پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۱
کد خبر: 67316
سلامت نیوز : در حالی که به گفته معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت هنوز حجم بالایی از پرونده‌های احتکار برنج در دست بررسی است، عمده فروشان برنج عامل اصلی افزایش قیمت برنج را ادامه روند احتکار، کاهش عرضه و نظارت کافی نکردن در راستای متوقف کردن فعالیت محتکران می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ برنج به عنوان یکی از کالاهای اساسی به تازگی از دریافت ارز مرجع محروم شده و واردات آن صرفا با ارز مبادله‌ای امکان‌پذیر شده است. گفته می‌شود اختصاص ارز مرجع به برنج باعث شده که وارد کنندگان برنج آن را احتکار کرده و با قیمت ارز آزاد در شبکه مصرف توزیع کنند، بنابراین مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با محتکران تنها راه چاره را در عدم اختصاص ارز مرجع برای واردات برنج دیده‌اند. برنج در یک فرایند از سوی بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت در حالی وارد اولویت سوم کالایی شد که پیش از آن مسئولان اعلام کرده بودند که قرار است علاوه بر ارز مباله‌ای از ارزمرجع هم شامل واردات برنج شود. آنچه که شاهد آن هستیم ادامه روند احتکار برنج است.

محتکران بازار برنج وارداتی و دلالان بازار برنج تولید داخل را در دست گرفته‌اند. این در حالی است که معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت در این باره می‌گوید: در حال حاضر حدود هفت میلیارد ریال پرونده احتکار و عرضه خارج از شبکه برنج نزد سازمان حمایت و تعداد قابل توجهی از انبارهای غیرمجاز شناسایی شده است. به گفته فراهانی تغییرات ناگهانی قیمت ارز موجب شد عده‌ای فرصت‌طلب به سمت انواع تخلف نظیر احتکار و گران فروشی حرکت کنند. وی در پاسخ به این‌که آیا کار نظارت بر احتکار و گران فروشی از دست سازمان حمایت خارج شده است، گفت: نوسانات ارزی موجب رشد این تخلفات شده و ما تمام توان خود را برای مقابله با این تخلفات معطوف کرده‌ایم. این در حالی است که عمده‌فروشان برنج از وجود انبارهایی خبر می‌دهند که در آن‌ها حجم بالایی از برنج احتکار شده و هیچ نظارت و بازرسی بر آنها اعمال نمی‌شود. به اعتقاد آنان تا زمانی که نظارت بر متخلفان و محتکاران افزایش نیابد بازار برنج آرام نخواهد شد.

دولت مشکلات برنجکاران را حل کند
از سوی دیگر دبیر انجمن برنج گفت: کمبود کود و قیمت‌های سرسام‌آور ماشین‌آلات مشکلات اصلی برنج‌کاران در فصل زراعی پیش رو است. جمیل علیزاده شایق با بیان اینکه کمبود کود یکی از مشکلات بزرگ تولید برنج در فصل زراعی گذشته بود اظهار کرد: کشاورزان باید از تامین به موقع کود مورد نیاز خود مطمئن باشند تا بتوانند سال زراعی جدید را با اطمینان آغاز کنند. به گفته وی، در فصل زراعی پیش رو مشکلی برای تامین بذرهای مختلف برنج در کشور وجود ندارد. دبیر انجمن برنج قیمت بالای ماشین‌آلات را از دیگر مشکلات برنج‌کاران عنوان کرد و گفت: قیمت ماشین‌آلات از کنترل خارج شده است و وقتی کشاورزان نتوانند از ماشین‌آلات ارزان و در دسترس استفاده کنند ناچار هستند به جای ماشین از کارگر و نیروی انسانی بهره ببرند و از آنجا که جوانان در شالیزارهای کشور کار نمی‌کنند و اکثر برنج‌کاران جزو افراد مسن هستند در صورت تامین نشدن ماشین‌آلات مشکلات عدیده‌ای به‌وجود می‌آید. علیزاده شایق با بیان اینکه کارگران پیر شالیزارهای برنج به زودی از چرخه تولید خارج می‌شوند، تاکید کرد: دولت برای حل شدن مشکلات برنج‌کاران باید تسهیلات مناسبی در نظر بگیرد تا بتوان به راحتی ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید این محصول استراتژیک را تامین کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha