بیش از 10 هزار نفر از این افراد از دریافت حق پرستاری محروم هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند. کمیسیون تلفیق، بهداشت و کمیسیون اجتماعی مجلس هم باید نگاه ویژ‌ه‌ای در بودجه سال 92 به معلولان داشته باشند.

پرستاری از معلولان ضایعه نخاعی، پولی یا مفتی؟
سلامت نیوز : رییس انجمن معلولان ایران می گوید: بیش از 10 هزار معلول ضایع نخاعی از دریافت حق پرستاری محروم هستند درحالی که معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور می گوید: انجمن دفاع از حقوق معلولان خودش كاری برای معلولان انجام نداده و این ادعا كذب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ ضایعه نخاعی، نوعی ضایعه است که در اثر صدمه شدید به نخاع به وجود می آید. ضربه مستقیم یا غیر مستقیم، تورم و یا یک غده که روی نخاع اثر بگذارد، می تواند باعث قطع جریان کامل یا قسمتی از نخاع شود. بر اثر این آسیب، عضلات فلج شده، درد، حرارت و حس را درک نمی کند و اعمال غیر ارادی ارگان ها از قبیل مثانه، روده، تنش عضلات و ... هم مختل می شوند. به طور کلی می توان علت ضایعه نخاعی را به دو دسته تقسیم كرد: نخست حادثه، كه بیشترین درصد ضایعات نخاعی را تشكیل می دهد و بیشتر گریبانگیر جوانان تا سن 35 سال است؛ و دوم ،بیماری كه عاملی برای ایجاد ضایعه نخاعی است.

محرومیت اکثر معلولان ضایعه نخاعی از حق پرستاری
درحالی که به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور هم اکنون 13 هزار معلول ضایعه نخاعی ثبت شده با کدملی در این سازمان عضو هستند، علی همت ‌محمود ‌نژاد رییس انجمن معلولان ایران می گوید: بیش از 10 هزار نفر از این افراد از دریافت حق پرستاری محروم هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند. این فعال حوزه معلولان، تلنگری هم به نمایندگان مجلس زد و گفت کمیسیون تلفیق، بهداشت و کمیسیون اجتماعی مجلس هم باید نگاه ویژ‌ه‌ای در بودجه سال 92 به معلولان داشته باشند.

بهزیستی حق پرستاری را پرداخت می کند
یحیی سخنگویی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در واکنش به صحبت های رییس انجمن معلولان ایران به خبرنگار «حمایت»، گفت: این انجمن که با ارائه آمار نادرست اطلاعات ناقصی را در اختیار رسانه ها قرار می دهد تاکنون چه اقدامی برای معلولان کرده است؟ آیا تا به حال گام مثبتی در این زمینه برداشته است؟ سازمان بهزیستی در حد توان و امکاناتی که در اختیار دارد حق پرستاری را به معلولان پرداخت می کند.

امسال با پرداخت 80 هزار تومان حق پرستاری را افزایش دادیم. مراکز ویزیت در منزل هم خدمات خود را به معلولان ارائه می دهند. در سال جاری 5 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات به ویژه خرید ویلچر تخصیص یافت که در این زمینه معلولان ضایعه نخاعی در اولویت قرار گرفتند. اگر کمبودی در مواردی مانند تهیه وسایل بهداشتی برای معلولان وجود دارد درصدد رفع آن هستیم. متاسفانه برخی افراد به جای دیدن نیمه پر لیوان که جزو اصول توانبخشی و نگرش به معلولیت است همیشه به نیمه خالی لیوان توجه
می کنند.

اعزام 10 هزار معلول به مشهد و کربلا
وی همچنین از اعزام 10 هزار نفر از معلولان به مشهد و کربلا در روزهای آینده خبر داد و گفت: اعتبار در این زمینه تامین شده است و تمامی معلولان به طور رایگان به این دو مکان اعزام می شوند.

معلولان ضایعه های نخاعی در اولویت
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تامین مسکن، اعطای کمک هزینه شهریه دانشجویی باتوجه به وجود 15 هزار دانشجوی معلول تحت پوشش این نهاد، اقدام در زمینه اشتغال این قشر آسیب دیده و در اولویت قرار دادن معلولان ضایعه های نخاعی را از دیگر فعالیت های این سازمان اعلام کرد و گفت: از دیگر اقدام هایی كه انجام داده ایم این است كه با همکاری راهنمایی و رانندگی مقرر شد تا پلاک خودروی معلولان به زودی ارائه شود که البته در این زمینه هم ذکر شده تا معلولان ضایعه نخاعی در اولویت قرار گیرند.

پرونده ورود خودروی معلولان
سخنگویی همچنین با اشاره به اینکه در سال های گذشته دولت ورود 4700 خودروی ویژه معلولان را به تصویب رسانده بود، اظهار داشت: باتوجه به مشکلات موجود در زمینه واردات و ارز اما با این حال در سال جاری پرونده ورود خودروی معلولان دوباره پیگیری شد و هم اکنون از سایر استان ها درخواست شده اسامی معلولانی را که ثبت نام کرده اند به همراه شدت معلولیت به این سازمان ارسال کنند تا با اعلام اسامی افراد متقاضی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام های بعدی انجام شود.

ساخت مرکز معلولان ضایعه نخاعی
بر اساس این گزارش در سال های اخیر باتوجه به رشد تصادف های جاده ای و افزایش تعداد معلولان، ساخت بیمارستانی با هدف ارائه خدمات به این گونه معلولان ضروری به نظر می رسد.در این میان معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از تاسیس مرکز بزرگ ویژه معلولان ضایعه نخاعی خبر داد و گفت: برای راه اندازی این مرکز اعتبارهای لازم تخصیص یافت و با همکاری مرکز ملی تحقیقات ضایعه نخاعی دانشگاه تهران این بخش تا پایان امسال و شاید اوایل سال 92 در مرکز توانبخشی مولوی تهران به بهره برداری برسد.

شاید به گفته دبیركل جمعیت هلال احمر با توجه به ۲ هزار مجروح و جانباز و ۷۰ هزار معلول نخاعی در ایران، راهكار مهم در كاهش و پیشگیری از آسیب‌ها و عوارض مجروحان دچار این ضایعه، ارائه آموزش‌های عمومی و همگانی در كشور ضروری باشد ولی نباید این را از یاد برد كه مسئولان متولی ارائه خدمات به معلولان اعم از بهزیستی و بنیاد شهید باید تلاش بیشتری برای رفع مشكلات این قشر از جامعه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha