سلامت نیوز : احمد شیبانی امروز در حاشیه مراسم جشن تولید هورمون رشد در یک شرکت ایرانی در هتل آزادی در جمع خبرنگاران گفت: چون در شرایط سخت و محدودیتهایی هستیم، تولید داروهای خارجی در داخل کشور مزایای زیادی دارد و انتظار ما از تولید این داروها در داخل علاوه بر تأمین بازار ایران، ورود فناوریهای جدید به کشور و صرفه‌جویی ارزی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی در پاسخ به این پرسش که تولید هورمون رشد در کشور چقدر صرفه جویی ارزی دارد‌ گفت: رقمش الان در خاطرم نیست.

علت واردات دارو از اروپا،کیفیت آن است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: عمده داروهای وارداتی به کشور یعنی بالای 96 درصد آن از شرکتهای معتبر اروپایی وارد می‌شود و علت اینکه ما اکثر داروهای وارداتی را از اروپا وارد می‌کنیم این است که کیفیت و اثربخشی دارویی که بیماران ما استفاده می‌کنند، برایمان اهمیت زیادی دارد.

وی اضافه کرد: در سالهای اخیر در تولید داروهای با فناوری بالا(hi-tech)  به خصوص داروهای بایوتکنولوژی پیشرفتهای بزرگی داشته‌ایم و چون جزو معدود تولید کنننده‌های این داروها در دنیا هستیم، زمینه صادرات این داروها نیز فراهم است.

شیبانی تأکید کرد: سیاست وزارت بهداشت در حوزه دارو، حمایت از تولید در داخل و مدیریت واردات است و منظور از مدیریت واردات این است که با همکاری شرکتهای خارجی زمینه تولید داخل داروهای وارداتی را با استفاده از امکانات داخلی در کشور فراهم کنیم و این داروها با همان نام برند اصلی در داخل تولید شود.

داروی داخلی باید پزشک و بیماران را راضی کند

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پزشکان با تجویز داروهای گرانقیمت هزینه بیماران را زیاد می‌کنند، گفت:‌ تلاش ما این است که کیفیت داروهای تولید داخل به حدی باشد که هم پزشک را اقناع کند و هم بیمار را راضی نگه دارد و این وظیفه صنعت داروی کشور است که در این زمینه با مطالعات و کنترل دقیق عمل کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از یک دارو، انواع مختلف از کشورهای مختلف و با قیمتهای متفاوت در بازار وجود دارد اضافه کرد: ما در شرایطی هستیم که به هر حال محدودیتهایی وجود دارد و ممکن است گاهی کمبودهای دارویی به وجود بیاید، و خلاء ایجاد شود، به همین علت گاهی برخی شرکتهای فوریتی دارو، برخی اقلام دارویی را به صورت موقت وارد می‌کنند که خود ما هم راضی نیستیم.

شیبانی گفت: باید به گونه‌ای مدیریت و کنترل کنیم که دارو در دسترس مردم باشد و بازار دارو خدای نکرده به سمت سوداگری و تجارت نرود. درست است که دارو هم یک کالاست و مسائل اقتصادی دارد و درست است که کارخانه تولید دارو و عرضه کننده آن یک بنگاه اقتصادی است اما در حوزه دارو بحث سلامت مردم و اخلاق خاص آن هم باید رعایت شود.

وی تأکید کرد: دارو عرصه سوداگری نیست و من همیشه از تولید کنندگان و عرضه کنندگان دارو این درخواست را داشته و دارم که واقعاً سعی کنند از این کالای استراتژیک که نیاز سلامت بیماران نیازمند است برای تجارت استفاده نکنند زیرا این کالایی غیر قابل جایگزین برای سلامت بیماران است.

تدوین پروتکلهای درمانی برای منطقی کردن مصرف دارو

معان وزیر بهداشت ادامه داد: از جامعه پزشکی نیز درخواست و خواهش دارم که در این شرایط حساس که تهیه یک قلم دارو مراحل خاص خودش را دارد، همکاری کنند. وزارت بهداشت نیز در حال تهیه پروتکل‌های درمانی است تا هر دارویی بی جهت برای بیماران نوشته نشود و دارو بجا مصرف شود.

وی گفت:‌ اصلاً انتظار نداریم دارو به عنوان یک کالای تجاری در کشور و بین پزشکان تبلیغ شود و گروههایی در وزارت بهداشت تشکیل شده و مشغول تدوین پروتکلهای استاندارد درمانی هستند تا هم مصرف و هم تجویز دارو در کشور منطقی شود.

ارز دارو به راحتی در دسترس نیست ولی وضعمان خوب است

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی درباره میزان ارز اختصاص یافته برای دارو بدون آنکه به میزان رقم ارز اختصاص یافته اشاره کند،گفت:‌ الان وضع ارز دارو خوب است و با بانک همکاری خوبی وجود دارد اما بالاخره شرایط سختی است دیگر، ارزی که تا حالا لازم بوده تأمین شده و الان هم روند دادن ارز ادامه دارد. این کار هر روز ماست که برای تخصیص ارز با بانک (مرکزی) در ارتباط باشیم تا کارها جلو بیفتد و بتوانیم اوضاع را جمع و جور کنیم.

وی گفت: با این حال در شرایطی نیستیم که به راحتی ارز دارو در دسترس باشد اما با هماهنگی‌هایی که وجود دارد، کارها را جلو می‌بریم تا بتوانیم وظایفمان را در قبال مردم انجام دهیم.

خبر ندارم

شیبانی در پاسخ به این پرسش که چرا هنگام ورود بازرسان سازمان غذا و دارو به همراه مأموران نیروی انتظامی برای جمع آوری مکملهای بدنسازی در بازار مروی با در بسته مغازه‌ها مواجه شدید و آیا تبانی در این زمینه وجود دارد، توضیح داد: من از این موضوعی که گفتید هیچ اطلاعی ندارم .اطلاعات آن را ندارم اما معمولاً این طور مسائل در شورای تأمین استان پیگیری می شود و هماهنگی وجود دارد ولی در این مورد در جریان نیستم و باید بپرسم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که چرا برخی مردم مجبورند برای تهیه دارو از شهرستان به تهران بیایند نیز گفت: من خودم اعتقاد دارم که همه داروخانه‌های کشور که از وزارت بهداشت مجوز دارند باید همه داروهای مورد نیاز بیماران را داشته باشند مگر موارد بسیار استثنایی که داروی خاصی کم باشد و آن هم باید با مدیریت دانشگاههای علوم پزشکی در داروخانه‌های سطح شهرها توضیح شود.

اگر مردم برای دارو از شهرستان به تهران بیایند، کاری نکرده‌ایم

وی ادامه داد:‌ من هیچ تفاوتی بین داروخانه‌های سطح شهرها قائل نیستم و همه باید داروها را داشته باشند. هیچ کس نباید به خاطر یک دارو از شهرستان به تهران بیاید و اگر این موضوع صحت داشته باشد قابل پیگیری است و اگر موردی باشد حتماً پیگیری می‌کنم. اگر این طوری باشد این وظیفه ماست که کاری کنیم مردم راحت باشند. اگر این کار را نکنیم پس کاری برای مردم انجام نداده‌ایم.

نشنیده‌ام

رئیس سازمان غذا و دارو درباره شایعه قیمت 11 میلیون تومانی داروی بیماری ام اس گفت: نه فکر نمی‌کنم صحت داشته باشد من چنین چیزی نشنیده‌ام.

شیبانی در پاسخ به پرسشی درباره قیمتهای متفاوت یک دارو در داروخانه‌های مختلف نیز گفت: خواست ما این است که دارو نباید چند قیمتی باشد و دارو نباید در عرصه سوداگری بیفتد. ما هم در این برنامه نیستیم و اگر لازم باشد باید قیمتها را بیشتر کنترل کنیم و اگر با این قضیه مواجه باشیم بیشتر محدودیتها ممکن است به خاطر مسائل روانی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha