پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 67355

سلامت نیوز : رییس سازمان غذا و دارو به پرسش‌های خبرنگاران پیرامون "برندبازی دارویی"، "چند نرخی شدن برخی داروها"، "کمبودهای دارویی"، "تجویز و مصرف منطقی دارو"، "افزایش قیمت دارو در شرایط کنونی" و "وضعیت دارو در شهرستان‌های کشور" پاسخ داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر احمد شیبانی در حاشیه برگزاری «جشن تولید داخلی قلم هورمون رشد نوردیتروپین نوردیلت» با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 95 درصد از داروهای وارداتی ما از طریق شرکت‌های معتبر اروپایی تامین و وارد کشور می‌شود، از اعمال سیاست‌های وزارت بهداشت در راستای گسترش تولیدات دارو در داخل کشور سخن به میان آورد.

راضی به «برندبازی دارویی» در کشور نیستیم

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که "علت وجود چند برند خارجی از یک دارو در بازار دارویی کشور و "برندبازی دارویی" برخی پزشکان چیست؟" عنوان کرد: یکی از مباحثی که در خصوص مدیریت واردات دارو مطرح است، این است که سعی می‌کنیم داروی تولید داخل‌ از نظر کمیت و کیفیت، پزشک و بیمار را راضی کند، اما در شرایطی ممکن است کمبودهای مقطعی پیش بیاید، همانند شرایط فعلی که در معرض اعمال تحریم‌ها قرار داریم که باعث می‌شود برای جلوگیری از آسیب‌ دیدن مردم از شرکت‌های فوریتی درخواست کنیم برخی اقلام دارویی را از شرکت‌های مختلفی وارد کنند تا مشکل کمبودها برطرف شود.

شیبانی اضافه کرد: وزارت بهداشت راضی به این امر نیست. سعی می‌کنیم وضعیت بازار دارویی کشور را کنترل کنیم تا دارو دستاویز سودجویی‌های اقتصادی نشود، چرا که ورود دارو از شرکت‌های مختلف بعضا باعث ایجاد چند نرخی شدن دارو می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر اینکه در خصوص دارو تنها مباحث اقتصادی مطرح نیست و کسانی که از آن استفاده می‌کنند، بیمار و نیازمند هستند، اظهار کرد: از همه جامعه پزشکی و تولیدکنندگان دارو نیز درخواست کرده‌ایم که مراقب کیفیت، اثربخشی و سلامت این کالای ضروری باشند.

تبلیغات تجاری دارو خوشایند نیست

وی ادامه داد: علاوه بر این در وزارت بهداشت نیز تلاش می‌کنیم تا با تدوین پروتکل‌های درمانی مشخص از تجویز بی‌رویه و غیر منطقی دارو جلوگیری کنیم. در هیچ شرایطی مایل به تبلیغات تجاری دارو نیستیم.

تامین ارز مرجع برای دارو ادامه دارد / وضعیت دارو خوب است

شیبانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر "روند تخصیص ارز مرجع به دارو" توضیح داد: در حال حاضر وضعیت دارو خوب است و علی‌رغم اینکه با شرایط سختی روبرو هستیم، همکاری‌ها با بانک مرکزی ادامه دارد و ارز لازم دارو تاکنون تامین شده است. به هر حال باید در نظر داشت وضعیت به گونه‌ای نیست که ارز مرجع به راحتی در دسترس باشد.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین درباره اینکه "چرا هنوز هم شاهد مراجعه بیماران شهرستانی به داروخانه‌های تهران برای دریافت برخی داروهای خاص و کمیاب هستیم؟" عنوان کرد: عقیده ما بر این است که همه داروخانه‌های کشور به خوبی به مردم خدمت می‌کنند و باید داروهای مورد نیاز را در دست داشته باشند، مگر در برخی موارد استثناء نظیر داروهای بیماران صعب‌العلاج که آن هم باید توسط دانشگاه علوم پزشکی هر استانی، در داروخانه‌های مشخص توزیع شود یا به طرق دیگری در دسترس بیمار قرار بگیرد. سیاست ما، جلوگیری از مراجعه بیماران شهرستانی به تهران است. وظیفه داریم آسایش مردم را فراهم کنیم.

قیمت دارو تغییری نکرده است

وی همچنین با بیان اینکه "قیمت دارو در حال حاضر افزایش نداشته و تغییری نکرده است"، در خصوص وجود داروهایی با نرخ متفاوت در بازار دارویی کشور، عنوان کرد: شاید شرایط تحریمی که در آن بسر می‌بریم و ایجاد نیاز کاذب دارویی، موجب این چند نرخی شدن دارویی شده باشد، اما به هر حال خواسته ما نیست و اگر هم چنین چیزی اتفاق افتاده باشد، باید نظارت را بیشتر کنیم. دارو کالایی نیست که به راحتی توسط سوداگران مورد سودجویی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha