پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۴
کد خبر: 67309

عادت‌ها رفتارهایی هستند كه بدون فكر كردن آنها را انجام می‌دهید، عادت‌ها را هم می‌توان به 2دسته عادت‌های خوب و عادت‌های بد تقسیم كرد. اما شاید این تقسیم‌بندی درست نباشد؛ یعنی مثلا برخی عادت‌هایی كه شما فكر می‌كنید خوب هستند در واقع بد باشند و برعكس .

كارهای بدی كه به حساب خوب بودن انجام می‌دهید
سلامت نیوز :  عادت‌ها رفتارهایی هستند كه بدون فكر كردن آنها را انجام می‌دهید، عادت‌ها را هم می‌توان به 2دسته عادت‌های خوب و عادت‌های بد تقسیم كرد. اما شاید این تقسیم‌بندی درست نباشد؛ یعنی مثلا برخی عادت‌هایی كه شما فكر می‌كنید خوب هستند در واقع بد باشند و برعكس حتی ممكن است عادت‌های خوبی باشند كه با اشتباه انجام دادن آنها می‌توانید آنها را بدل به یك عادت بد كنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ دكتر تداپورلی، متخصص پزشكی اجتماعی در كالیفرنیا و مشاور مجله «من هلث» می‌گوید: «شاید شما هم این عادت‌ها  و اشتباهاتی كه در ادامه می‌آید را داشته باشید. خبر خوب این است كه به‌راحتی می‌توان این عادت‌ها را اصلاح و به عادت‌های خوب بدل كرد.»

كی باید نخ بكشید؟

اشتباه شماره 1:

نخ‌دندان كشیدن قبل از مسواك زدن

شاید فكر كنید كه بهترین كار این است كه ابتدا با كشیدن نخ‌دندان تكه‌های غذا را از لابه‌لای دندان‌هایتان بیرون بكشید و بعد به وسیله مسواك كردن و با جریان آب آنها را از دهانتان خارج كنید، اما این كار درست نیست. دكتر جنیفر جابالف، فوق تخصص دندانپزشكی در مانهاتان می‌گوید: «این یك اشتباه است كه فكر كنید با نخ‌دندان باید تكه‌‌های بزرگ باقیمانده غذا را از لابه‌لای دندان‌ها بیرون بیاورید.

این كار را می‌توانید با مسواك كردن انجام دهید و سپس تكه‌های كوچك و حتی بسیار كوچك را به وسیله نخ‌دندان از لابه‌لای دندان‌ها بیرون بكشید. در واقع بهتر است ابتدا مسواك بزنید بعد قبل از آنكه دهانتان را با آب بشویید نخ‌دندان بكشید و بعد دهانتان را با آب بشویید. با این كار شما هم بهتر همه ذرات را از لابه‌لای دندان‌هایتان خارج می‌كنید و هم می‌توانید بیشتر و بهتر فلوراید خمیردندان خودتان را به فضای بین‌دندان‌ها رسانده و اینگونه باعث افزایش اثر ضدمیكروبی و ضدباكتریایی آن می‌شوید.»

برقی‌ها دوست شما نیستند

اشتباه شماره 2:

به جای دستمال‌كاغذی از دست خشك‌كن برقی استفاده كنید

ممكن است فكر كنید كه دست خشك‌كن‌های برقی با كلاس‌تر، بهداشتی‌تر و تمیزتر از حوله و دستمال كاغذی است اما جالب است بدانید كه مالیدن دست‌ها به هم در زیر فشار هوای داغ یك دست‌خشك‌كن برقی می‌تواند 40درصد افزایش در میزان باكتری‌های سطح پوست دست شما ایجاد كند. دكتر هاروارد هالمینسون، فوق‌تخصص عفونی در پژوهشی كه نتیجه آن در ژورنال اپلای مدیسین چاپ شده آورده: «بسیاری از دستگاه‌های خشك‌كننده هوا را از محیط داخل دستشویی و توالت می‌گیرند و سپس همین هوا را به دستان شما پمپ می‌كنند. هوای داخل دستشویی‌ها و توالت‌های عمومی هم آلوده‌تر از هوای معمول است.

اینگونه می‌شود كه دست‌های شما درمعرض مقدار بیشتری از باكتری‌ها قرار می‌گیرد.» دكتر هالمینسون متذكر می‌شود كه مالیدن دست‌ها به هم اشتباه دیگری است كه بسیاری از افراد در زمان استفاده از دستگاه خشك‌كن برقی مرتكب می‌شوند. بهترین كار این است كه از دستمال كاغذی شخصی خودتان برای خشك كردن دستان‌تان استفاده كنید. اگر از دستمال شخصی خودتان استفاده كنید با شستن دست‌ها با آب و صابون و خشك كردن آنها با دستمال كاغذی حدود 60درصد میكروب‌های روی دست‌تان كاهش خواهد یافت.

ضدآفتاب را نشویید

اشتباه شماره 3:

شستن دست‌ها پس از استفاده از ضدآفتاب

شاید این تنها زمانی باشد كه شستن دست‌ها در آن اقدام مناسبی نیست. اگر این كار را انجام دهید و سپس از خانه خارج شوید بخش مهمی از بدنتان درمعرض نور خورشید قرار می‌گیرد. دكتر آهی دمونیك، فوق تخصص بیماری‌های پوست و مو در دانشگاه نورث‌وسترن می‌گوید: «اخیرا تعداد زیادی از مراجعان ما افراد میانسال و مسنی هستند كه دچار سرطان پوست در ناحیه دستان خود شده‌اند.

به نظر می‌رسد كه این عادت همه آنها بوده است كه پس از استفاده از ضدآفتاب‌ها دستان خود را می‌شسته‌اند و اینگونه ضدآفتاب از روی دست آنها پاك می‌شده و محافظ خود در مقابل خورشید را از دست می‌دادند.» دكتر دمرنیك می‌گوید: بهترین كار این است كه شما پس از استفاده از ضدآفتاب برای سروصورت خودتان به دست‌هایتان به اندازه كافی ضدآفتاب بزنید، حتی بهتر است روی ناخن‌هایتان هم ضدآفتاب بمالید تا اینگونه خودتان را از سرطان پوست دور نگه دارید.

روغن چشم‌هایتان را عوض كنید

اشتباه شماره 4:

عدم تعویض به موقع محلول‌های نگهدارنده لنز

اتومبیل سواری دارید؟ اگر اتومبیل شخصی داشته باشید حتما حواستان به روغن آن هست شما حواستان به بنزین و روغن اتومبیل است و هر زمان كه لازم باشد به تعویض آنها اقدام خواهید كرد اما آیا همین‌طور هم مراقب چشمان خودتان هستید. آیا با همین دقت در مورد مایع نگهدارنده لنزهای خود عمل می‌كنید؟ اخیرا در مطالعه‌ای كه در تگزاس انجام شد مشخص شد كه بیش از 90درصد از افرادی كه از لنز استفاده می‌كنند فكر می‌كنند محلول مناسب برای نگهداری لنز یعنی اینكه چند قطره از محلول مخصوص نگهداری لنز را به محلول قبلی اضافه كنند.

اما حواستان باشد كه این یك اشتباه خطرناك است زیرا عوض نكردن كامل محلول نگهدارنده لنز در زمان لازم احتمال حضور میكروب‌ها در آن را افزایش می‌دهد و این می‌تواند به معنای احتمال آلوده شدن لنزها و ایجاد عفونت‌های خطرناك در چشم شما باشد. بهترین كار این است كه هربار ظرف نگهداری لنزتان را كاملا خالی كنید، آن را كاملا بشویید و سپس محلول استریل نگهداری لنز را در آن بریزید و درب آن را كاملا محكم ببندید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha