سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی با بیان اینکه از هر پنج مرد ایرانی، یک نفر مبتلا به واریکوسل است، گفت: از هر پنج مردی که مبتلا به واریکوسل می‌شوند، یک نفر نابارور خواهد بود.

دکتر محمدرضا نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه میزان آگاهی زنان در مسائل بهداشت باروری بسیار بیشتر از مردان است، اظهار کرد: علت این امر هم آن است که زنان بیشتر از رسانه‌های عمومی بهره می‌برند و گوش ‌شنواتری دارند و اطلاعات آنها در خصوص باروری، شانس باروری و عوامل مخل ایجاد ناباروری بیشتر از مردان است.

وی ادامه داد: از آنجا که ناباروری در میان زوج‌های جوان شایع است و 15 درصد آنها را گرفتار می‌کند، نقش زنان در هدایت خانواده، حرکت به سمت رفع مشکل و استفاده از روش‌های درمانی جدید بسیار مهمتر از مردان است.

این اورولوژیست با بیان اینکه مردان مسئول بروز نیمی از ناباروری‌ها هستند و درصد عمده‌ای از طلاق‌ها به علت ابتلا به ناباروری‌ها اتفاق می‌افتد، گفت:‌ شایع‌ترین علت بروز ناباروری در مردان «واریکوسل» یا واریس عروق بیضه است.

وی ادامه داد: البته در بسیاری از موارد هم‌ ممکن است نتوانیم ناباروری را علت‌یابی کنیم. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، برخی شغل‌ها و عوامل محیطی خطرزا چون گرمای زیاد و مانند آن نیز می‌توانند در بروز ناباروری در مردان نقش داشته باشند. به عنوان مثال در افرادی که صاحب مشاغلی نظیر آسفالت‌کاری و نانوایی بوده و مدام در معرض هوای گرم قرار دارند، خطر بروز آسیب به نطفه یا اسپرم وجود دارد و آسیب به نطفه نیز از نشانه‌های ناباروری در مردان است.

عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه از هر پنج مرد، یک نفر مبتلا به واریکوسل است، گفت: از هر پنج نفر که مبتلا به واریکوسل می‌شوند، یک نفر نابارور خواهد شد.

وی افزود: این بیماری قابل درمان است. واریکوسل می‌تواند حرکت نطفه را کند کند و در نهایت باعث ناباروری شود، البته واریکوسل در نیمی از موارد به کمک جراحی بهبود می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha