سلامت نیوز : رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: ایران در تولید و بومی‌سازی محصولات «های‌تک» و «بایوتک» در رتبه سوم منطقه و دوازدهم جهان قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر احمد شیبانی در مراسم «جشن تولید داخلی قلم هورمون رشد نوردیتروپین نوردیلت» با بیان اینکه حمایت از تولید داخل و مدیریت واردات دارو از جمله سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه دارویی است، عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیاری در این راستا صورت پذیرفت، به گونه‌ای که در حال حاضر از نظر کمی، 97 درصد نیاز کشور به دارو را از طریق تولیدات داخلی تامین می‌کنیم و سه درصد واردات داریم.

وی با تاکید بر اینکه البته مدیریت واردات دارو به این معنا نیست که منعی برای واردات محصولات مفید ایجاد کنیم، گفت: بلکه باید از امکانات و توانمندی تولیدکنندگان داخلی استفاده کرده و داروها را تحت لیسانس در کشور به تولید برسانیم.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: طی چند سال اخیر نیز استقبال خوبی از این سیاست به عمل آمده است، امکانات نیز فراهم شده است. مسلما شرکت‌های خارجی و چند ملیتی به راحتی اجازه نمی‌دهند داروهای Patientشان به راحتی در کشوری تولید شود، مگر آنکه دانش و امکانات فیزیکی موجود را مشاهده کرده و از آن اطمینان حاصل کنند.

شیبانی با بیان اینکه اکنون در خصوص تولید و بومی‌سازی محصولات های‌تک و بایوتک در جایگاه سوم منطقه و دوازدهم جهان قرار داریم، اظهار کرد: به عنوان مثال تولید برخی داروهای بیماران ام اس، تالاسمی، هموفیلی و مانند آن که در ردیف داروهای خاص قرار می‌گیرند که علاوه بر ارزبری، در دسترس بودنشان نیز برای بیمار حائز اهمیت است توسط دانشمندان ما به تولید داخل رسیده‌اند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در خصوص بومی‌سازی دارو، انتظاراتی از تولیدکنندگان خود داریم، اظهار کرد: محصولی که تولید می‌شود بایستی موثر، ایمن و کارا باشد و بتواند بیمار و پزشک را مطمئن کند. در حال حاضر نیز داروهای موجود در بازار همین گونه هستند و امتحانشان را پس داده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر ایمنی و اثربخشی دارو، هر محصولی که بناست در داخل تولید شود، باید صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته باشد.

شیبانی در ادامه بر وظیفه وزارت بهداشت در خصوص مراقبت از سلامت مردم، تاکید کرد و گفت: زمانی به دارویی اجازه تولید و واردات داده می‌شود که تمام مراحل و ضوابط فنی و تخصصی را پشت سر گذاشته‌ است. همه به جامعه پزشکی و هم به بیماران این اطمینان را می‌دهیم که به عنوان امین آنها، تمام ضوابط و مقررات لازم را انجام داده و خواهیم داد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر وزارت بهداشت به حیطه مدیریت فناوری در زمینه دارو نیز ورود پیدا کرده است، گفت: اکنون وظیفه سازمان غذا و دارو، تنها نظارت، بازرسی و صدور مجوز تولید و واردات دارو نیست، بلکه سعی کرده است به مدیریت تکنولوژی دارویی نیز ورود پیدا کند. از این سیاست، اغلب شرکت‌های تولیدی و وارداتی نیز استقبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر امروز این شرکت‌ها با سیاست‌های وزارت بهداشت مبنی بر "گسترش تولید در داخل" همراه نشوند، شاید برخی بازارهای دارویی‌شان را در ایران از دست بدهند.

شیبانی با بیان اینکه هر چند با وجود رشد میزان صادرات دارو از کشور مواجه بودیم، اما این میزان آنگونه که انتظار داشته‌ایم، نبوده است، گفت: بخش قابل توجهی از میزان صادرات دارو از ایران، مربوط به داروهای بیولوژیکی نظیر اینترفرون‌هاست.

رییس سازمان غذا و دارو در پایان تاکید کرد: به خصوص در شرایط فعلی که در معرض اعمال تحریم‌ها قرار داریم، نیاز بیش از پیش به گسترش تولیدات داخل احساس می‌شود. این آمادگی را برای کمک به شرکت‌های تولیدی داریم، چرا که وظیفه ما در راستای سیاست‌های اعلامی، حمایت از تولید داخل و تسریع فرآیندهای مربوط به آن است.

آغاز تولید داخلی هورمون رشد مایع به شکل قلم برای اولین بار در ایران

در ادامه این مراسم «جشن آغاز تولید داخلی هورمون رشد مایع به شکل قلم» برگزار شد. این دارو که پیش از این به شکل "پودر" در کشور تولید شده بود، برای بیمارانی که دچار کمبود یا نقص هورمون رشد هستند و مشکلات متابولیکی دارند، کاربرد دارد و در حال حاضر تولید داخلی آن توسط شرکت داروسازی اکسیر، صرفه‌جویی ارزی زیادی را فراهم آورده است. با به تولید رسیدن این هورمون رشد، بیماران نیازمند مصرف این دارو می‌توانند آن را تا 45 درصد ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی‌اش تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha