سلامت نیوز : معاون درمان وزیر بهداشت بر لزوم همکاری‌های بین بخشی و انجام وظایف تمام دستگاه‌ها و نهادها در کشور برای تحقق عوامل اجتماعی موثر بر سلامت تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن امامی رضوی رییس جشنواره و کنگره ملی ضایعات نخاعی گفت: متاسفانه در کشور اقدامات فردی به خوبی انجام می‌شود اما نقطه ضعف‌های بسیاری در انجام اقدامات جمعی وجود دارد.

وی به تشکیل شبکه ملی ضایعات نخاعی در کشور اشاره کرد و گفت: تشکیل این شبکه در ایجاد هم افزایی بسیار لازم بود و این شبکه با دیدگاه آن که تمام ذینفعان در آن حضور داشته باشند از حدود دو سال گذشته تشکیل شد.

امامی رضوی با اشاره به نقش عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ادامه داد: ارائه دهندگان خدمات پزشکی و همچنین تجهیزات تشخیصی درمانی تنها می‌توانند 25 درصد سلامتی افراد را محقق کنند. این در حالی است که 75 درصد سلامتی جامعه و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در ارتباط است. بر این اساس تمام دستگاه‌ها و نهادها در پیگیری تحقق عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نقش دارند.

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه به تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: مصوبات این شورا در حد مصوبات دولت است. پیشنهاد می‌کنم مباحث مطرح شده در کنگره ضایعات نخاعی پس از پایان این کنگره جمع بندی شود تا بتوانیم مشکلات معلولان ضایعه نخاعی را در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطرح کنیم و به این ترتیب در حد مقدوراتمان بتوانیم مشکلات این گروه را حل کنیم. لازم است برای حل مشکلات هدف گذاری داشته باشیم. همچنین مسائل مطرح در این کنگره می‌تواند در پایان کنگره در قالب بیانیه‌ای به جامعه عرضه شود.

وی ادامه داد: لازم است مردم نیز مشارکت داشته باشند تا زندگی سالمی برای معلولان از جمله معلولان ضایعات نخاعی داشته باشیم.

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: در شبکه ملی ضایعات نخاعی تمام دستگاه‌های دست اندرکار در ارائه خدمات و همچنین پیشگیری مانند سازمان بهزیستی و دیگر گروه‌های موثر حضور دارند.

وی تاکید کرد: اگر در مقوله پیشگیری متمرکز شویم در ایجاد زندگی سالم برای مردم موفق تر خواهیم بود. لازم است خود مردم نیز تلاش کنند تا زندگی سالمی داشته باشند. این موضوع با پیشگیری‌های ساده قابلیت تحقق دارد.

امامی رضوی به حوادث شغلی اشاره کرد و گفت: در مشاغل معمولا عنوان می‌شود اول ایمنی بعد کار؛ اما مشاهده می‌شود که افراد در جامعه ما خطرپذیری زیادی دارند و این خطرپذیری نوعی شجاعت تلقی می‌شود. این در حالی است که احتیاط شرط عقل است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سلول درمانی و نقش آن در درمان ضایعات نخاعی گفت: در این زمینه در کشور ما نیز تجربه‌ها و پروژه‌های زیادی در حال انجام است. نتایج خوبی نیز از این پروژه‌ها به دست آمده است. البته سلول درمانی نمی‌تواند ضایعه نخاعی را به طور قطعی درمان کند. اما بهبودی قابل توجهی در بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی می‌تواند ایجاد کند. امیدواریم استفاده از روشهای مختلف سلول درمانی بتواند کیفیت قابل ملاحظه‌ای را در زندگی این بیماران ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha