پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۱
سلامت نیوز : در حالی كه بیش از یك سال از تصویب آیین نامه آموزش و پرورش تلفیقی – فراگیر كودكان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شورای عالی آموزش و پرورش می‌گذرد اما همچنان حضور دانش‌آموزان و كودكان معلول در مدارس و مراكز آموزشی عادی با مشكل مواجه است. روز گذشته، یحیی سخنگویی، معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی كشور در حالی از ممانعت مهدهای كودك برای حضور كودكان معلول خبر داد كه این آیین نامه در دی‌ماه سال 90 و در جلسه 854 شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده و مصوبات این شورا در حكم قانون و لازم‌الاجرا تلقی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ با این حال سخنگویی روز گذشته در نخستین جشنواره «حمایت طلبی و پیشگیری از ضایعات نخاعی» ضمن اشاره به اجرا نشدن این مصوبه كه باید از مهر ماه امسال در تمام مراكز آموزش فراگیر كشور اجرا می‌شده، در پاسخ به انتقاد مسوولان وزارت بهداشت نسبت به اهمال سازمان بهزیستی كشور درباره اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان كه در سال 84 مصوب شده به كوتاهی سایر دستگاه‌های مسوول برای اجرای مفاد این قانون اشاره كرد و آنان را این‌طور مخاطب پرسش‌های خود قرار داد: «در كشوری كه حادثه‌خیز و آسیب‌خیز است، آیا نباید وزارت رفاه بابت معلولان ضایعه نخاعی غرامت پرداخت كند؟ آیا نباید بابت جاده‌های ناامن و هزینه‌های هنگفتی كه به سازمان بهزیستی تحمیل می‌كند، غرامت بپردازد؟ آیا صنایع خودروسازی نباید بابت این همه ماشین‌های پرسرعت غرامت بپردازند؟

چطور وزارت بهداشت بابت یك كارخانه «پفك» كه سلامت مردم را تهدید می‌كند، غرامت می‌گیرد، اما این دستگاه‌ها هیچ كدام نباید غرامتی بپردازند؟»پاسخ‌های سخنگویی پس از آن ابراز شد كه فاطمه رخشانی، مدیركل دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت در همین جشنواره حضور یافت و با انتقاد از عمل نشدن به قانون جامع معلولان از سال 84 تاكنون، سازمان بهزیستی كشور را در پیگیری نكردن این اتفاق مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به اینكه امكان حضور در این جشنواره برای یك معلول با ویلچر فراهم نیست، گفت: «معلولان و از جمله معلولان ضایعه نخاعی، انسان‌های پرامیدی هستند، اما نمی‌توانند از موانع موجود عبور كنند. لازم است به ما معلولان اطمینان شود. به ما امید دهند و ما را حمایت كنند و سلطان نصیر ما باشند.

نابینایان و ناشنوایان زندگی‌شان از ما معلولان ضایعه نخاعی سخت‌تر است. سال‌هاست در محیطی دانشگاهی فعال هستم، اما دانشجویان سطح بالا هم به ما اطمینان نمی‌كنند. در سطح عمومی جامعه نیز ما معلولان به‌شدت مشكل داریم. چه كسی باید این مشكلات فرهنگی را حل كند. ما معلولان كارهای بسیاری می‌توانیم انجام دهیم، مگر آنكه شما مسوولان نگذارید.»سخنگویی در بخش دیگری از پاسخ به انتقاد مدیركل دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: «در گذشته جایگاه معلولان ما كجا بود؟ 30 سال پیش معلولان كشور كجا حضور داشتند؟ در گذشته معلولان در كنج خانه‌ها می‌ماندند تا همسایه‌ها هم از حضور آنها مطلع نباشند.»

وی درباره آخرین وضعیت قانون جامع حمایت از حقوق معلولان كه اجرا نشدن آن توسط مسوول وزارت بهداشت زیر سوال رفته بود، گفت: «پاشنه آشیل اجرای این قانون، ماده 16 آن است كه تمام مواد قانون را به اعتبارات منوط می‌كند.

این ماده قانونی سبب شده تا اجرای اكثر مواد این قانون، ناتمام بماند. با این حال حدود یك سال است كه در سازمان بهزیستی با كمك انجمن‌های غیردولتی توانستیم قانون جامع را بازنگری كنیم. اگر این قانون در مجلس به تصویب برسد، 80 درصد مشكلات معلولان رفع می‌شود. تحصیل رایگان، بیمه رایگان، تجهیزات رایگان و... از جمله موارد در نظر گرفته شده در بازنگری این قانون است.»

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور در بخش دیگری از سخنان خود روی صحبت را به سوی وزارت بهداشت به عنوان متولی بهداشت و درمان كشور هدایت كرد وقتی لزوم راه‌اندازی بیمارستان‌های تخصصی برای معلولان ضایعات نخاعی را مورد تاكید قرار داد و گفت: «در كشورهای پیشرفته تعداد قابل توجهی بیمارستان تخصصی برای ضایعات نخاعی راه‌اندازی شده، اما در كشور ما وزارت بهداشت در این زمینه هیچ فعالیتی نداشته و با وجود هشت سال جنگ تحمیلی و جانبازان ضایعات نخاعی در كشور، هیچ كدام از مسوولان به فكر راه‌اندازی بیمارستان ضایعه نخاعی نبوده‌اند و صرفا به آسایشگاه جانبازان روی آوردیم كه به این ترتیب هم، معلول را از جامعه جدا كرده‌ایم و به معلولان با این اقدام لطمه زده‌ایم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha