پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۷
کد خبر: 67336

مادر برای ایجاد یك رابطه خوب و مستحكم با پسرش، باید به مسأله تربیت او بیندیشد، تربیت به معنای سازندگی و پرورش شخصیت است.

دوستی مادر و پسر
سلامت نیوز :  قطعا یكی از بهترین و شگفت‌انگیزترین روابطی كه در این دنیا وجود دارد، رابطه میان مادر و پسر است. مادر برای ایجاد یك رابطه خوب و مستحكم با پسرش، باید به مسأله تربیت او بیندیشد، تربیت به معنای سازندگی و پرورش شخصیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ او باید در نظر بگیرد كه چگونه انسانی را می‌خواهد پرورش دهد و فرزند خویش را بخوبی بشناسد، از ویژگی‌های جسمی و روحی او آگاه باشد، برنامه داشته باشد، یعنی بداند برای تربیت و پرورش شخصیت فرزندش چه اوضاع و شرایطی لازم است و همه آنها را فراهم سازد و ​ دقیق به​كار گیرد. مادر نقش بسیار مهمی در تربیت پسر دارد.

او باید پسرش را خوش اخلاق، مهربان، انساندوست، با هدف، شریف، آگاه، شجاع، علاقه‌مند به كار، وظیفه شناس، سالم و موفق تربیت كند. پسر جهت آماده‌شدن برای زندگی، هم به پدر احتیاج دارد هم به مادر. پدر برای پسرش الگوی مرد است​ و مادر نماد عشق و محبت و نیز الگوی یك زن است. او با رفتار و گفتار مادرش زن‌ها را می‌شناسد و برای آینده خود تصمیم می‌گیرد. بنابراین بر پدر و مادرهای آگاه لازم است كه اگر در رفتار و گفتارشان مشكلی است آن را بر طرف سازند.

راهكارهای مهم و كاربردی

محبت‌كردن : یك راه ساده برای برقراری یك رابطه خوب و مستحكم این است كه،همیشه به پسرتان محبت كنید. او به محبت شما نیاز دارد، البته محبتی كه در رفتار و گفتار شما دیده و احساس شود. پسری كه به قدر كافی از عشق و محبت مادر برخوردار است، اغلب فردی شجاع، قوی، مستقل و موفق می‌شود.

به این ترتیب چنین پسری می‌تواند در آینده مرد یك زندگی موفق، سالم و با نشاط باشد. اما پسری كه بیش از حد تعادل از عشق و محبت مادر برخوردار است، غالبا فردی وابسته، ضعیف، حساس و ناسازگار می‌شود. به این ترتیب چنین پسری نمی‌تواند در آینده مرد یك زندگی موفق، سالم و با نشاط باشد.

كنارش باشید : میشه كنارش باشید و برایش وقت بگذارید، اما او را به خودتان وابسته نكنید، زیرا پسر بچه‌ها مادرشان را از هر كس و هر چیزی در این دنیا بیشتر دوست دارند، در حقیقت عاشق مادرشان هستند و همچنین نیاز دارند كه همیشه صدای مادرشان را بشنوند و او را دور و بر خودشان ببینند. پسری كه بیش از حد به مادرش وابسته است، فردی بی‌اراده، ضعیف و وابسته خواهد شد. پسری هم كه هیچ گونه علاقه و وابستگی به مادرش ندارد، غالبا فردی پرخاشگر و تند خو بار خواهد آمد. بنابراین سعی كنید او را فردی مستقل و اجتماعی بار بیاورید و از او یك مرد و یك انسان كامل بسازید تا بتواند در آینده از پس مشكلات ریز و درشت زندگی بر بیاید و كمتر گرفتار مشكلات رفتاری شود.

سعی كنید پسرتان را خوب بشناسید: برای ایجاد یك ارتباط خوب و پابرجا باید پسرتان را خوب بشناسید و از ویژگی‌های روحی و جسمی‌اش آگاه باشید، عواطف و احساسات او را درك كنید و به شخصیت‌ وی احترام بگذارید. پسری كه مادرش او را بخوبی درك می‌كند و رابطه خوبی با او دارد، اغلب با دیگران بویژه همسالان خود بهتر رفتار می‌كند. بنابراین مادرانی كه برای شخصیت پسرشان ارزش و احترام قائلند و احساسات و عواطف او را بدرستی درك می‌كنند، در حقیقت به پسرشان آموزش می‌دهند تا به شخصیت، افكار، عواطف و احساسات دیگران احترام بگذارد و آنها را درك كند.

تاثیر محیط خانواده: پسری كه در محیطی آرام زندگی می‌كند و در كانون گرم خانواده دور یك میز می‌نشیند و غذا می‌خورد، غالبا به لحاظ سلامت روحی و روانی دچار مشكل نمی‌شود و كمتر درگیر اضطراب و نگرانی، افسردگی و ... می‌شود و می‌تواند با شما و دیگران ارتباط خوبی بر قرار كند. بنابراین سعی كنید محیط خانه آرام باشد نه میدان جنگ، زیرا این گونه بهتر می‌توانید با پسر دلبندتان ارتباط دوستانه‌ای بر قرار كنید. پس محیط خانه را آرام و امن نگه دارید تا او هم احساس آرامش كند و درگیر رفتارهای خشن و مخاطره‌آمیز نشود.

صحبت‌كردن : گاهی اوقات داخل اتاقش بشوید، در كنارش بنشینید و با او درباره اهداف، آرزوها و برنامه‌هایی كه در آینده دارد صحبت كنید. حتی درباره معنویت، اخلاقیات​ و ارزش‌ها با هم صحبت كنید اما جر و بحث نكنید و به عقاید یكدیگر احترام بگذارید. دوستانش را بشناسید زیرا آنها تاثیر زیادی بر او می‌گذارند. برایش وقت بگذارید، هم پای او راه بروید، گاهی كنار رودخانه‌ای بنشینید و به صدای آب گوش بدهید. حتی برنامه ریزی كنید و با هم به تئاتر بروید و درباره موضوع و شخصیت‌هایی كه در آن بازی كرده بودند، صحبت كنید. همیشه با او حرف بزنید و متوجه شوید​ به چه می‌اندیشد و چه برنامه‌هایی برای آینده دارد. از پدرش بخواهید تا درباره روابط جنسی و عوارض مواد مخدر و سیگار با پسرش صحبت كند.

تشویق و تحسین‌كردن : هدفمند زندگی‌كردن را به پسرتان بیاموزید و این كه در زندگی چه برنامه و هدفی را باید دنبال كند. او را برای رسیدن به هدفش تشویق​،ترغیب و حمایت كنید تا هم در كار و هم در روابط فردی و اجتماعی به موفقیت برسد. این نكته حائز اهمیت است كه باید از او توقع داشته باشید، یعنی به او بگویید كه انتظار دارید موفق بشود. به این ترتیب انتظارهای شما او را مجبور می‌كند تا برای كسب موفقیت بیشتر تلاش كند. هرگز فراموش نكنید كه پسرهایی در آینده موفق می‌شوند كه مادری بسیار صبور و قوی داشته باشند، مادری كه سرچشمه قدرت و تشویق است، نه انتقاد و سرزنش. شما با انتقاد و سرزنش‌كردن فقط اعتماد به نفس او را پایین می‌آورید. بنابراین مشوق او باشید و فرصت‌های رشد و شكوفایی را برای او مهیا كنید.

احترام گذاشتن: اگر پسرتان بیش از حد غر می‌زند، عصبانی و خشمگین می‌شود و نسبت به پرسش‌های شما پاسخ‌های غیر منطقی و غیر معقولی می‌دهد یا با گستاخی رفتار می‌كند، باید به او بگویید، وقتی در كنار شماست، مراقب رفتار و گفتارش باشد. هرگز اجازه ندهید به شما یا پدرش بی احترامی بكند. چرا كه دیگر بزرگ شده و باید مهارت‌های خوب ارتباط بر قرار‌كردن با دیگران بویژه افراد خانواده را یاد بگیرد و همیشه به شما احترام بگذارد، زیرا در غیر این صورت در ارتباط دوستانه میان شما خدشه وارد می‌شود. همچنین مراقب باشید علاوه بر شما به زنان دیگر هم احترام بگذارد.

چند نكته طلایی

ـ همیشه​ به همسرتان در حضور پسرتان احترام بگذارید، زیرا پدرها قهرمان زندگی پسرها هستند.

ـ همیشه​ محیط خانه را مكانی امن و آرام قرار بدهید.

ـ همیشه به پسرتان اظهار محبت كنید، اما نه بیش از حد تعادل.

ـ همیشه در كنارش باشید و برایش وقت بگذارید، اما او را به خودتان وابسته نكنید.

ـ همیشه​ مشوق او باشید و كمتر از او انتقاد كنید.

ـ همیشه به او بگویید كه دوستش دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha