هم اكنون روزانه هفت هزار و 500 تن زباله در تهران تولید می شود كه 75 تن از آن را زباله های بیمارستانی است كه گاه آمار این تحقیقات به تولید 450 تن در كل كشور می رسد و با وجود خطرات بهداشتی این زباله ها هنوز چاره ای برای جمع آوری و دفع آن ها اندیشیده نشده است.

مهدی محرری، رئیس انجمن پرستاران تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: زباله های بیمارستانی یكی از مشكلات اساسی جامعه است كه برای سلامت شهروندان و محیط زیست بسیار خطرناك بوده و نیاز به توجه مسئولان وزارت بهداشت و مسئولان شهرداری ها را دارد.
وی گفت: هم اكنون شهرداری تهران اقدام به جمع آوری زباله های بیمارستانی می نماید در حالی است كه دفع یا سوزاندن این نوع زباله در كنار دیگر زباله ها بسیار خطرناك است با توجه به اینكه تفكیك نشدن زباله های بیمارستانی از زباله های دیگر شهرداری تهران مجبور به دفن زباله های خطرناك با دیگر زباله ها است.
رئیس انجمن پرستاری تهران تاكید كرد: در میان زباله های بیمارستانی وسایل استفاده شده در اتاق عمل و جراحی ها وجود دارد كه به گفته ی كارشناسان انواع بیماری ها را انتقال می دهد: تیغ جراحی، سرنگ ها، آنژیوكت ها و وسایل پانسمانی از جمله این وسایل است كه همراه با دیگر زباله های عادی تولید شده در بیمارستان جمع آوری و دفع می شود در حالی كه با توجه به خطرات زباله های عفونی باید زباله ها در بیمارستان ها و مراكز درمانی تفكیك شود تا دفع  آن ها با هم صورت گیرد.
محرری افزود: نخستین جلسه كانون علمی پرستاران كنترل عفونت در دفتر انجمن پرستاری ایران برگزار شد كه در این جلسه تخصصی كردن پرستاری و آموزش مداوم در این رابطه از مهترین اهداف این جلسه بود.
وی تاكید كرد: انجمن پرستاری درصدد راه اندازی كانون علمی كنترل عفونت است كه تفكیك زباله از موضوعات مهمی است كه باید در بیمارستان ها اجرا شود و در این زمینه عنوان كرد كه 20 شهریور بیمارستان ها می توانند اعلام آمادگی برای خرید دستگاه امحاء زباله كنند و در این صورت 50 درصد از این هزینه را معاونت سلامت پرداخت می كند.
وی در خصوص دستور العمل تفكیك زباله با بیان اینكه تاكنون سه بار دستور العمل به بیمارستان ها فرستاده شده اما بعضی از بیمارستان ها از مفاد آن اظهار بی اطلاعی می كنند و تفكیك زباله به درستی انجام نمی شود گفت: اصلاحاتی در خصوص چك لیست های ارزیابی در دست اقدام است كه یكی در دست اقدام است كه یكی از مهمترین آن ها داشتن كارشناس بهداشت محیط در بیمارستان ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha