چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 67237

تزریق بوتاکس در محل نامناسب یا پخش شدن دارو در نواحی ناخواسته ممکن است سبب افتادگی پلک شود و تزریق این ماده دارویی در افراد بالای ۶۵ سال اصلاً توصیه نمی‌شود.

سلامت نیوز : حامد باطنی در گفت‌وگو با فارس در مورد  کاربردهای درمانی بوتاکس اظهار داشت: ماده دارویی بوتولونیوم نوع A که امروزه به نام بوتاکس مشهور شده برای فلج کردن بخشی از عضلات و نواحی که پرکاری عضلانی وجود دارد قابل استفاده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از بوتاکس برای درمان انحرافات گردن و سفتی عضلات پس از سکته‌های مغزی یا بیماران ام‌اس که به غلاف میلین آسیب می‌رسد استفاده می کنند افزود: کاهش قدرت عضلانی به این گونه بیماران کمک می‌کند ولی این کارها حتماً باید تحت نظر متخصصان مغز و اعصاب انجام شود.

باطنی یکی دیگر از کاربرد‌های بوتاکس را درمان میگرن عنوان کرد و گفت: آماری که در کشورهای خارجی وجود دارد موید این امر است ولی در حال حاضر بیشترین کاربرد بوتاکس در زیبایی است که برای رفع خطوط پیشانی و دور چشم استفاده می‌شود.

به گفته این فوق‌تخصص جراحی پلاستیک استفاده از این ماده دارویی در افراد خیلی مسن و بالای 65 سال توصیه نمی‌شود.

باطنی با اشاره به اینکه متأسفانه انواع غیرمرغوب بوتاکس در بازار موجود است اذعان داشت: انواع غیرمرغوب ماده اولیه بوتاکس اثربخشی غیرقابل پیش‌بینی و گاهی اوقات عوارض ناخواسته به دنبال دارد چرا که میزان ماده داروی در انواع نامرغوب تنظیم شده نیست.

باطنی تأکید کرد: تزریق در محل نامناسب یا پخش شدن دارو در نواحی ناخواسته ممکن است سبب افتادگی پلک شود.وی انتخاب درست بیمار را برای تزریق بوتاکس یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که پزشکان حتماً باید به آن توجه کنند.

عضو انجمن جراحان پلاستیک خاطرنشان کرد: افراد قبل از تزریق بوتاکس باید از مصرف برخی داروها مانند آسپرین و خانواده آن که سبب کبودی و خونریزی می‌شوند بپرهیزند.

عوارض موضعی مانند گلودرد، اشکال در بلع یا دوبینی خفیف از جمله عوارض موضعی است که باطنی به آن اشاره کرد و گفت: اغلب این عوارض به شرط آنکه توسط فرد متخصص انجام شود زودگذر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha