چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 67281

به گذشته که برمی‌گردیم می‌بینیم که موضوع آلودگی هوای تهران از سال ۱۳۷۴ آغاز شد و رفته‌رفته بدتر و بدتر شده تا آنجا که آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش به یکی از ملموس‌ترین معضلات زیست‌محیطی تهران، پایتخت ایران و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده است.

نفس تهـــران بالا نمی‌آید
سلامت نیوز :  مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست با بیان اینکه تهران در حال خفه شدن است، گفت: «نگاه صرفا اقتصادی موجب شده تا شرایط زیستی نسل فعلی و نسل آینده جدا دچار بحران شود، در صورتی که توسعه اقتصادی نباید به هر قیمتی رخ دهد و اگر اجزای مختلف شهر را به‌عنوان یک موجود زنده در نظر بگیریم نباید بخشی از اجزای این موجود زنده به قیمت نابودی سایر اجزای آن توسعه‌ نامتوازن را تجربه کند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ وی حاکمیت تفکر محیط‌زیستی از نوع راهبردی در راهبری شهر با هدف تغییر توسعه ناموزون به توسعه پایدار را حافظ منافع تمام مردم شهر دانست و اظهار کرد: مردم تهران شهری آرام، زیبا و پاک می‌خواهند و مانند مردم سایر نقاط کشور به آرامش و شادی نیاز دارند، در صورتی که متاسفانه این روز‌ها حتی پیاده‌روی آنها در پیاده‌رو‌ها و نفس کشیدن آنها در هوای شهر هم با مشکل مواجه شده است.

 آلودگی هوای پایتخت مساله‌ای تازه نیست. تهرانی‌ها سال‌هاست که با آن دست به گریبانند. به گذشته که برمی‌گردیم می‌بینیم که موضوع آلودگی هوای تهران از سال ۱۳۷۴ آغاز شد و رفته‌رفته بدتر و بدتر شده تا آنجا که آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش به یکی از ملموس‌ترین معضلات زیست‌محیطی تهران، پایتخت ایران و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده است.

آمارها نشان می‌دهد در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» افزایش می‌یابد. بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری‌های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی‌اکسید گوگرد، ذرات معلق و منوکسیدکربن است، به‌طوری که «آلودگی هوا در تهران به‌طور متوسط موجب کاهش پنج سال از عمر تهرانی‌ها شده ‌است.»  اگرچه آمارهای متفاوتی درخصوص مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوای تهران منتشر شده است اما همچنان به نظر می‌رسد که این آمارها چندان دقیق و کامل نیست. البته دکتر حسن آقاجانی، مشاور وزیر سابق بهداشت آماری را درخصوص مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوای تهران عنوان کرده بود.

حسن آقاجانی درباره آمار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا گفت: آماری که در این زمینه وجود دارد کم نیست. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه هشت هزار نفر در دنیا به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. وی با اشاره به آمار مرگ‌ومیر منتسب به آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ۵/۲ و ۱۰ میکرون در تهران نیز گفت: حدود پنج درصد کل علل مرگ‌ومیر را ذرات معلق کمتر از ۵/۲ و ۱۰ میکرون تشکیل می‌دهند. در سال ۹۰ حدود دو هزار و ۲۳۱۸ مورد مرگ به علت ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون (PM) و دو هزار و ۱۴۲ مورد مرگ مربوط به ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون (PM) بوده است که با توجه به شرایط آب و هوایی تهران و تکالیفی که برای مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده، حتی یک مورد مرگ هم زیاد است.

اگر نگاهی به روزهایی که تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شده بیندازیم و این آمار را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم به راحتی درمی‌یابیم که بر شدت آلودگی و تعداد روزهای آلوده تهران افزوده شده است. اما چرا؟ برخی معتقدند بنزین نامرغوب یکی از دلایل آلودگی هوای شهر است. فرضیه‌ای که دکتر وحید نوروزی، مشاور محیط‌زیست معاون شهردار تهران آن را رد کرد. به عقیده او «سخن گفتن درباره کیفیت بنزین تولیدی، نمی‌تواند درست باشد، چراکه اگر بنزین مصرفی با افت عمده‌ای روبه‌رو شده بود، باید نتیجه این رخداد را جهشی بزرگ در نمودارهای آلودگی هوا می‌دیدیم. در صورتی که این‌گونه نیست.»

اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا در روزهایی که آلودگی هوای تهران بسیار شدید است طرح زوج و فرد از در منازل به اجرا درمی‌آید. اگر خودروهای شخصی سهم کمی در آلوده شدن هوای تهران دارند اجرای این طرح به چه منظور انجام می‌شود؟ بدیهی است که مسوولان امر سهم زیادی برای آلودگی ناشی از سوخت اتومبیل‌ها قائل هستند که چنین طرحی را به اجرا می‌گذارند.

به هر حال دلیل آلودگی هوای تهران هرچه هست، از سوخت اتومبیل‌ها گرفته تا فعالیت‌ صنایع در شهر، زمان آن فرارسیده است که فکری اساسی برای حل این معضل اندیشیده شود. ارائه آمارهای دقیق و نادقیق، برگزاری میزگردهای متعدد و اظهارنظر مسوولان محیط‌زیست و مدیریت شهری درخصوص آلودگی هوای تهران به تنهایی کفایت نمی‌کند. راه‌حل کجاست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha