چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 67252
سلامت نیوز : دکتر امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت و درمان کشور در جمع خبرنگاران بیماری ضایعات نخاعی را مسئله جدی دانست و گفت: «در حال حاضر طی پیگیری‌های وزارت بهداشت در حال رصد کردن آمارها هستیم. تا بتوانیم از این طریق راهکارهای پیشگیری را تشخیص و در راستای کاهش هر چه بیشتر آمار این ضایعات در کشور بکاهیم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ وی افزود: «در حال حاضر تصمیم داریم شبکه ملی ضایعات نخاعی را راه‌اندازی کنیم تا از این طریق تمامی دست‌اندرکاران و عواملی که توانایی پیشگیری از ضایعات را دارند از وزارت راه گرفته تا پلیس راهور و وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی را گرد هم جمع کنیم. این دست‌اندرکاران همگی با یکدیگر می‌توانند راه‌های پیشگیری را عملی کنند.»

وی افزود: «فردی که دچار ضایعات نخاعی می‌شود هزینه‌های مالی بسیار زیادی را متحمل خواهد شد علاوه بر ان خود فرد بیمار و اطرافیان او نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. معمولاً افراد این اتفاق را از خود دور می بینند اما زمانی که در اثر حادثه‌ای به آن مبتلا می شوند تازه ابتدای مشکلات خود آن‌ها و خانواده‌های‌شان است.»

معاون وزارت بهداشت و درمان حوادث رانندگی و شغلی را بزرگ‌ترین عوامل ایجاد ضایعات نخاعی دانست و گفت: «احتیاط و رعایت مقررات رانندگی تا حدود بسیار زیادی از تعداد حوادثی که سالیانه شاهد آن هستیم می کاهد. همچنین در رابطه با حوادث شغلی نیز رعایت قانون اول ایمنی بعد کار می تواند تا حدود بسیار زیادی از به وجود امدن ضایعات نخاعی پیشگیری کند.»

وی یکی از دلایل حوادث شغلی را بالا رفتن سطح خطر پذیری در جوانان دانست و گفت: «متاسفانه در بین جوانان خطرپذیری نوعی شجاعت و احتیاط کردن ضعف به حساب می اید این مسائل نیازمند فرهنگ سازی پیشگیری ثانویه و مراقبت های مستمری است که بتواند تعداد این حوادث را کاهش دهد.»

دکتر امامی رضوی در ادامه با اشاره به فعالیت های سلول درمانی در عرصه بیملریهای ضایعات نخاعی گفت: «در ایران نیز مانند تمام دنیا سلول درمانی انجام می شود توجهات و سرمایه گذاری هایی که در این زمینه انجام شده است قابل توجه بوده و نتایج بسیار خوبی هم داشته است. البته لازم به ذکر است که سلول درمانی، درمان قطعی ضایعات نخلعی نبوده اما تغییر قابل توجهی را در زندگی آنان ایجاد می‌کند.»

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به این موضوع که فرد دچار ضایعات نخاعی، قسمت اعظم عملکردهای طبیعی فیزیک خود را از دست می‌دهد، ادامه داد: «علاوه بر توانبخشی‌های جسمی، یک معلول نخاعی نیازمند فعالیت‌های توانبخشی چند جانبه با موضوعیت‌های مختلف است. روش‌های توانبخشی هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند اما در مرحله بررسی اجرایی قرار دارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha