چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵

طلاق پدیده ای است که بعد از وقوع آن افراد طلاق گرفته با احساسات ناخوشایندی همچون شرم، گناه، تنهایی مواجه می شوند.

هشدارهای رفتاری پس از تجربه جدایی
سلامت نیوز : طلاق پدیده ای است که بعد از وقوع آن افراد طلاق گرفته با احساسات ناخوشایندی همچون شرم، گناه، تنهایی و ... مواجه می شوند و چنان چه این فرآیند به خوبی مدیریت نشود، افراد به خود سرزنشگری می پردازند و این سبب می شود که از این اتفاق مهم زندگیشان تجربه ای کسب نکنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ طلاق به ویژه از نوع غیرضروری زمانی اتفاق می افتد که افراد به دیدن ویژگی های منفی خود تمایل ندارند و مواجه شدن با آن چه در خودشان وجود دارد آزارشان می دهد. در حالی که مواجه شدن با ویژگی های منفی باعث رشد و آگاهی افراد می شود، علت این که افراد طلاق گرفته گاه در ازدواج های بعدی هم با مشکلاتی مواجه می شوند یا به بیان دیگر گفته می شود ریسک (خطر) ازدواج دوم به مراتب از ازدواج اول بیشتر است، به همین خاطر است که تلاش و تمایلی ندارند که به اشتباه ها و ویژگی های منفی که بر رابطه آن ها سایه افکنده بود و باعث از هم گسیختن رابطه شده است توجه کنند و این نشان دهنده این است که افراد به جای عبرت از اشتباه ها که نشان دهنده محدودیت های شان و راهنمایی آن ها به سوی رشد است اسیر خودبیزاری می شوند.

از طرف دیگر چون جدایی و طلاق احساسات طبیعی از قبیل تنهایی، غم و ... به همراه دارد و چنان چه سیستم روانی و پیکره عاطفی فرصت بازسازی و ترمیم پیدا نکند این احساسات سیستم روانی فرد را دچار مسمومیت عاطفی می کند که می تواند زمینه اختلال در کارکردهای زندگی را فراهم کند و داشتن رفتارهای محبت آمیز با خود بعد از طلاق به حل و فصل آن کمک خواهد کرد.

* کارهایی که مفرح نیست، انجام ندهید:

بخش مهمی از محبت به خود، سهیم شدن در زندگی با انتخاب هایی از روی میل و رغبت است. افراد مطلقه برای این که فشارهای روانی ناشی از جدایی را تجربه نکنند بایدهایی را وارد زندگی می کنند در حالی که این گونه کارها غالبا باعث فشار روانی بیشتر می شود.

* اعتیاد به کار:

افراط زیاد در کار و حرفه ای که مشغول آن هستید، استرس هایی را به همراه دارد و از آن جا که سیستم روانی به دلیل احساسات ناشی از طلاق آسیب دیده است و نیاز به ترمیم و آرامش دارد افراط در کار موجب افزایش ضریب آسیب می شود.

این امر به نوع کار بستگی ندارد و تفاوتی بین کاری که افراد در محیط های اداری انجام می دهند یا کار یک خانم خانه دار در محیط خانه که می تواند با خانه تکانی های زیاد همراه باشد، وجود ندارد. به هر حال اعتیاد به کار جزو رفتارهای محبت آمیز نیست.

* برقراری رابطه جدید:

افرادی که بعد از طلاق به سرعت وارد رابطه ای جدید می شوند نیز رفتار مهربانانه ای با خود نخواهند داشت چون این فرصت را برای شناخت خودشان و این که چرا رابطه قبلی آن ها با مشکل مواجه شده است از خودشان سلب می کنند. معمولا برای حل و فصل احساسات ناشی از طلاق و جدایی نیاز به حداقل ۳ تا ۶ماه زمان است.

* تفریحات سالم:

افراد طلاق گرفته برای از بین بردن احساسات ناخوشایند بعد از جدایی معمولا تلاش می کنند که به تفریحاتی بپردازند که حالشان را خوش کند. بدون این که به جنبه های سلامت تفریحات توجه داشته باشند و شاید ناخواسته به استقبال رفتارهای پرخطر بروند. باید توجه شود که از رفتارها و برنامه هایی که جنبه مُسکن داشته باشند و بخواهند افراد را از تجربه احساسات واقعی طلاق دور کنند باید اجتناب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha