شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰
سلامت نیوز :  در سال‌های اخیر به موازات شیوع آسیب‌ها و مسائل اجتماعی در ایران برخی كنش‌های مجرمانه نیز افزایش یافته و رفته رفته در قامت یك «نوآسیب اجتماعی» رخ نمایی كرده‌اند. یكی از این رخدادها كنشی است كه از جانب فرد یا جمعی علیه فرد یا افرادی صورت می‌گیرد و طی آن، با كنش مجرمانه‌ای موجب سلب آزادی و جلب حقوق دیگران(قربانیان) می‌شوند. این پدیده را می‌توان از جمله نوآسیب‌های حوزه سرقت و آدم‌ربایی دانست. برای روشن‌تر شدن ابعاد این پدیده و شناسایی جلوه‌هایی از این نوع آدم‌ربایی؛ نوشتاری در 4 بخش و در 4 هفته، در همین ستون به چاپ خواهد رسید. آنچه به عنوان آدم‌ربایی در خانه‌های امن مورد نظر است، مربوط به آدم‌ربایی در خانه‌های ترك اعتیاد -آسایشگاه‌های روانی- آسایشگاه سالمندان و زندان‌هاست!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این مكان‌ها از جمله مكان‌هایی هستند كه امكان این نوع آدم‌ربایی‌ها در آنها وجود داشته و نمونه‌هایی در آنها قابل اشاره است. خانه‌های ترك اعتیاد: به این خبر توجه كنید: «مادری در پی اختلاف مالی خانوادگی پسر 30 ساله خود را (پس از هماهنگی و پرداخت پول به مسئول كمپ) به كمپ اجباری ترك اعتیاد منتقل می‌كند. خواهر این پسر به‌طور اتفاقی شاهد صحنه آدم‌ربایی برادرش می‌شود و با پیگیری انتظامی و قضایی و اعتراف مادرش موفق به یافتن برادر خود می‌شود. پسر 30 ساله اعتیاد ندارد و اظهار می‌كند كه مادرش در پی اختلاف مالی اقدام به توطئه برای انتقال اجباری او به كمپ كرده است.» این روزها می‌توان با پرداخت مبلغی به برخی كمپ‌های ترك اعتیاد، آزادی را از دیگری سلب كرد و با سوءاستفاده از وضعیت بی‌نظارتی بر كمپ‌ها، آدم‌ربایی را با گذر دادن از مجرای كمپ‌ها «جرم شویی» كرد و كمپ نیز ضمن پرونده‌سازی، آزادی گروگان خود را منوط به امضای برگه‌های رضایت و اسناد مبتنی بر(خود معرف بودن) و غیره می‌كند. در این میان روندهای حمایتی قضایی از كمپ‌ها نیز وجود دارند كه بر گستره فاجعه دامن می‌زنند. از جمله صدور مجوز و دستور قضایی كه بدون عبور از مجاری قانونی و كارشناسی، صرفا برای كمك به كمپ‌ها (پیشاپیش) صادر می‌شود. (و البته جعل مجوزهای قضایی توسط برخی كمپ‌ها!) مجموعه این شرایط موجب پرونده‌سازی برای قربانی شده و امكان شكایت و احقاق حق را از وی سلب می‌كند.

با شرح وضعیت مذكور افرادی وجود دارند كه طی دسیسه‌ای ربوده و به خانه‌های بی‌نظارت ترك اعتیاد منتقل شده‌اند. در اینگونه كمپ‌ها بر اعتراض قربانیان و سخنان آزادی جویانه آنها برچسب توهم می‌زنند و آن را ناشی از سوءمصرف مواد مخدر تعبیر می‌كنند تا فریاد آنها در درون كمپ خاموش بماند و هدف اصلی كه همانا دریافت مبلغی در ازای آدم‌ربایی با برچسب اعتیاد است، تحقق یابد. هرچند خانه‌های ترك اعتیاد قابلیت‌هایی برای ورود به فرآیند ترك اعتیاد دارند اما بروز چنین پدیده‌های ناگواری به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست. باید در نظر داشت كه فرآیند معرفی افراد به كمپ‌ها باید فرآیندی قانونی، كارشناسی یا اختیاری باشد. كمپ‌های ترك اعتیاد نیازمند نظارت و بازرسی جدی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha