شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 67428
سلامت نیوز :  یونانی ها خوب فهمیدند چگونه این باور را در میان ملت های دیگر آن قدر تعمیق کنند که با گذشت قرن ها و قرن ها همچنان همه فکر کنند که این یک قانون بی بدیل و تغییرناپذیر است که افراد باید دنبال نیمه گمشده خود بگردند، عاشقش شوند و با او به بهانه زندگی مشترک یکی شوند و حالا قرن هاست که هنوز بچه ای به دنیا نیامده، همه برایش دنبال یک نیمه می گردند که آن نیمه هم از وقتی به دنیا آمده، گم شده است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ از آن باور اسطوره ای یونانی که می گفت یافتن نیمه گمشده آن چنان قدرتی به انسان می بخشد که خدایان را هم به ترس و واهمه وامی دارد، بعدها فقط تکمیل بعد عاطفی و عشق در انگیزه های بشری باقی ماند و این همه در به دران روزگار ما که در پی یافتن خانه بختند همان جست وجوگران نیمه های اسطوره ای خویشند، اما نه برای براندازی خدایان که برای ساختن "یک" زندگی مشترک زیر "یک" سقف ِ "یک" واحد آپارتمانی یا مسکنی از جنس مهر شاید، با "یک" بچه و "یک" عالمه دغدغه مالی و غیر مالی... .

پیدا کردن نیمه برای این افراد مأموریت اجباری است و گاهی چندین نیمه پیدا می کنند و پس از چندی می گویند تو که پیدایی و ما در پی گمشده ایم و خداحافظ و باقی ماجرا. از این رو خیلی سخت است که به کسانی که چنین پرانگیزه و مداوم در جست و جویند بگوییم شما، نیمه گمشده ندارید! شما نگرشی اشتباه دارید که باید هر چه زودتر و پیش از تصمیم گیری برای امر مهمی مثل ازدواج آن را اصلاح کنید.

نیمه متفاوت یا مشابه؟

جست وجوگران اسطوره ای بر این باورند که نیمه گمشده دارای ویژگی هایی متفاوت و گاهی هم کاملا مخالف با ویژگی های خودشان است، چون قرار است آن ها را کامل کند و با آمیختن با یکدیگر تبدیل به موجودی مقتدر شوند، اما خیلی های دیگر هم معتقدند باید با کسی زندگی را زیر آن سقف نایاب آپارتمانی تجربه کنند که بیشترین شباهت ها را به آن ها داشته باشد. تحقیقات، جست وجوگران را کمی ناامید می سازد، زیرا نتایج مطالعات گوناگونی نشان داده است که پایداری زندگی مشترک میان متشابه ها بیشتر از متفاوت های مخالف است!

درک این امر هم چندان سخت نیست. شما اوقات خود را بیشتر با کدام دوستان تان سپری می کنید؟ طبیعی است که با کسی که سلایق، گرایش ها و علایق مشابه شما دارد. گذراندن وقت هر چند به صورت موقت با کسی که دیدگاه های متفاوت یا مخالفی با ما دارد، نه تنها موجب لذت و آرامش و خوش گذرانی نمی شود که موجب اذیت و آزار و دلسردی می شود. چگونه می توان انتظار داشت که بتوان سال های سال با کسی زندگی کرد که شخصیت کاملا متفاوت یا متناقض با شخصیت ما دارد و در عین حال احساس ناب خوشبختی هم داشت؟

بعد از این مقدمه سؤال اساسی این است که اگر بخواهیم این حقیقت نادرست را کنار بگذاریم و باور کنیم که نیمه ای نداریم که گمشده باشد، با آن نیمه گم نشده چه شباهت هایی باید داشته باشیم؟ و اصلا به چه معیارها و ملاک هایی باید توجه بکنیم؟

وقتی در حال جست و جو یا منتظر پیدا شدن شریک زندگی تان هستید، به چند معیار مهم باید توجه بکنید؛ مثل: سن، سطح فرهنگی، تحصیلات، شرایط مذهبی، شرایط اقتصادی، ویژگی های شخصیتی و ...

در این شماره به اولین معیار در گزینش همسر می پردازیم و در شماره های بعدی به دیگر معیارها و نیز زمینه های تشابه خواهیم پرداخت: من کلاس چهارمم، تو کلاس چندمی؟

این سؤال کلیدی که قرار بود روزی روزگاری سرآغاز گفت و گوی دختر و پسر پاکی باشد، چیزی نیست جز تلاش پسرکی دبستانی برای آشنا شدن با یکی از دختران همسایه که هر روز او را در مسیر راه مدرسه می دید. هر چند دختر قصه ما با صراحت تمام پاسخ داد: "به تو چه!"

ولی باید به همه شما قناری هایی که در فکر یافتن همنشین زندگی تان هستید، بگوییم این سؤال بسیار مهم است و به هر دو طرف خیلی ربط دارد! چطور ممکن است مهم نباشد که پسر یا دختری که قرار است با او ازدواج کنید، چه سن و سالی دارد؟ وقتی که حتی برخی کارشناسان دوره نوجوانی را تا پایان 20 سالگی هم می کشانند؟! آیا شما حاضرید مثلا با یک پسر نوجوان ازدواج کنید؟ کارشناسان هم که بدون مطالعه و تحقیق و واکاوی نظری نمی دهند. می دهند؟ شما هم که نمی خواهید ازدواجی احساسی، بی پشتوانه و ناپایدار داشته باشید. می خواهید؟ ازدواج هم که شوخی بردار نیست. هست؟ پس چشم هایتان را باز کنید. حواستان را جمع کنید و خوب مطالعه و بررسی کنید. در سن طرف مقابل به نکات ذیل توجه کنید:

* اگر چه همواره سن بلوغ فکری با سن شناسنامه ای یکی نیست ولی سن شناسنامه ای نمایان کننده بسیاری از واقعیات، ویژگی های طبیعی و اطلاعات است و کلی از شرایط روانی و احساسی طرف مقابل را به شما نشان می دهد. ما همه افراد را با یک نظر نمی رانیم، تا بوده استثنا در نظریات متعدد بوده به ویژه در حوزه های علوم انسانی که از آن جمله است روان شناسی، ولی بهتر است حتما به پختگی سنی فرد مقابل توجه کنید.

* به تفاوت سنی میان خود و طرف مقابل توجه کنید. کارشناسان حدود 4 سال را معمولا تفاوت سنی مناسبی می دانند و دلیل آن هم فاصله طبیعی رشد فکری و روانی پسر و دختر است که بهتر است پسر دست کم چهار سال از دختر بزرگ تر باشد. در شماره بعد درباره خواستگار هم سن و دیگر معیارهای ازدواج نکاتی را خواهیم گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha