سلامت نیوز : بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم تهران، در دومین جشنواره حاکمیت بالینی بهترین بیمارستان کشور از نظر استقرار برنامه حاکمیت بالینی شناخته شد و تندیس برترین بیمارستان کشور را به‌دست آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ این بیمارستان در تمام محورهای این برنامه عملکرد مثبت داشته و در زمینه رویکرد فرهنگ سازمانی و تعهد مدیریت بیمارستان نیز در بین بیمارستان‌های کشور به عنوان شاخص شناخته شد. بنابر اعلام دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راهنمای بالینی، ممیزی بالینی، استفاده از اطلاعات و شاخص‌های عملکردی، رعایت منشور حقوق بیمار، ایمنی بیمار، توجه به مدیریت پرسنلی و آموزش نیروی انسانی جدیدالورود محورهای هفتگانه برنامه حاکمیت بالینی در بیمارستان‌هاست. در این زمینه با دکتر سید محمدصادق مهدوی، رئیس بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • درباره جزئیات موفقیت در جشنواره حاکمیت بالینی مختصری توضیح دهید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدت سه‌سال است مجموعه‌ای از استانداردهای کامل بیمارستانی را تحت عنوان استانداردهای حاکمیت بالینی طراحی کرد و با این استانداردها سراغ تمام بیمارستان‌های کشور رفت و پس از ارزیابی‌های متعدد، بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم در همه شاخص‌های مورد نظر نمره بالایی را کسب کرد و برتر شناخته شد. البته بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم سال گذشته نیز در همین زمینه نمره بالایی را کسب کرد و برتر شناخته شد اما این رتبه به‌طور رسمی اعلام نشد.

  • استانداردهای تعیین شده حاکمیت بالینی در چه محورهایی خلاصه می‌شود؟

این استانداردها در هفت شاخص مشخص شده است که عبارتند از: مدیریت کارکنان، ایمنی بیمار، استفاده از اطلاعات، اثربخشی بالینی، ممیزی بالینی، تعامل با بیمار و جامعه و آموزش و مهارت‌ورزی که بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم در هفت زمینه و شاخص مورد نظر نمره بالا و رتبه اول را کسب کرد.

  • چگونه و با چه شیوه‌ای توانستید در شاخص‌های ذکر‌شده رتبه اول را به‌دست آورید؟ آیا از مدل یا استراتژی خاصی بهره گرفتید؟

بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم توانست از مدل‌های پیشرفته استاندارد‌سازی‌ درمان استفاده کند و این درحالی است که در کشور برای ارتقای کیفیت درمانی از مدل خاصی همچون بسیاری از کشورهای دنیا استفاده نمی‌شود اما با این حال، ما توانستیم پس از مطالعه و تحقیق از مدل تخصصی بیمارستانی بهره بگیریم و در ارزیابی‌ها بالاترین نمره‌ها را به‌دست بیاوریم. برای بهره‌گیری از این مدل، مقدمات اولیه را با تحقیق و مطالعه آماده کردیم و پس از آن توانستیم این مدل را پیاده‌سازی‌ و اجرا کنیم.

محوریت این استاندارد‌سازی‌ با واحد مدیریت حاکمیت بالینی است که جا دارد از همه همکارانم به‌ویژه خانم دکتر حجت‌دوست تشکر کنم. از سوی دیگر، در زمینه مدیریت بحران نیز موفق شدیم مدل ویژه‌ای را طراحی و در بیمارستان پیاده‌سازی‌ کنیم به‌طوری که بارها و بارها تجربه ثابت کرد که با اجرای این مدل توانستیم بحران را به‌خوبی در بیمارستان مدیریت کنیم.

  • چه تعریفی از بحران در بیمارستان ارائه می‌دهید؟

هنگامی که تعداد مصدوم بیش از توان بیمارستان باشد وارد عملیات بحران می‌شویم و در چنین شرایطی می‌توانیم با بهره‌گیری از مدلی که در بیمارستان طراحی و پیاده‌سازی‌ کرده‌ایم بحران را در بیمارستان با تعریفی که ارائه شد به‌خوبی مدیریت کنیم. در این مدل، ریاست، مدیریت و انجام فعالیت‌های درمانی اورژانس را به‌دست متخصصان طب اورژانس سپرده‌ایم.

  • روزانه چه تعداد بیمار اورژانسی در بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم پذیرش می‌شوند؟

در بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم روزانه حدود 250نفر بیمار اورژانسی پذیرش می‌شوند.

  • در این بیمارستان چه فعالیت‌ها و اعمال جراحی خاص انجام می‌شود؟

در بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم پیوندهای قلب، کلیه و کاشت حلزون به تعداد زیاد انجام می‌شود به‌طوری که از نظر آماری از لحاظ پیوند کلیه در کشور رتبه اول را داریم. علاوه بر این، در بخش‌های مربوط به جانبازان شیمیایی نیز فعالیت‌های علمی- پژوهشی و درمانی قابل توجهی انجام می‌شود. به‌عنوان نمونه، بیماران شیمیایی حلبچه عراق از بیماران بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم محسوب می‌شوند و علاوه بر آن، یک تیم تخصصی از همکاران ما نیز به صورت دوره‌ای به آنجا اعزام می‌شوند و بیماران شیمیایی آن منطقه را درمان می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha