جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 67399
سلامت نیوز‌: یک متخصص ارتوپدی گفت: فعالیت سنگین، بلند کردن اجسام سنگین، نشستن طولانی‌ مدت در اتومبیل و انجام کارهای ناگهانی از جمله اعمالی است که می‌تواند فتق دیسک را ایجاد کند.

دکتر سعید طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در بین ستون مهره‌ها، بالشتک‌هایی وجود دارد که پوسته محکمی دارند و در میان آنها مغزی وجود دارد که حالت مایع دارد. در اثر فشار به این بالشتک‌ها، مایع میانی خارج شده و فتخ ‌دیسک کمر ایجاد می‌شود.

وی با بیان این که فتق ‌دیسک کمر بیماری افراد جوان محسوب می‌شود و افراد در دهه دوم و سوم زندگی به این بیماری دچار می‌شوند و در سنین بالاتر در ناحیه کمر، آرتروز مشاهده می‌شود، افزود: خوشبختانه فتق دیسک کمر شیوع پایینی دارد و بسیاری از مردم کمر درد را با فتق دیسک اشتباه می گیرند.

طباطبایی با بیان این‌ که 75 تا 85 درصد افراد به کمر درد مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: در صورتی که درد کمر به زیر زانو کشیده شود و درد زیر زانو بیشتر از ناحیه کمر باشد، احتمال دارد فرد به فتق دیسک کمر دچار شده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: درد مربوط به فتق دیسک با خم شدن به جلو و با عطسه و سرفه تشدید می‌شود. این درد در مسیر عصب سیاتیک است.

وی با تصریح این که درد فتق دیسک به صورت ناگهانی شروع شده و با استراحتی کوتاه رفع می‌شود، ادامه داد: اگر چنین دردی با بی‌حسی کف پا یا اختلالات نگه‌داری ادرار و مدفوع همراه باشد فتق دیسک است و باید جهت رفع آن به دنبال درمان بود.

طباطبایی گفت: فعالیت سنگین، بلند کردن اجسام سنگین، نشستن طولانی‌ مدت در اتومبیل و انجام کارهای ناگهانی از جمله اعمالی است که می‌تواند فتق دیسک را ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha