پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۳
سلامت نیوز : اینترنت ابزاری چند کار کردی است که قادر است به مثابه یک رسانه جمعی تصویری، نیازهای افراد را به کسب اطلاع در زمینه های شغلی، خبری را سیاسی، اقتصادی، ورزشی، هنری، تامین کند.یک رسانه جمعی نوشتاری بدون مواجهه با محدودیتهای رسانه ای نوشتاری واقعی، این امکان را برای همه افراد فراهم می کند که آزادانه تا حد کتمان هویت واقعی خویش، اندیشه ها و احساسات خود را به دیگری منتقل و از رهگذرامکان بازتاب اندیشه ها و احساسات مخاطبان به ترمیم اندیشه ها و غنای احساسات خود مبادرت کنند. اما در سالهای اخیر استفاده از این اینترنت باعث بروز آسیب‌ها و حتی بیماری های زیادی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ اعتیاد به استفاده از فضای مجازی یکی از این بیماری‌هاست، معتادان به اینترنت ویژگی های خاصی دارند که می‌توان به کاهش اعتماد به نفس فقدان مزمن احساسات خوب از خود؛ وابستگی به فعالیت تغییر دهنده حالت؛ ناتوانی در پذیرش درک کاربرد عملی دارو (عدم انبساط ذهنی به خاطر اختلال مغزی)؛ سرپیچی از پذیرفتن انتقاد به خود؛ عدم اتکا به خود به دلیل تصمیم موقتی به چیزی خارج از خود و انزوا و گوشه گیری اشاره کرد. بر اساس آمارهای منتشر شده، کاربران اینترنت به دو گروه (کاربران ثابت )و (کاربران غیر ثابت) تفکیک می شوند. کاربران ثابت آن دسته از کاربرانی هستند که بخش مهمی از اوقات روزانه خود را از طریق اینترنت در فضای مجازی می گذرانند و عضو ثابت بسیاری از سایت ها می باشند، وکاربران غیر ثابت کسانی هستند که به صورت تفریحی هر از گاهی با خرید کارت های اینترنتی به فضای مجازی وارد می شوند.

برای مثال، در ایران حدود سه میلیون کاربر ثابت، و حدود هفت میلیون کاربر غیر ثابت وجود دارد.از آنجا که نقطه عزیمت ما در تحلیل موضوع مورد نظر رویکرد نظریه مبادله از یک سو و نظریه کنش متقابل نمادین از سوی دیگر است، نمی توانیم این فرض را بپذیریم که کاربران غیر ثابت از لحاظ ارتباط ضعیفی که با اینترنت دارند در جهت تغییر رفتار خود (در باره گرایش یا دوری از اعتیاد به مواد مخدر) تحت تاثیر فضای مجازی اینترنت قرار بگیرند.از نگاه ناظر خارجی، کاربر ثابت اینترنت کسی است که ساعاتی در روز تمام امور روز مره خود را به حالت تعلیق در می آورد و با قرار گرفتن در پشت صحنه مانیتور به سر گرمی با این دستگاه مشغول است و برای حفظ چنین سرگرمی تا آستانه اعتیاد به اینترنت که مستلزم پذیرفتن ریسک از دست دادن همه امور مهم زندگی روزمره است پیش می برد.

اما از نگاه خود کاربر، وقتی وی در پشت صحفه مانیتور می نشیند و آنلاین می‌شود با تمامی قوا و ابعاد ذهنی، روحی، عاطفیش (به جز بعد جسمانی) با اضطرار وارد دنیای گسترده و بدون مرزی می شود که با ورود به گروه های همسانی که در انتظار وی هستند قرار می گیرد و با آنها به کنش متقابل می پردازد. گذشته از این اشاره کوتاه باید گفت که بررسی ها و ایجاد درمانگرهای ترک اعتیاد نشان می دهد که وابستگی به اینترنت مانند مواد مخدر مضر و خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha