چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹
سلامت نیوز : بچه که بودیم بزرگ ترها به ما می گفتند:«اگر دروغ بگویی، بینی ات مثل پینوکیو بزرگ می شود و همه می فهمند که دروغ گفته ای و آبرویت می رود.» غافل از این که پس از یکی ۲ بار دروغ گفتن ما آن هم از روی کنجکاوی دروغ آ ن ها افشا می شد و آبروی آن ها پیش ما بچه ها می رفت و خواه ناخواه اعتماد ما دیگر به حرف بزرگ ترها از بین می رفت و یاد می گرفتیم چگونه دروغ بگوییم.به گفته کارشناسان دروغ گویی در یک کلام باعث فرو ریختن پایه های اعتماد در بین افراد یک خانواده و یک جامعه و تخریب ارتباطات و گذشته از آن باعث کمرنگ شدن معنویت در جامعه می شود.

ترس از سرزنش والدین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ یک دختر دبیرستانی در پاسخ به این سوال که «آیا تاکنون دروغ گفته ای؟» می گوید: «بله بارها شده است که به پدر و مادرم دروغ گفته ام چون می ترسیدم اگر راستش را بگویم آن ها مرا سرزنش یا تنبیه کنند. برای همین ترجیح داده ام دروغ بگویم.»

پشیمانم

سوال می کنم:«بیشتر در چه مواردی دروغ گفته ای و عاقبت این کار چه بوده است» جواب می دهد: بیشتر درباره درس خواندن بوده است که مثلاً پرسیده اند درس هایت را خوانده ای و من گفته ام بله، اما پس از امتحان نمره بدی گرفته ام و علاوه براین که برای نمره ام سرزنش شده ام برای دروغی که گفته ام هم تنبیه شده ام، البته تا حدودی اعتماد خانواده ام از من سلب شده است و از این کار پشیمانم. ۳ دانش  آموز ابتدایی که با لباس فرم سورمه ای در ایستگاه اتوبوس نشسته اند نیز درباره دروغ و تاثیر آن نظرات جالبی دارند.یکی از آن ها که اسمش علیرضاست و در پایه ششم ابتدایی تحصیل می کند، می گوید: معمولاً با دوستانم صداقت دارم.او می افزاید: یکی از دوستان ما که الان در بین ما حضور ندارد درباره چیزهای معمولی خیلی دروغ می گوید تا به دیگران ثابت کند که وضعیت مالی شان از آن هابهتر است و به اصطلاح پُز بدهد.

وقتی دست دروغگو رو می شود!

او ادامه می دهد: ما از دروغگویی او خیلی حرص می خوریم اما چون پسر احساساتی است چیزی به او نمی گوییم فقط یک بار برای این که به او بفهمانم خیلی دروغ می گوید، به او گفتم:«تا حالا تخم مرغ قطبی خورده ای» او هم گفت: آره خورده ام بعد از آن به او گفتم: این نوع تخم مرغ اصلاً  وجود ندارد که خجالت کشید. او با بیان این که من برخی وقت ها دروغ می گویم اما هر بار از این کارم ناراحت می شوم، ادامه می دهد: اگر کسی به من دروغ بگوید ناراحت می شوم خودم هم به تازگی تمرین می کنم تا دروغ نگویم. یک خانم کارمند نیز می گوید:متاسفانه دروغ در بین همه ما رواج دارد و کمتر کسی است که در معاشرت ها و گفت وگوها با دیگران دروغ نگوید. او درباره این سوال که اگر کسی به شما دروغ بگوید چه واکنشی از خود نشان می دهید، می گوید: اگر از همسرم درباره موضوعی دروغ بشنوم ناراحت می شوم چون هر انسانی انتظار دارد، همسرش با او صادق باشد. در کل نسبت به افرادی که دروغ می گویند بی اعتماد می شوم و به حرف هایشان اعتنایی نمی کنم.

تعهد کردیم دروغ نگوییم

پیرمردی که کاسب است درباره رواج دروغگویی در جامعه می گوید: من و همسرم از اولین روز زندگی مشترکمان تعهد کردیم که با هم با صداقت و راستی حرف بزنیم و دروغ نگوییم و تا الان به این عهدمان پای بند بوده ایم. او با بیان این که دروغ باعث سست شدن پایه های اعتماد در زندگی و ارتباطات بین افراد جامعه می شود، می افزاید: البته برخی از افراد جامعه نمی خواهند دروغ بگویند و به بهانه ها و دلیل های متعدد حقیقت را بر زبان جاری نمی کنند که همین نیز دروغ است.

از بی اعتمادی می ترسم

او ادامه می دهد: من به ندرت حتی دروغ مصلحتی گفته ام چون از بی اعتماد شدن دیگران نسبت به خودم و همچنین از عذاب الهی می ترسم.او می گوید: چندی قبل یکی از آشنایان درباره موضوعی به من دروغ گفت و من از این موضوع بسیار ناراحت شدم.

دروغ افشا می شود

مصطفی که دانشجوی علوم سیاسی است می گوید: معمولاً من دروغ نمی گویم. اما برخی اوقات به دلیل این که بدون فکر حرفی را می زنم و بی پشتوانه صحبت می کنم، صحبتم غیرواقعی از آب درمی آید اما دروغ همیشه برای انسان دردسرساز است چون سخن دروغ در ذهن انسان نمی ماند و انسان دروغگو دروغی را که گفته است به سرعت فراموش می کند و به قول معروف لو می رود.محسن نیز که دانشجو است می گوید: البته اگر فردی به من دروغ بگوید سعی می کنم با او همکاری نداشته باشم و اگر با او صمیمی بوده ام از میزان صمیمیت و اعتمادم نسبت به او بسیار کاسته می شود.

دروغ همدلی را از بین می برد

استاد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی نیز درباره علل دروغ گویی می گوید: اگر کسی نتواند آزادانه حرفش را بیان کند مجبور می شود دروغ بگوید. وی نحوه تربیت فرزندان و نیازهای مادی را از دیگر عوامل دروغگویی بیان می کند و می افزاید: دروغ ام الفساد جامعه است یعنی دروغ باعث تزویر، ریا و چاپلوسی در جامعه می شود و وقتی مدیران از واقعیات جامعه غافل شوند تصمیم های نادرست گرفته می شود و این ها باعث اتلاف سرمایه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در جامعه می شود علاوه بر این اعتماد و همدلی به عنوان مهم ترین سرمایه اجتماعی از بین می رود. وی می گوید: فرد دروغگو از نظر روحی بسیار ناسالم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha