سلامت نیوز : محمود جباروند صبح امروز در حاشیه انجام همزمان بیش از 600 عمل جراحی چشم در بیمارستان فارابی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این برای سومین سال پیاپی است که بیمارستان فارابی برای خدمت‌رسانی به هموطنانمان برای یک روز جراحی‌های همزمان چشم را انجام می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی اضافه کرد: در سال 89 با جراحی 300 بیمار در یک روز کار را آغاز کردیم و این رقم در سال 90 به 450 بیمار در یک روز رسید و امروز نیز تاکنون 680 بیمار برای جراحی چشم در بیمارستان بستری شده‌اند.

جباروند هدف از انجام این کار را پایش و افزایش توانمندی بیمارستان فارابی به عنوان قطب چشم پزشکی کشور عنوان کرد و افزود: باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های کمی و کیفی این بیمارستان علاوه بر رعایت خدمات کیفی خود را برای ارائه خدمات در مواقع بحران آماده کنیم.

رئیس بیمارستان فارابی تصریح کرد: برخی ممکن است جراحی 600 بیمار را در یک روز مانند کار «سری‌دوزی» تلقی کنند، در حالی که این طور نیست و جراحی‌ها توسط 30 نفر از اساتید فوق‌تخصص چشم‌پزشکی، 15 متخصص بیهوشی و 150 نفر از کادر پرستاری انجام می‌شود.

جباروند با تأکید بر اینکه سال گذشته با انجام بیش از 450 جراحی چشم هیچ عفونت بیمارستانی پس از جراحی نداشتیم گفت: فقط یک مورد عفونت اتفاق افتاد که در آمار دنیا بسیار نادر است.

این فوق‌تخصص چشم تصریح کرد: اکنون در کشورهای اروپایی و آمریکا برای استفاده از امکانات مراکز دولتی و درمان بیماری‌های چشم از 5 ماه تا یک سال در نوبت می‌مانند در حالی که روزانه و در حالت عادی 320 عمل جراحی چشم در بیمارستان فارابی انجام می‌شود به گونه‌ای که گاهی ما به دنبال مریض می‌گردیم.

به گفته جباروند اگر بتوان از امکانات ملی در راستای رفاه و خدمت به مردم استفاده کرد قطعاً تعرفه‌های درمانی در بخش خصوصی تعدیل می‌شود چرا که با افزایش کمیت و کیفیت در مراکز دولتی کسی به بخش خصوصی مراجعه نمی‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد تا با پیشبرد این برنامه و راه‌اندازی بیمارستان جدید فارابی در 4 سال آینده تعداد جراحی‌ها در یک روز به عدد هزار برسد.

جباروند در بخش دیگری از سخنان خود نحوه پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها را یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی بیمارستان‌های دولتی در ارائه خدمات درمانی عنوان کرد و گفت: اکنون 15 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلبکاریم و در عین حال قیمت تجهیزات پزشکی دو، سه برابر شده در حالی که تعرفه‌ها افزایش چندانی نداشته و پرداخت به موقع بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها در این راستا می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی گفت: اختلاف ما با سازمان‌های بیمه‌گر مثل اختلاف زن و شوهر است که حتی اگر بیمه‌ها طلب ما را هم ندهند تا آنجا که در توان ما باشد خدمات درمانی را به مردم ارائه می‌کنیم.

جباروند در مورد آمار جراحی‌های متفاوت چشم که امروز در این بیمارستان انجام می‌شود گفت: از 680 بیمار بستری شده در بیمارستان نزدیک به 400 نفر مبتلا به آب‌مروارید هستند که از روش بدون بخیه برای جراحی استفاده می‌شود. همچنین جراحی شبکیه، پلک، مجاری اشکی، عیوب انکساری و کار گذاشتن ایمپلنت‌های درمانی در بیماران مبتلا به قوز قرنیه از جمله آنهاست.

وی در پاسخ به اینکه آیا تا به حال کاری شبیه به این رکوردزنی در دنیا انجام شده یا نه اظهار داشت: شبیه به این جراحی در هندوستان آن هم در حد جراحی در کمپ‌ها و با کیفیت پایین‌تر برای 280 نفر در یک روز انجام شده است که با اعمال جراحی در بیمارستان فارابی قابل مقایسه نیست.

جباروند در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سطح علمی رزیدنت‌های حوزه چشم‌پزشکی گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارجی در دوره تحصیل و دستیاری خود اجازه جراحی ندارند و معمولاً تجربه عملی آنها زیاد نیست در حالی که دستیاران ما در ابتدا چندین عمل روی چشم حیوانات انجام می‌دهند و بعد وارد اتاق جراحی می‌شوند.

وی ادامه داد: دستیاران پله به پله و زیر نظر اساتید جلو می‌روند تا بیماری دچار آسیب نشود و در نهایت یک فارغ‌التحصیل فوق‌تخصص چشم حداقل 800 تا یک هزار عمل جراحی کاتاراکت انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha