سلامت نیوز : یک فوق تخصص کلیه با اشاره به اینکه در 85 تا 90 درصد موارد علت مشخصی برای بیماری فشار خون وجود ندارد، بهترین راه مقابله با این بیماری را پیشگیری عنوان کرد.

دکتر داریوش رییسی در گفت وگو با (ایسنا) ، فشار خون طبیعی بدن را 12 روی 8 عنوان کرد و اظهار داشت: با بالا رفتن فشار خون از 14 روی 9 فرد به بیماری فشار خون مبتلا است.

به گفته رییسی با داشتن فشار خون 12 روی 8 تا 14 روی 9 فرد مستعد بیماری فشار خون می‌باشد و در صورت پیشگیری نکردن فرد به بیماری فشار خون مبتلا خواهد شد.

این فوق تخصص کلیه کشیدن سیگار، چاقی، عدم تحرک، بالا بودن چربی خون(کلسترول) و مصرف نمک را از جمله عوامل زمینه ساز ابتلا به بیماری فشار خون بیان کرد.

رییسی کشیدن سیگار را موجب ایجاد تنگی عروق و در نتیجه بالا رفتن فشار خون عنوان کرد.

وی معتقد است: رژیم غذایی پرکالری فشار خون را در فرد بالا خواهد برد.

این فوق تخصص کلیه راه مبارزه با فشار خون را کم کردن مصرف نمک در وعده‌های غذایی روزمره عنوان کرد.

به گفته رییسی نمک باید روزانه به میزان 1.5 تا 5 گرم مصرف شود و مصرف بیش از این مقدار فرد را مستعد ابتلا به بیماری فشار خون خواهد کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزایش فعالیتهای فیزیکی، کاهش مصرف نمک و چربی، مصرف سیر، سبزیجات و چربی‌های گیاهی مانند زیتون را از جمله راه های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

رییسی مصرف داروهای کنترل فشار را با مراجعه به پزشک در افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند ضروری دانست و اظهار داشت: با رعایت رژیم غذایی و افزایش تحرکات بدنی می‌توان به مرحله‌ای رسید که مصرف دارو را متوقف کرد.

رییسی بیماری فشار خون را در بسیاری از موارد بدون علامت بالینی مشخص بیان کرد و اظهار داشت: در بعضی موارد که فشار خون بالا می‌رود، فرد دچار علائم مغزی مانند سرگیجه و یا افزایش ضربان قلب خواهد شد.

وی فشار خون را زمینه ساز بیماری‌های قلبی عنوان کرد و اظهار داشت: بالا رفتن فشار خون موجب ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله سکته قلبی می‌شود که این مسئله اهمیت کنترل این بیماری را دو چندان می کند.

رییسی، بیماریهای کلیوی، دیابت و نارسایی کلیه را از جمله بیماریهای ایجاد کننده فشار خون بیان کرد و اظهار داشت: در صورتی که فشار خون در یک فرد بر اثر بیماری‌هایی که گفته شده بالا رود، این بیماری فشار خون ثانویه نامیده شده که در صورت برطرف کردن عامل ایجاد کننده آن فشار خون نیز قابل درمان است.

وی در پایان توصیه کرد: افراد بصورت ماهیانه فشار خون خود را اندازه بگیرند تا در صورت بالا بودن سریعا نسبت به درمان آن اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha