چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 67278

سلامت نیوز :  مریم‌ کاشانیان در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: شرایط نامناسب مادر قبل از زایمان، حین زایمان و بعد از زایمان می‌تواند به عقب‌ماندگی ذهنی جنین منجر شود.

وی افزود: کروموزم‌ها و عوامل ژنتیکی می‌توانند روی مغز جنین تأثیر بگذارند در حالی که ظاهر جنینی به نظر طبیعی می‌رسد. عدم خون‌رسانی جفت به دلیل مشکل مادر، جنین یا ناف نیز روی مغز جنین اثر دارد و سبب عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود.

وی تصریح کرد: تصور اشتباه عامه این است که با یک بررسی کروموزم‌ها یا مشاوره ژنتیک تمام مشکلات قابل پیش‌بینی است در صورتی که مشاوره ژنتیک فقط وضعیت کروموزم‌ها را می‌سنجد و به ویژه در ازدواج‌های فامیلی باید بررسی‌های دقیق‌تری صورت گیرد.

کاشانی توصیه کرد: به طور کلی ازدواج فامیلی صورت نگیرد، زیرا عوامل پنهان که تاکنون خود را نشان نداده‌اند می‌توانند بروز کنند.

وی تأکید کرد: مادران سه ماه پیش از اقدام به بارداری حتماً باید مشاوره قبل از حاملگی انجام دهند که ممکن است مشاوره ژنتیک نباشد و فقط برای تشخیص بیماری‌های زمینه‌ای مادر باشد که فرد هم تا آن زمان از وجود آنها اطلاع نداشته باشد مانند دیابت، فشار خون و اختلال تیروئید.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه گفت:‌ استفاده از اسید فولیک در هنگام بارداری روی تکامل جنین و جلوگیری از ناهنجاری تأثیر دارد. این ماده در گیاهان غلات و سبزی‌ها وجود دارد که کافی نیست و لازم است قرص آن مصرف شود.

وی توصیه کرد: در زمان بارداری، مادران حتی آزمایشها  و بررسی‌های روتین را انجام می‌دهند. تست‌های غربالگری در این زمینه مفید است البته فقط سه ناهنجاری کروموزمی را به وسیله آن می‌توان تشخیص داد.

به گفته وی، در هر حاملگی 3 تا 5 درصد ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که قابل پیش‌بینی نیست.

کاشانیان همچنین درباره تأثیر منفی جیوه موجود در ماهی‌ها گفت: خوشبختانه در فرهنگ ما خوردن ماهی‌هایی که جیوه دارند مثل کوسه و ستاره ماهی مرسوم نیست. اما از مصرف ماهیانی که احتمال آلودگی صنعتی در آنها وجود دارد باید حتی‌‌الامکان خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha