پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۱
کد خبر: 67327
سلامت نیوز : سرما و یخ‌زدگی آسیبی است كه در تمام دنیا بروز می‌كند. به مجردی كه توده‌ای از هوای سرد به كشورمان می‌رسد شاهد مراجعه بیمارانی در شهرهایی هستیم كه عمدتا بویی از زمستان ندارند. از طرفی افرادی هستند كه تنها برای تفریح و بدون داشتن امكانات لازم پا به مناطق سردسیر و برفی می‌گذارند؛ جایی كه سرما در كنار رطوبت اثر خود را در پوست و استخوان می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بخش دیگری از مصدومان سرمازدگی افرادی هستند كه در این روزهای سرد و برفی سرپناهی ندارند.

زمانی كه بخش انتهایی اندام‌ها در معرض سرما قرار می‌گیرد به دلیل خون‌رسانی كمتر، دچار علائم و آسیب‌هایی می‌شود كه به‌نام سرمازدگی شناخته می‌شود. سرمازدگی عمدتا بخش‌هایی از بدن را كه خون‌رسانی ضعیف‌تری دارند، درگیر می‌كند. هر چه پوست مرطوب‌تر، سرعت باد و كمبود آب بیشتر باشد، خطر سرمازدگی افزایش می‌یابد.

اغلب ما زمانی كه در معرض سرما قرار گرفته‌ایم تجربه قرمز شدن گوش‌ها و بینی را داشته‌ایم. با اندكی گرم‌كردن این علائم از بین می‌رود، اما زمانی كه با كفش نامناسب در معرض سرما قرار بگیرید و آب به داخل كفش نفوذ كند و امكان خشك‌كردن پا وجود نداشته باشد شرایط برای یخ‌زدگی مهیا می‌شود.

سرمازدگی می‌تواند از قرمزی، ورم، كبودی تا بی‌حسی و ناتوانایی حركت اندام یخ‌زده متغیر باشد. زمانی كه سرمازدگی به سمت یخ‌زدگی عضو پیش می‌رود، سیاه‌شدن اندام بروز می‌كند.

اقدامات اولیه در برخورد با سرمازدگی چیست؟

در زمان بروز علائم باید اندام را به سرعت خشك كرد. درآوردن كفش مرطوب و خشك‌كردن عضو به آرامی با پارچه‌ای خشك مفید است. اگر گاز استریل یا پارچه‌ای تمیز در اختیار دارید بخش سرمازده را بپوشانید.

انگشتان آسیب‌دیده را از هم جدا كنید. رطوبت بین انگشتان به این روش از بین می‌رود ضمن این كه حركت هوا باعث جلوگیری از افزایش سرمازدگی در فضای بین انگشتان می‌شود.

اگر می‌توان مصدوم را از محل خارج كرد نیازی به گرم‌كردن عضو حادثه دیده نیست. اگر اندام یخ‌زده به دنبال گرم‌كردن دچار یخ‌زدگی مجدد بشود، آسیب بیشتری به آن وارد می‌شود، اما زمانی كه خروج مصدوم از محل مقدور نیست می‌توان از آب 40 تا 42 درجه سانتی‌گراد برای گرم‌كردن سریع عضو استفاده كرد.

بالا نگه داشتن اندام از تورم بیشتر جلوگیری می‌كند. همین اقدام با كاهش تورم از درد نیز می‌كاهد. اگر درد شدید است و به بالا نگه‌داشتن و گرم‌كردن پاسخ نمی‌دهد، می‌توان از مسكن‌هایی مثل بروفن استفاده كرد.

در سرمازدگی چه نباید كرد؟

ـ هرگز عضو یخ زده را ماساژ ندهید.

ـ تاول‌ها نباید دستكاری شود. پارگی تاول‌ها خطر عفونت را افزایش می‌دهد. تنها اقدام لازم پانسمان تاول‌هاست.

ـ بیمار نباید سیگار بكشد. سیگار باعث انقباض عروقی می‌شود كه همین باعث كاهش بیشتر خون‌رسانی به بخش یخ‌زده می‌شود. پس تصور نادرست گرم‌شدن فرد با كشیدن سیگار را از ذهن خود خارج كنید.

پس از اقدامات اولیه به یاد داشته باشید كه تمام بیماران نیازمند انتقال به اورژانس هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha