چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴
سلامت نیوز : «با توجه به بالا رفتن هزینه‌های بهداشت و درمان، هزینه پیوند عمل کلیه بالا می‌رود، بنابراین در آینده قیمت کلیه نیز بیشتر می‌شود. این‌که قیمت فروش کلیه تا چه حد بالا می‌رود هنوز معلوم نیست و نیاز به رایزنی‌های انجمن بیماران کلیوی با وزارت بهداشت دارد اما موضوعی که قطعی است، بالا رفتن این قیمت است.» هاشم قاسمی، مدیرعامل انجمن خیریه بیماران کلیوی با اعلام خبر بالا رفتن قیمت فروش کلیه، پیشاپیش به بیماران کلیوی اطلاع می‌دهد که خرج درمان آن‌ها بیشتر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ در واقع فروش کلیه چندین سال است که در ایران اتفاق می‌افتد و با توجه به این‌که بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های کلیوی در ایران با روند افزایش روبه‌رو هستند و خدمات درمانی هم گران و گران‌تر می‌شوند، عجیب نیست که قیمت فروش کلیه هم بالا برود. قاسمی می‌گوید: «قیمت فروش کلیه در ایران بین پنج تا 10‌میلیون تومان است که البته نمی‌توان این مبلغ را، مبلغ اصلی فروش کلیه دانست، چون در اصل فردی که کلیه‌اش را به دیگری می‌دهد، باید مبلغی بیش از چنین ارقامی دریافت کند.»

او آمار دیگری هم دارد: «در ایران سالی دوهزار تا دوهزار و200 عمل پیوند کلیه داریم و این‌که مبلغ فروش کلیه تا این حد بالا رفته است به این دلیل است که پیش‌تر از این اعضای خانواده‌ها راضی می‌شدند کلیه خود را به یکدیگر اهدا کنند اما در حال حاضر این اهدای عضو از طرف خانواده‌ها کمتر اتفاق می‌افتد و خانواده‌ها بیشتر سعی می‌کنند هزینه بیمارستان، عمل جراحی و ماه‌هایی که فرد بعد از عمل جراحی نمی‌تواند، کار کند و باید به استراحت بپردازد را پرداخت کنند.» همچنین داریوش آرمان معاون ارتباطات و روابط بین‌الملل انجمن حمایت از بیماران کلیوی در مورد مشکلات بیماران کلیوی گفت: «بیشتر بیماری‌ها ریشه در مشکلات کلیوی دارند. پنج بار بیماری سخت می‌تواند کلیه هر فردی را از کار بیندازد.

در حال حاضر در کشور 450 مرکز دیالیز داریم که این تعداد مرکز دیالیز به هیچ‌وجه پاسخگوی مشکلات بیماران کلیوی نیست. ما تنها در تهران سه‌هزار دستگاه دیالیز کم داریم.» او ادامه داد: «استاندارد استفاده مفید از هر دستگاه برای بیماران دیالیزی بین پنج تا هفت سال است. اما ما در ایران دستگاهی داریم که 20 تا 25 سال است مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مشکلات بیماران دیالیزی در ایران این است که به سختی می‌توانند تخت برای دیالیز پیدا کنند و این موضوع هم به دلیل کم بودن مراکز دیالیز نسبت به بیماران کلیوی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha