پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۷
سلامت نیوز :  خبر تشکیل دپارتمان حقوق کودک  امید تازه به فعالان و مدافعان حقوق کودک داد.واقعیت مساله این است جامعه از کودک آزاری رنج می‌برد و گاهی شاهد کودک آزاری هستیم. کودکان ما با مسائل و مشکلاتی مواجهند که هر کدام از اینها در زمره مصادیق خشونت علیه کودکان است‌. پدیده شوم «کودک آزاری»  برای تمامی انسان‌ها تاسف‌بار، فاجعه آمیز و دلخراش است و هیچ انسان با وجدان و سالمی نمی‌تواند شاهد آزار معصوم‌ترین مخلوقات خداوند باشد. کودک‌آزاری به سلامت جسمی و روانی کودک آسیب شدیدی می‌رساند و این در حالی است که کودکان گرانبهاترین ذخیره و سرمایه‌های یک کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ کودک آزاری ریشه در عوامل مختلف از جمله ناآگاهی والدین، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، اعتیاد و بیماری‌های روانی، مشکلات خانوادگی  و ضعف قوانین و عدم کار آکادمیک در حوزه کودکان و... دارد. برای مبارزه با این پدیده که مانند دیگر آسیب‌های اجتماعی تک عاملی نیست باید برنامه‌های پیشگیرانه اصولی تر و دقیق تر  لحاظ شود. از یک سو در اکثر کشورها برای کودکان حقوق ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر حدود ۱۳ماده از ۵۴ ماده کنوانسیون حقوق کودک به‌صورت مستقیم به وظایف و مسئولیت‌های دولت‌ها در قبال کودکان پرداخته است، همچنین در ۳۰ ماده دیگر هر چند مستقیما به نقش والدین و دیگر نهادها پرداخته شده ولی در واقع این ماده‌ها هم تاکیدی بوده است برنقش دولت‌ها در ایجاد شرایط مطلوب برای نهادهای مختلف به منظور مراقبت و پرورش مناسب کودکان  که تاسیس این دپارتمان می‌تواند موثر در حل اندک این پدیده  باشد.

واقعیت مساله این است که دولت‌ها موظف به فراهم آوردن فرصت‌های برابر برای کودکان و رفع تمامی اشکال وانواع تبعیض درمورد آنها و ایجاد شرایط و بستر مناسب برای پرورش و تفریح کودکان هستند.ما مجبور هستیم این حقیقت را بپذیریم که هنوز در سر چهارراه‌ها شهر هایمان کودکان مشغول گلفروشی هستند، هنوز تنبیه کودکان وجود دارد و به  علت عدم توزیع عادلانه ثروت و مشکلات اقتصادی و فقر ناشی از آن و ازدست دادن سرپرست خانواده کودکان مجبور می‌شوند به خاطر امرار معاش خود و خانواده‌شان روانه بازارکار شوند و متاسفانه ممکن است دراین بازارهای کاردچاربی عدالتی و انواع سوء استفاده‌های جسمی و اقتصادی قرار گیرند ،بنابراین برای مبارزه درست و عالمانه با کودک آزاری و حمایت و ترویج و نشر حقوق کودک که توجه خردمندانه تر در جهت بهبود کیفیت زندگی کودکان و ترجمان گام‌های استوارتر و پرشتاب تر در راه نیل به توسعه پایدار است، تشکیل چنین نهادهای علمی مختص کودکان مفید فایده است. واقعیت مساله این است برای تامین منافع کودکان و رفع موانعی که رشد آنان را دچار اختلال می‌کند ومبارزه با انواع کودک آزاری ضرورت دارد تا مسئولان و برنامه‌ریزان کشور نسبت به رشد‌، نشر و گسترش حقوق کودک و اعتلای آن گام‌های اساسی بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha