سلامت نیوز : سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در نسخه جدید طرح پزشک خانواده اعتبار سرانه درمان هر ایرانی در اختیار پزشک خانواده قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمدحسن طریقت منفرد با بیان اینکه پزشکان عمومی پیشتازان جریان پزشک خانواده هستند و می‌توانند سلامت مردم در کشور را به بهترین شکل تا مین کنند، افزود: بدنه طب، در کشور طب عمومی است و متخصصین و فوق تخصصی‌ها، شاخ و برگ‌های شجره طیبه طب هستند.

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: بر خلاف کشورهای توسعه یافته دنیا، جایگاه پزشک عمومی و مراقبت‌های اولیه در ایران جایگاه مناسبی نیست و توجه خوبی به آن نکرده ایم براین اساس عملا یک خلا جدی در پدیده بهداشت و درمان پزشکی مشاهده می‌شود.

به گفته طریقت منفرد، بیش از 16 سال است که در کشور به دنبال احیای جایگاه طب عمومی و اجرای پزشک خانواده هستیم که به دلایل مختلفی تا به امروز میسر نشده است.اعتقاد دولت این است کشوری که طب عمومی در آن جایگاه مطلوبی ندارد به مانند کشوری است که آموزش پرورش ندارد ولی دانشگاه در آن فعال است.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: توجه به نظام پزشک خانواده از ابتدای کار دولت نهم در دستور کار قرار گرفت و وزارت بهداشت موظف شده با اجرای سریع و علمی طرح پزشک خانواده، موجب ارتقاء سلامت در جامعه شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط امروز کشور و این طرح، نیاز به یک عزم جدی است تا این تکلیف قانونی در دستورکار قرار بگیرد و عقب‌ماندگی های آن نیز جبران شود.

طریقت منفرد افزود: استان قزوین زیر ساخت‌های لازم را نسبت به استان‌های دیگر برای اجرای این طرح دارد و گستردگی آن نیز به مانند استان‌های دیگر نیست و می‌توان به راحتی این طرح را در آن اجرا کرد.

وی ادامه داد: در کشورهایی که این طرح جا افتاده و پا گرفته است، مدیریت کل سطوح بهداشت و درمان در اختیار پزشک خانواده است و در نسخه جدید طرح پزشک خانواده در ایران نیز، مدیریت سطح اول خدمات به عنوان مقدمه سلامت، در اختیار پزشکان عمومی قرار گرفته است.

سرپرست وزارت بهداشت بیان کرد: در طرح جدید پزشک خانواده، اعتبار سرانه افراد تحت پوشش در اختیار پزشک خانواده قرار گرفته می‌شود و بر اساس یک خط کش علمی به افراد تحت پوشش ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: علت اجرای این طرح در دنیا به صورت جدی این است که به دلیل پیشرفت سریع و جهشی علم پزشکی هیچ کشوری قادر نیست همه نیازهای بهداشت و درمان را بر اساس یافته های علمی تأمین کند.

طریقت منفرد عنوان کرد: از آنجایی که کنترل نظام سلامت غیر از پزشکان توسط هیچ قشری ممکن نیست معمولاً مدیریت بخش سلامت از طریق اعمال طرح پزشک خانواده به پزشکان سپرده شده است.

وی تصریح کرد: باید باور کنیم که خدمات بهداشتی درمانی بدون خط کش‌های علمی که امروز از آن محرومیم قادر به هدایت و کنترل نیست و کس دیگری غیر از پزشکان نمی‌تواند ضامن حفظ این خط کش‌ها باشد.

سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تفاوت طرح پزشک خانواده در قزوین با سایر استان‌ها در رعایت این طرح بر مبنای سرانه است که بر اساس خط کش‌های علمی اجرا می‌شود.

وی گفت: این طرح بر مبنای توجه به مریض است و بدون اینکه به مریض بی توجهی شود، هر چقدر در این طرح از هزینه کردن سرانه جلوگیری شود و جلوی هزینه های غیر ضروری گرفته شود پزشک خانواده بر اساس یک فرمت مشخص از آن منتفع می‌شود.

طریقت منفرد اظهار کرد: در این طرح پزشک صرفا حقوق بگیر و دریافت کننده مبلغ ثابت به تعداد بیماران نیست، بلکه اعتبار سطح اول یعنی ویزیت و مصرف دارو و پاراکلینیک در اختیار پزشک عمومی است و بر اساس خط کش‌های علمی سهم دارو و پاراکلینیک هزینه می‌شود.

وی افزود: سهم سرانه از دارو در دنیا زیر 15 درصد است در حالی که سهم کشور ما بالای 15 درصد است به همین نسبت سهم پاراکلینیک در کشور ما به دلیل عدم وجود نکات بالینی بسیار بالاتر از کشورهای ثروتمند و غنی است بنابراین وقتی مدیریت سرانه در اختیار پزشک قرار می‌گیرد انتظار می‌رود از بهره وری بیشتری برخوردار شود.

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: در نسخه جدید طرح پزشک خانواده، بیمارها انتخاب و یا حق تعویض پزشک را دارند و طرف پزشک نیز به لحاظ مالی بیمار نیست بلکه نظام تعیین کننده هزینه و نظام بیمه ای طرف مالی با پزشک است و بنابراین فرقی نمی‌کند که بیمار مراجعه کننده ثروتمند یا از قشر ضعیف‌تر است.

وی بیان کرد: شرط اول اجرای این طرح این است که منابع مورد نیاز این سیستم را بر خلاف گذشته به موقع تأمین کرد.

طریقت منفرد تاکید کرد: در این طرح بدهی و مطالبات پزشکان برخلاف گذشته در حین اجرای طرح به موقع پرداخت و تسویه می شود و بدهی‌های نظام بیمه ای و نظام بهداشت که در واقع منابع آنها تجمیع شده در اختیار پزشک قرار می‌گیرد و اگر در آینده به لحاظ مدیریت و آموزشی پزشکان عمومی توانایی اداره تمام سطوح را پیدا کنید اعتبارات سطح 2 و 3 نیز در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح باعث می شود تا پزشکان عمومی یک یا دو سال بعد از اشتغال، اشرافیت خیلی خوبی را پیدا کنند و رافع نیاز مردم باشند، چیزی که امروز در کشور ما وجود ندارد.

سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، پزشک عمومی در جایگاهی قرار می‌گیرد که ‌شأن و منزلتش اقتضا می‌کند و مردم نیز ملجأ و پناهگاهی پیدا می‌کند که نه فقط جنبه نسخه نویسی دارد بلکه بیمار برای حل بسیاری از مشکلات خود که منشأ ایجاد بیماری است به پزشک مراجعه می‌کند.

وی گفت: در دنیا جایگاه پزشک عمومی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی به مراتب رفیع‌تر از پزشک متخصص است چرا که زحمت اصلی را معمولاً برای جامعه تحت پوشش می‌کشند.

طریقت منفرد اظهار کرد: خدمات تخصصی و فوق تخصصی، مکمل پزشک عمومی است و چون پزشک عمومی همیشه همراه بیمار است، بیمار در واقع پزشک خانواده را رافع نیازهای خود می‌داند و این جایگاه اجتماعی جایگاه اقتصادی را نیز با خود به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: باید قبول کنیم اجرای طرح پزشک خانواده ارتقاء جایگاه پزشک عمومی را به دنبال خواهد داشت و دیگر اجازه نمی‌دهد که عده معدودی در این جامعه هر کاری را که می‌خواهند انجام دهند و در برابر آن یک جامعه کثیری در جایگاه اصلی خود قرار نگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha