سلامت نیوز : احمد شیبانی امروز در مراسم جشن تولید هورمون رشد یک شرکت دانمارکی توسط شرکت ایرانی اکسیر در هتل آزادی افزود: امروز بحث رونمایی دارو نیست چون هورمون رشد قبلاً توسط شرکتهای دیگری نیز در کشور بومی سازی و تولید شده است بلکه گرامیداشت تولید داروی مهمی است که واردات آن ارزبری زیادی داشت و البته خود من هم قبلاً با این شرکت همکاری داشته‌ام.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: یکی از سیاستهای وزارت بهداشت،در حوزه غذا و دارو،حمایت از تولید داخل و مدیریت واردات است و در همین مسیر شاهد رشد تولید داروهای hi-tech و بایوتکنولوژی در کشور بوده‌ایم.

وی افزود: اکنون با تولید 12 داروی بایو تکنولوژی در کشور رتبه سوم را در تولید این داروها در منطقه کشورهای شرق خاورمیانه (منطقه امرو) داریم و با وجود میزان کم صادرات دارویی ما، بیشترین میزان صادرات دارویی از ایران به همین گروه داروهای نوترکیب (بیونکنولوژی) به خصوص داروهای اینترفرون مربوط بوده است.

وی گفت: اوایل انقلاب فقط 25 درصد داروهای مصرفی مردم در داخل تولید می‌شد که عمدتاً داروهای بدون نسخه بود اما امروز 97 درصد داروهای مصرفی مردم در داخل تولید می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در حوزه مدیریت واردات دارو، داروهایی وارد کشور می‌شود که ضرورت واردات آنها وجود دارد و دارویی که امکان تولید آن در کشور باشد، حمایت دولت به سمت تولید داخلی آن داروست.

وی گفت: بسیاری از شرکتهای معتبر دارویی دنیا، در صورتی، داروهای برندشان در کشور دیگری تولید می‌کنند که از امکانات فیزیکی و توان آن کشور مطمئن باشند و تولید بسیاری از داروهای معتبر دنیا با برندهای خودشان توسط شرکتهای ایرانی به علت توان بالای شرکتهای ایرانی است.

شیبانی اضافه کرد:‌ مهمترین اصل در تولید دارو در کشور موثر بودن و سلامت داروی تولیدی است و بعد از آن مسائل اقتصادی و ارزآوری آن اهمیت دارد. دارویی که در این دو زمینه توجیه داشته باشد مجوز تولید در داخل کشور را می‌گیرد.

وی گفت:‌ وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای بررسی اثربخشی و ایمنی دارو سختگیری زیادی دارد به همین علت گرفتن مجوز تولید یک دارو گاهی بیش از 2سال طول می‌کشد و این مسئله به علت کندی کار نیست.

وی ادامه داد: در همین مسیر است که سازمان غذا و دارو طی سالهای اخیر وارد عرصه مدیریت علم و فناوری دارو هم شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: لازم است به شرکتهای خارجی تولید کننده دارو اعلام کنم که اگر سیاستهای مدیریت واردات داروی ایران را دنبال نکنند و به فکر تولید محصولاتشان در داخل ایران نباشند و در این زمینه پیش دستی نکنند، شرکتهای دیگری زودتر از آنها وارد این عرصه می‌شوند و اگر هر چه زودتر محصولاتشان در ایران تولید نشود بعد از مدت کوتاهی بازار ایران را از دست می‌دهند.‌‌

وی گفت: اگر شرکتهای خارجی برای تولید محصولاتشان در ایران وارد عمل نشوند، چه در زمینه داروهای ساخته شده و چه مواد اولیه دست توانمند دانشمندان ایرانی آن داروها را در داخل تولید خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha