پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 67354

سلامت نیوز :  رییس مرکز تحقیقات روماتولوژی با اشاره به اینکه بیماری «اسکلرودرمی» شایع نیست، اظهار کرد: اسکلرودرمی می‌تواند جزو معضلات علم روماتولوژی باشد که سیستم ایمنی بیمار را درگیر کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر جمشیدی که در نوزدهمین سمینار سالیانه مرکز تحقیقات روماتولوژی – اسکلرودرمی، گفت: بیماری اسکلرودرمی با مورد حمله قرار دادن سیستم ایمنی فرد، بخش‌های مختلف بدن مانند پوست، ریه و سیستم دستگاه گوارشی را درگیر می‌کند.

بیماری «اسکلرودرمی» (Scleroderma) یا «پوست سخت»، نوعی بیماری نادر و پیشرونده روماتیسمی است که طی آن پوست بیماران ضخیم، سفت و خشک شده و گاه در انتهاهای اندامها زخم ایجاد می‌شود. تجمع کلاژن وسایر فیبرها در این بیماری پوست صورت و اندامها، مفاصل دست و پا، ریه، کلیه و دستگاه گوارش به خصوص مری را گرفتار و فرد را ناتوان می‌کند.

محققان تا کنون علت تعریف شده و مشخصی برای این بیماری بیان نکرده‌اند، اما این بیماری ممکن است در بین افراد خانواده شایع شود و در اکثر موارد بدون هیچ سابقه شناخته شده در بین اعضای خانواده برای ابتلا به این بیماری بروز می‌کند.

اسکلرودرمی یک اختلال واگیردار یا سرطان‌زا نیست، اما به میزان قابل توجهی موجب کاهش اعتماد به نفس و ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزانه در فرد بیمار می‌شود.

دکتر فرهاد غریب‌دوست، دبیر این سمینار با اعتقاد به اینکه بیماری اسکلرودرمی از نظر ظاهری مانند جذام است، گفت: بیماران جذامی به هیچ عنوان درد نمی‌کشند و می‌توان اسکلرودرمی را جزو بیماری‌های صعب‌العلاج قرار داد.

وی با اشاره به انتشار کتاب "اسکلرودرمی"، اظهار کرد: حدود 60 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه، آخرین مطالب و بررسی‌ها در این زمینه را جمع‌آوری کردند و به عنوان کتاب ارائه دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha