پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 67341
سلامت نیوز : حساب و كتاب‌های «محمدحسین طریقت» سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نشان می‌دهد كه سال قبل 40هزار میلیارد تومان در بخش دارو و درمان در كشور هزینه شد كه 25 هزار میلیارد تومان آن را مردم پرداخت كردند و همین مسئله او را به این نتیجه رسانده است كه مردم دیگر توان پرداخت هزینه‌های پزشكی را ندارند. البته با توجه به اینكه سال گذشته گرانی ارز روی قیمت‌ها تاثیر نداشت، قطعا مردم در سال‌جاری رقم بسیار بیشتری از آنچه در سال گذشته بابت دارو و درمان خود داده‌اند، پرداخت كرده‌اند. این درحالی است كه به گفته «دكترقربانی» عضوكمیسیون بهداشت و درمان مجلس هنوز هم خبری از ارزهای دارویی نیست.

باز هم پزشك خانواده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ پزشك خانواده در تهران به گفته محمدحسین قربانی عضو كمیسیون بهداشت مجلس متوقف شد اما وزارت بهداشت كلید شروع طرح را در قزوین زد. سرپرست وزارت بهداشت هم در قزوین حداقل حقوق پزشكان خانواده را 9 میلیون تومان اعلام كرد. در ابتدای شروع طرح پزشك خانواده در تهران هم حقوقی بین 4 تا 9 میلیون را برای پزشكان شركت‌كننده در طرح پزشك خانواده وعده داده بودند كه البته اجرایی نشد و اعتراض بخشی از پزشكان شركت‌كننده در طرح را برانگیخت. با این وجود طریقت یك حقیقت كاملا محرز و مشهود را می‌گوید: «مردم دیگر توان پرداخت هزینه‌های سلامت را ندارند.»

شفاف‌سازی دارویی

البته طریقت می‌گوید كه ارز دارویی اختصاص داده شده اما مجلسی‌ها می‌گویند كه هرچه می‌گردند نشانه‌ای از اختصاص ارز در بازار دارو نمی‌بینند. بنابراین قربانی از سرپرست وزارت بهداشت می‌خواهد كه اگر دارویی اختصاص یافته است، شفا‌ف‌سازی كند: «ما كه ندیدیم دولت ارزدارو رابه وزارت بهداشت داده باشد ازهمین رو سرپرست این وزارت‌خانه كه ازتامین اعتبار ارز دارو سخن می‌گوید باید دراین رابطه شفاف توضیح دهد كه ارز دارو چقدر، چگونه و از كجا اختصاص پیداكرده است.» قربانی می‌گوید: «وقتی سرپرست وزارت بهداشت از تامین ارز دارویی خبر می‌دهد باید نمود و اثراتش را در بازار ببینیم درحالی كه اصلا اینطور نیست.» او در نهایت می‌گوید: «باید ارز دارو اختصاص پیدا كند تا داروهای مورد نیاز بیماران خاص وارد شود.»

قربانی همچنین به وعده جدید طریقت مبنی بر قطع نیاز مردم به بیمارستان‌های خصوصی با دیده تردید می‌نگرد و می‌گوید: «آقای وزیر حرف‌های زیبا و تاریخی می‌زنند همانند آنكه درابتدای ورودشان به وزارت بهداشت گفتند در 6 ماه كه سهل است در 6 دقیقه كارهای بزرگی انجام می‌دهم و من فكر می‌كنم وعده‌هایشان هم از آن كارهای بزرگ ایشان است.» او قطع نیاز مردم به بیمارستان‌های خصوصی را كاری غیرممكن می‌داند و می‌گوید: «سوال اینجاست كه آقای وزیر چگونه و با چه ترفندی می‌خواهند این كار را انجام دهند در شرایطی كه بیشتر درمان مردم بردوش بخش خصوصی است.» قربانی می‌گوید: «ایشان باید درمورد طرحی كه قرار است معجزه كند، توضیح بدهند. البته برخی از وزرا هم گاهی معجزه می‌كنند.» قربانی با اشاره به اینكه از زمان آقای طریقت ما كار خاصی از ایشان ندیدیم، می‌گوید: «البته برنامه پزشك خانواده كه مورد تاكید رئیس‌جمهور بود در حال حاضر مغفول مانده و اجرای آن در تهران متوقف شده است.»

حقوق پزشكان طرح خانواده

چگونگی پرداخت حقوق پزشكان خانواده یكی از اصلی‌ترین موانع تحقق طرحی است كه قرار است كشتی نظام سلامت را به ساحل سلامت برساند. اما عدم همكاری بیمه‌ها كه خود بدهكار بیمارستان‌ها و مراكز درمانی بسیار زیادی هستند باعث شد تا صدای توقف طرح در استان‌های محل پایش به رسانه‌ها برسد و برخی از نمایندگان برای چندمین بار اعلام كردند كه شروع طرح از ابتدا اشتباه بود. اما شروع طرح در قزوین بازهم با عدد 9 میلیون همراه بود و هم طریقت و هم محمد شریعتی رئیس ستاد اجرایی برنامه كشوری پزشك خانواده و نظام ارجاع این وعده را به پزشكان طرح می‌دهند. به گفته شریعتی درآمد پزشكان عمومی حاضر در این طرح به 9میلیون تومان خواهد رسید. او می‌گوید: «در حال حاضر اعتبار هزینه شده توسط سازمان‌های بیمه گر برای هر فرد 11 هزار و 820 تومان است و این در حالی است كه قسمت اعظمی از این منابع در بیرون استان‌ها هزینه می‌شود و نظام ارجاع جلوی بیرون رفتن منابع از استان را نخواهد گرفت.»

به گفته شریعتی در طرح جدید پزشك خانواده 45 درصد از كل پول بیمه‌ها معادل 5320 تومان كه بابت سلامت افراد هزینه می‌شود باید به سطح یك تخصیص یابد تا هم درآمد پزشك تامین و هم هزینه‌های جانبی مانند دارو و آزمایشگاه تامین شود. بنابراین آنطور كه شریعتی می‌گوید: «از 5320 تومانی كه در این طرح به پزشك خانواده تعلق می‌گیرد مبلغ 3000 تومان متعلق به پزشك خانواده است كه با حساب ساده می‌توان گفت كه با اجرای دقیق این طرح، درآمد پزشكان عمومی حاضر در این طرح به 9 میلیون تومان خواهد رسید.» همچنین به گفته وی، 55درصد از مبلغ 11 هزار و 820 تومان بابت خدمات سرپایی سطح2 و 3 در اختیار مراكز هزینه‌ای این سطوح قرار خواهد گرفت تا خدمات مطلوب به بیمار ارائه شود.

اعتبار سرانه درمان برای پزشك خانواده

طریقت هم در نسخه جدید طرح پزشك خانواده توجه عموم را به اعتبار سرانه درمان هر ایرانی جلب می‌كند كه قرار است در اختیار پزشك خانواده قرار گیرد. سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می‌گوید: در نسخه جدید طرح پزشك خانواده اعتبار سرانه درمان هر ایرانی در اختیار پزشك خانواده قرار می‌گیرد و براساس یك خط‌كش علمی به افراد تحت پوشش ارائه می‌شود. او همین نكته را تفاوت اجرای طرح در قزوین با سایر شهرهای دیگر می‌داند و می‌گوید: «: تفاوت طرح پزشك خانواده در قزوین با سایر استان‌ها در رعایت این طرح بر مبنای سرانه است كه براساس خط‌كش‌های علمی اجرا می‌شود.» به گفته او در این طرح پزشك صرفا حقوق بگیر و دریافت‌كننده مبلغ ثابت به تعداد بیماران نیست، بلكه اعتبار سطح اول یعنی ویزیت و مصرف دارو و پاراكلینیك در اختیار پزشك عمومی است و براساس خط‌كش‌های علمی سهم دارو و پاراكلینیك هزینه می‌شود. به گفته او در نسخه جدید طرح پزشك خانواده، بیمارها انتخاب یا حق تعویض پزشك را دارند و طرف پزشك نیز به‌لحاظ مالی بیمار نیست بلكه نظام تعیین‌كننده هزینه و نظام بیمه‌ای طرف مالی با پزشك است و بنابراین فرقی نمی‌كند كه بیمار یا مراجعه‌كننده ثروتمند یا از قشر ضعیف‌تر است.

البته او یك «شرط» را پیش می‌كشدكه پیش از این باعث توقف پزشك خانواده در تهران وعدم موفقیت در سایر استان‌ها شده است و آن چیزی نیست جز «اعتبار»: «شرط اول اجرای این طرح این است كه منابع مورد نیاز این سیستم را بر خلاف گذشته به موقع تامین كنیم.» به گفته طریقت در این طرح بدهی و مطالبات پزشكان برخلاف گذشته حین اجرای طرح به موقع پرداخت و تسویه می‌شود و بدهی‌های نظام بیمه‌ای و نظام بهداشت كه در واقع منابع آنها تجمیع شده در اختیار پزشك قرار می‌گیرد و اگر در آینده به لحاظ مدیریت و آموزشی پزشكان عمومی توانایی اداره تمام سطوح را پیدا كند اعتبارات سطح 2 و 3 نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد. او همچنین می‌گوید: «اجرای این طرح باعث می‌شود تا پزشكان عمومی یك یا دو سال بعد از اشتغال، اشرافیت خیلی خوبی پیدا كنند و رافع نیاز مردم باشند، چیزی كه امروز در كشور ما وجود ندارد.»

وزارت بهداشت اعتقاد دارد كه طرح پزشك خانواده در قزوین به‌دلیل كوچكی این استان انجام‌پذیر است اما همچنان بن‌بست بی‌پولی این طرح را در استان كوچكی چون قزوین تهدید می‌كند. از سوی دیگر كمیسیون بهداشت بهارستان طرح‌های طریقت را غیرقابل اجرا می‌داند. این درحالی است كه طرح‌های موجود قرار است با توجه به اقتصاد مقاومتی اجرا شود. در حال حاضر این سوال مطرح است كه آیا طرح پزشك خانواده در قزوین جان می‌گیرد یا بازهم بی‌اعتباری، آن را متوقف خواهد كرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha