدم فرمانده ناجا از این اقدام انتقاد كرد و این اقدام را «شتابزده» نامید. به نظر می‌رسد تصادفاتی كه پس از آن اتفاق افتاد و آمار كشته‌شدگان نیز، مهر تاییدی است بر شتابزدگی افتتاح این طرح! راه اصلی قم- گرمسار با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان و در طول 150 كیلومتر افتتاح شد تا ترافیك عبوری از سمت جنوب و غرب كشور كه از طریق مسیر قم، تهران، گرمسار در حركت هستند را كاهش ‌‌دهد. قرار بود این مسیر، كمربندی تهران محسوب ‌شود و غرب، جنوب غربی و جنوب كشور را به شرق متصل ‌كند و همچنین باعث كاهش ۱۰۰ كیلومتری مسیر قم به مشهد نسبت به مسیر موازی این راه ‌شود.

اتفاقی كه اگر به‌طور كامل محقق می‌شد، زائران امام رضا(ع) را دوساعت و نیم زودتر به حرم می‌رساند. اما پیش از افتتاح این راه نیمه‌تمام، نه برای گاردریل تدبیری اندیشیده شده بود و نه برای جانمایی پاسگاه پلیس! هرچند ماموران پلیس راه در چادر مستقر شدند تا حافظ امنیت در این محور باشند. اما سردار احمدی مقدم گلایه خود را به گوش مسئولان امر رساند و گفت: «افتتاح‌های شتابزده قبل از آنكه اقدامات اولیه در راه‌ها صورت گیرد، مطلوب نیست. به‌طور مثال نخستین كاری كه باید در این محور انجام می‌شد ساخت پاسگاه پلیس‌راه است. در شأن نیروی انتظامی نیست كه در قلب كویر در یك چادر مستقر شود.» فرمانده ناجا خط‌ كشی، نصب گاردریل، اصلاح شانه‌ها و... را از جمله موضوعاتی عنوان كرد كه باید در افتتاح راه‌ها مدنظر قرار گیرد و افزود: «پلیس به‌دنبال بهانه‌جویی نیست و البته محور گرمسار- قم هم مسیر بسیار خوبی است كه راه را كوتاه كرده و ترافیك را تا حد زیادی كاهش می‌دهد.»

سرهنگ پرویز سیاح البرزی، جانشین رئیس پلیس راه كشور در این باره به تهران امروز می‌گوید: «وقتی یك جاده ساخته می‌شود آیتم‌های متفاوتی را باید مدنظر قرار داد مثلا صرفه اقتصادی، كوتاه شدن زمان سفر، میزان استهلاك و...اما مهم‌ترین موضوعی كه مدنظر قرار می‌گیرد ایمنی یك جاده است. امروزه سازمان بهداشت جهانی بسیار براین موضوع تاكید دارد و جاده‌هایی كه در كشورهای پیشرفته ساخته می‌شوند از ایمنی برخوردارند.» او ادامه می‌دهد: «این محور از ایمنی برخوردار نیست كه اگر برخوردار بود طی چند ماه 51 كشته نمی‌داد!» از سوی دیگر، محمدرضا كاتب نماینده گرمسار تاكید می‌كند: «پس از صرف میلیاردها تومان اعتبار برای جبران كاستی‌های این طرح، دولتی‌ها مصوب كردند كه این راه اصلی به آزادراه مبدل شود. به همین دلیل امیدواریم با شش بانده شدن این راه اصلی (سه راه رفت و سه راه برگشت)، نواقصی مثل نداشتن شانه خاكی رفع شود. چون آزادراه به شانه خاكی نیاز ندارد.»

او درباره نصب گاردریل و علائم راهنمایی و رانندگی نیز می‌گوید: «مجلس خواستار اصلاح این مشكلات از وزیر راه شد. بنده هم با وزیر راه ملاقاتی داشتم و نامه‌ای هم به صورت مكتوب به وی نوشته‌ام و البته تقاضا كردم شرایط به سمتی پیش برود كه جاده از امنیت برخوردار شود. وزیر راه هم دستورات لازم را به مدیران كل راه و ترابری قم و سمنان داد. آنها هم به معاونان راهداری خود دستور دادند اما به نظر می‌رسد تمام اینها فقط در حد دستور دادن باقی مانده است. تا این لحظه ترددكنندگان در این جاده هیچ نشانه‌ای از برطرف شدن این مشكلات ندیده‌اند.»

پیش از این سرهنگ محمدرضا مهماندار فرمانده پلیس راه نسبت به دو نقص مهم در این مسیر هشدار داده است: «اختلاف سطح و حاشیه راه و عرض كم جاده» به گفته او «شیب شیروانی- اختلاف جاده و حاشیه آن زیاد است كه همین مسئله باعث واژگونی خودروها می‌شود. همچنین به علت عرض كم راه خودروهایی كه از كنار یكدیگر عبور می‌كنند، هر لحظه با كوچك‌ترین انحراف ممكن است با یكدیگر برخورد كنند. البته این جاده دارای دو خط رفت و برگشت با عرض كم است كه به همین دلیل میزان تصادفات رخ به رخ با خودرو مقابل افزایش می‌یابد.»

سرهنگ سیاح البرزی جانشین رئیس پلیس راه كشور نیز می‌گوید: «این جاده كم عرض است و دارای دو محور رفت و برگشت، تركیب ناوگان حمل و نقل آن هم مخلوط است. یعنی اتوبوس و مینی بوس و سواری و تریلی از یك لاین باید عبور كنند. دو مسیر رفت و برگشت این جاده از هم جدا نشده است و پاركینگ‌های بین راهی در آن وجود ندارد. یعنی اگر وسیله نقلیه‌ای خراب شد، در سطح عبور باید باقی بماند تا مشكلش برطرف شود! و به این ترتیب امنیت تردد به خطر می‌افتد.» این در حالی است كه مرگ بر اثر سوختگی نیز به‌عنوان مشكلی دیگر به همه مشكلات این مسیر اضافه شده است. اگرچه برخی آتش‌سوزی‌های واقع شده محور قم-گرمسار را ناشی از مشكل فنی خودرو می‌دانند كه در گرمای هوا رخ می‌دهد و عده‌ای رانندگان متخلف را باعث و بانی آن دانسته‌اند اما دلیل آن هر چه باشد نمی‌توان از استاندارد نبودن این جاده چشمپوشی كرد كه حاصل تعجیل در افتتاح آزادراه ناقص قم-گرمسار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha