چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 67227
سلامت نیوز : کیوان هوشمند در گفت وگو با پانا، ضمن اظهار تأسف از این گونه حوادث اظهار داشت: متأسفانه یگان حفاظت محیط زیست مازندران روز شنبه 21 بهمن ماه در جریان کنترل مناطق جنگلی حفاظت شده بولا واقع در دودانگه ساری، با مشاهده آثار شکار غیرمجاز پس از ردزنی، طی یک عملیات غافلگیرانه موفق به دستگیری چهار نفر شکارچی متخلف شدند.

مدیر انجمن دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران ادامه داد: در پی این اقدام متأسفانه لاشه دو راس گوزن ماده آبستن، دو قبضه اسلحه شکاری و مقداری مهمات کشف و ضبط شد.

صدمات جبران ناپذیر در پی حذف گونه های حیات وحش
این فعال محیط زیست با اشاره به ضرورت حفاظت از گونه های حیات وحش کشور خاطرنشان کرد: حذف این گونه ها صدمات جبران ناپذیری را در طبیعت و محیط زیست کشور به بار می آورد.
 
هوشمند یادآور شد: بنده این موضوع را پیگیری می کنم اما تا کنون اطلاعاتی از نتیجه پیگیری های قضایی در پی دستگیری این متخلفان اعلام نشده است.

شوکا (گوزن مینیاتوری) کوچکترین گونه گوزن کشوربه شمار می رود، شوکا با رنگ بدن تقریبا قهوه‌ای و نوک موهای روشن‌ حدود ۱۵ کیلوگرم وزن دارد.
بر این اساس، گوزن‌ از گونه های جانوری متعلق به حدود میلیون ها سال پیش است و حیات گوزن‌ ها در شمال ایران قدمتی طولانی دارد و روزگاری در گستره وسیعی از مناطق جنگلی جنوب دریای خزر در استان‌ های گیلان، مازندران و گلستان زندگی می کرده اند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان محیط زیست در حال حاضر نسل هر دو گونه گوزن مناطق جنگلی شمال ایران یعنی مرال (گوزن قرمز) و شوکا (گوزن مینیاتوری) به دلیل تخریب گسترده، تغییر کاربری عرصه های جنگلی شمال کشور به مناطق مسکونی و زمین های کشاورزی و شکار بیرویه در آستانه انقراض قرار دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha